Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-04-17 22:56 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 14:00
Inlägg: 19
Tack för svar, Torbjörn! Jag kör vidare som det är.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-18 10:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lasse H skrev:
Volvo 745 -89, B234F 16 V
Som jag nämnt i en annan tråd kör jag sedan en månad tillbaka på E 75, E85. Övergången till E85 märktes på mindre startvillighet (det har blivit lite kallare också). Men med extra startgas går det bra. Vid körning i stadstrafik, max 70-80 km/t, tänds inte lambdalampan. Min körning består till 85% av denna typ. Vid långkörning (motorväg) blandar jag till 50/50 vilket funkat bra i 4 år. Bränsleförbrukning som tidigare.
Frågor: kan man (lätt) ändra tändinställningen? Är det en fördel att öka den? Hur många grader extra bör jag ställa in?


Roligt att en såpass vanlig bil som Volvo 745 -89, B234F 16 V
gillar spriten!
Men varför blandar du 50/50 på långkörningar?
Generellt är det bästa att hålla sig till samma blandning, motorn slipper då anpassa sig hela tiden och den går bättre.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-18 16:20 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
karlmb skrev:
PRIUS skrev:
Med 26 liter E 85 i tanken som rymmer 45 liter har Priusen fungerat som vanligt, möjligen kändes den starkare men med lägre förbrukning än vanligt, innan verklighetenten smög sig på dagen efter som en baksmälla då förbrukningen snabbt ökade till 7,4 l /100 km. Just nu ser det ut som förbrukningen ökat med 37 %. Jag mäter förbrukningen när jag tankat bilen igen och kan göra en riktig mätning.
Just nu verkar jag inte spara annat än möjligen miljön. Bilen startade precis som vanligt i morse när det var 15 grader kallt, ingen skillnad alls jämfört med när den gick på bensin vilket är bra tycker jag.


Är du uppe i 100% nu?