Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bilar som klarar 100% E85
InläggPostat: tis 12-01-24 13:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vi pratar ju ofta om att det finns några bilmodeller som klarar att adaptera sig fullt ut och accepterar även 100% E85 i tanken utan några märkbara skillnader (så snart motorn blivit varm iaf, eller sommartid.)

Jag är själv lycklig ägare till 2 bilmodeller (nåja iaf gällande bränslekompabilitet) men har ingenstans annat än i denna forumdel att rapportera om saken.
Vore det inte lämpligt att samla de kända modeller som klarar 100% i en egen tråd, så att man snabbt kan kolla inför bilköp, hjälpa tvekande bekanta osv.
Som det är nu är informationen rätt utspridd, och allt man vill veta är ju egentligen om bilen går bra på sprit eller bara halvbra (måste blandtankas).

Härmed startar jag denna tråd och rapporterar om mina två "hel-alkoholister"!:
Kopierar in två tidigare poster:
Audi 100 V6 2.6 1994, motor: ABC
Kan rapportera att denna bil fungerar utmärkt på 100% E85 sommartid. Bilen går i princip likadant oavsett vilken halt man har av sprit i tanken.
I kyla blir det dock som vanligt problem med kallstarterna och redan vid +15 blir en kallstart lite kinkig så jag får ordna ngn form av kallstartsanordning.

MMC SMART for two, pulse -54 hk, Mk2, ÅM:2000
Kan rapportera att denna bil fungerar utmärkt på 100% E85 sommartid. Det finns en check-eninge-lampa, men den förblir släckt oavsett vilken halt man har av sprit i tanken.
I kyla blir det dock som vanligt problem med kallstarterna och redan vid +15 blir en kallstart lite kinkig.
Gick igenom bes utan anmärkning med 50% E85 i tanken i november.
Ska konvertera bilen med piggy-backsystem när jag får tid och kommer då att både börja köra magert och med justerad tändning.

Torbjorn:
VAG-bilar med Mono-Jetronic eller Mono-Motronic centralinsprutning, det gäller framför allt 1,8 l 66 kW-motorerna från ungefär 1988 till 1998, de förekommer bl a i VW Golf II, Golf III, Jetta, Vento, Passat samt Audi 80 och 100.
Egna erfarenheter finns av dels motor RP i en Jetta '90 och dels motor ADZ i Golf III '97 och '98.
Mono-Motronic sitter även på en del mindre motorer (1,4 - 1,6 l) i bl a VW Golf, Polo och Skoda Felicia, men jag har ingen egen erfarenhet av dem. Förmodligen finns samma motorer och styrsystem också i ett antal olika Seat-modeller.

Aryan:
Gamla sedan modellen av Prius på E85, se http://www.greenenergynetwork.com/media ... us-e85.PDF
check engine kan tändas men den går fint i closed loop ändå.

MrRandom:
Volvo 740 b230F insprutare klarade 100% E85 utan att gå dåligt men under +5 så hostade den lite när den var kall men när man väl fått upp värmen så går den klockrent.
sen har jag också en 740 b230A med en stromberg förgasare som också drack 100% utan några större problem men gick lite ojämn på tomgång och man fick ha chocken i pyttelite då gick han bra. testade ställa tändning för hand men fick inga större skillnader.
kallstarter funkade dock bäst på förgasaren. insprutaren hade jag startgas till.

Karlmb:
Mercedes-Benz C180 från 1994
En 1.8 liters 4-ventilare utan VVT.
Har just kört upp en tank på närmare 100% E75 (från Jet, jag vägrar tanka St1 som tar högre pris vintertid för samma soppa man säljer sommartid), och bilen går hur bra som helst på sprit.
Med ett kallstartmotstånd på 4,7 kOhm är inte kallstarterna något som helst problem heller.
Ännu bättre är att bilen med i princip 110 km/h till 90% inte drar mer än 0.936 l/mil.
Motsvarar alltså 0,68 l bensin/mil.
Knappast tror jag bilen skulle dra så lite på bensin.
Troligtvis även 200 motorn som har samma styrsystem, alltså Mercedes-Benz C/E200 1993-2000(?) (kan någon verifiera?)


Update: Jag lägger till de bilar/motorer som kommer in i denna tråd, till denna lista efterhand. /karlmb

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb sön 12-03-18 16:19, redigerad totalt 10 gånger.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-24 14:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag kan lägga till VAG-bilar med Mono-Jetronic eller Mono-Motronic centralinsprutning, det gäller framför allt 1,8 l 66 kW-motorerna från ungefär 1988 till 1998, de förekommer bl a i VW Golf II, Golf III, Jetta, Vento, Passat samt Audi 80 och 100.
Egna erfarenheter finns av dels motor RP i en Jetta '90 och dels motor ADZ i Golf III '97 och '98.
Mono-Motronic sitter även på en del mindre motorer (1,4 - 1,6 l) i bl a VW Golf, Polo och Skoda Felicia, men jag har ingen egen erfarenhet av dem. Förmodligen finns samma motorer och styrsystem också i ett antal olika Seat-modeller.

Möjligheterna att köra okonverterat på E85 varierar från exemplar till exemplar även på identiskt likadana motorer, det verkar som om individuella toleranser avgör om man hamnar på rätt sida om gränsen för lambdareglering eller inte. Har man ett exemplar som inte går bra på E85 bör man göra en mycket noggrann sökning efter luftläckor i insugningssystemet (vanliga orsaker är dålig slang till bromsservot eller att gummimellanlägget under gasspjällhuset har tappat formen eller spruckit) och eventuellt höja bränsletrycket en aning (vilket inte hindrar körning på bensin).

Kallstartegenskaperna är bra om man utnyttjar det elektriska värmeelementet i insugningsröret som kallstarthjälpmedel. På bilar med Mono-Jetronic (fram till ungefär 1993 års modeller) slås det till så snart man slår på tändningen om motorn är kall, och då är det bara att vänta 30 sekunder från tändningstillslag innan man kör startmotorn. På bilar från ca 1994 och framåt styrs det från motorstyrsystemet och relät slår inte till förrän motorn har startat, där är det lämpligt att montera en manuell strömbrytare för att kunna koppla in värmeelementet före start.
Om man inte utnyttjar förvärmning med värmeelementet kan kallstart vara besvärlig även vid svenska sommartemperaturer.

Bilar med Mono-Motronic tar lång tid på sig för att adaptera om mellan bensin och E85, i synnerhet om bilen aldrig körs några längre sammanhängande pass. Förmodligen skulle det systemet adaptera om fortare efter en nollställning av adapteringsminnet med VAG-COM, men det är inget jag har provat.

Motorelektronikvarningslampa "check engine" finns på svensksålda bilar bara på '88 och '89 års modeller. Sedan snålade man in på den, men motsvarande signal från styrdonet finns ändå tillgänglig och det är inga problem att koppla in en lampa själv. På bilar med Mono-Jetronic kan man även läsa av felkoder via den lampan + en strömbrytare från lampsignalen till jord. På Mono-Motronic krävs en pc med VAG-COM och lämplig kabel för diagnos.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-25 00:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Test av gamla sedan modellen av Prius på E85, se http://www.greenenergynetwork.com/media ... us-e85.PDF

check engine kan tändas men den går fint i closed loop ändå.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-29 23:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
volvo 740 b230F insprutare klarade 100% E85 utan att gå dåligt men under +5 så hostade den lite när den var kall men när man väl fått upp värmen så går den klockrent.

sen har jag också en 740 b230A men en stromberg förgasare som också drack 100% utan några större problem men gick lite ojämn på tomgång och man fick ha chocken i pyttelite då gick han bra. testade ställa tändning för hand men fick inga större skillnader.

kallstarter funkade dock bäst på förgasaren. insprutaren hade jag startgas till.

kan rekomendera att ni har fräscha tändkablar och tändstift.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-30 11:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
MrRandom skrev:
volvo 740 b230F insprutare klarade 100% E85 utan att gå dåligt men under +5 så hostade den lite när den var kall men när man väl fått upp värmen så går den klockrent.


Klarade den verkligen att lambdareglera då? Vilket motorstyrsystem (LH 2.2, LH 2.4 eller Regina) har den? Blir det inga felkoder efter längre tids körning? Åtminstone på Volvo med LH 2.4 tar det ganska lång tid innan motorelektronikvarningslampan tänds och felkod sätts i det här fallet, säkraste sättet att verifiera att allt är i ordning är att köra 10-20 mil oavbrutet på landsväg med måttlig hastighet (70-90 km/h) utan starka accelerationer och kolla efteråt att inga felkoder finns.
Går samma exemplar bra på bensin utan att sätta felkoder eller tända varningslampan?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-30 13:15 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Med 26 liter E 85 i tanken som rymmer 45 liter har Priusen fungerat som vanligt, möjligen kändes den starkare men med lägre förbrukning än vanligt, innan verklighetenten smög sig på dagen efter som en baksmälla då förbrukningen snabbt ökade till 7,4 l /100 km. Just nu ser det ut som förbrukningen ökat med 37 %. Jag mäter förbrukningen när jag tankat bilen igen och kan göra en riktig mätning.
Just nu verkar jag inte spara annat än möjligen miljön. Bilen startade precis som vanligt i morse när det var 15 grader kallt, ingen skillnad alls jämfört med när den gick på bensin vilket är bra tycker jag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-31 17:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Inga varningslampor vad jag vet. Inga felkoder heller för den delen vad jag kommer ihåg. Den gick som vanligt bara att den blev en aning tröttare. Förbrukningen ökade inte mycket heller på längre sträckor men med kallstarter och stads körning drog den ca 2.5 liter milen men det kanske är ganska normalt på en gammal 740 vintertid

Lh 2.4 har jag för mig


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-31 22:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
MrRandom skrev:
Inga varningslampor vad jag vet. Inga felkoder heller för den delen vad jag kommer ihåg. Den gick som vanligt bara att den blev en aning tröttare. Förbrukningen ökade inte mycket heller på längre sträckor men med kallstarter och stads körning drog den ca 2.5 liter milen men det kanske är ganska normalt på en gammal 740 vintertid

Lh 2.4 har jag för mig


Om bränsleförbrukningen var så hög som 2,5 liter per mil så var det nog någonting som inte var i ordning i den bilen och gjorde att bränsleblandningen var alldeles för fet. T ex en halvdålig lambdasond eller dito motortempgivare, de felen kan ge mycket hög bränsleförbrukning (och oavsiktligt leda till att den går drägligt att köra på E85) fastän inga felkoder dyker upp. Åtminstone äldre programversioner i LH 2.4 ger felkod för lambdasonden bara om det är totalt avbrott i den (t ex om kontakten inte är ansluten), men om lambdasignalen är kortsluten mot jord fetar systemet på bränsleblandningen så mycket det kan utan det nödvändigtvis blir felkod. Det är bara vid långvarig landsvägskörning det eventuellt kan komma en ologisk felkod om t ex mager blandning eller fel på luftmängdmätaren, men om bilen bara används i korta körningar i stadstrafik och motorn sällan är igång mer än en timme i sträck blir det inga felkoder alls.
Samma sak med motortempgivaren, där är det bara avbrott och kortslutning som ger felkod. Ofta går såna där givare sönder på ett sådant sätt att insprutningssystemet tror att motorn är mycket kallare än den verkligen är, och då får motorn den feta bränsleblandning som är avsedd som varmkörningsanrikning.
Besiktigade du den bilen någon gång medan den kördes på E85? Vad blev det i så fall för avgasvärden?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-01 17:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Lamdasonden är nybytt och när jag sa 2.5 litet menade jag när motor var kall. När den kommer upp i 90 grader drar den ungefär lika mycket som på bensin :) vilken är mellan 0.9 och 1.3


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-01 21:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
MrRandom skrev:
Lamdasonden är nybytt och när jag sa 2.5 litet menade jag när motor var kall. När den kommer upp i 90 grader drar den ungefär lika mycket som på bensin :) vilken är mellan 0.9 och 1.3


Hur har du då gjort för att mäta upp bränsleförbrukningen separat vid kall respektive varm motor?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-02 12:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Ingenting förutom trippen, de grova siffror som jag skriver men har märkt att jag kommer ca 2 mil på 5 liter kallkörning sen tankar jag 5 liter till och varm kör den då kommer jag ca 4- 4.5 mil :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-02 16:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
MrRandom skrev:
Ingenting förutom trippen, de grova siffror som jag skriver men har märkt att jag kommer ca 2 mil på 5 liter kallkörning sen tankar jag 5 liter till och varm kör den då kommer jag ca 4- 4.5 mil :)


Det är mycket oprecist att mäta på det sättet, när du får soppatorsk beror ju t ex på hur bilen lutar för tillfället.
Det är säkrare att alltid tanka fullt och köra slut på åtminstone 40 liter bränsle innan du tankar nästa gång och mäter hur mycket som går i. Se till att bilen alltid står plant vid tankning så du får i lika mycket varje gång.

Om termostat mm fungerar normalt så kommer ju motorn upp i normal arbetstemperatur inom 5, möjligen 10 minuter efter kallstart så det är nog en mycket liten del av körsträckan som verkligen har skett med kall motor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-02 22:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Sant, väldigt grova siffror som sagt. Kallkörning har inte skett mer än 1-2 minuter då jag bor 200 meter från affären. Kanske inte drar mer än 2 liter som högst. Dock har jag märkt att min förgasare inte dragit mer med etanol


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-03 00:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
MrRandom skrev:
Sant, väldigt grova siffror som sagt. Kallkörning har inte skett mer än 1-2 minuter då jag bor 200 meter från affären. Kanske inte drar mer än 2 liter som högst. Dock har jag märkt att min förgasare inte dragit mer med etanol

Förgasaren drar inte automatiskt mer när man tankar e85, de får bara luftöverskott.
Insprutaren har du en dator som läser av lambda-signalen och ställer om insprutningstiderna när den känner av att motorn inte får tillräckligt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-03 09:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Jo precis, det jag menar, jag visste redan innan att föggen fick överskott av luft då en vacuumslang har spruckit då jag märkte att tomgången låg på 1500 rpm när motorn var varm.

Det är det som är det posetiva med insprutare, dom försöker så gott som de kan att lamdareglera vilket brukar funka till 90% av fallen.

dock har jag fråga gällande mekaniska insprut. vet inte mycket om dom men vet att dom har en liten enkel variant av bränslebox(allafall på b20E och b230E motorerna) men vet inte hur dom skulle klara etanol okonverterat. någon som testat?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011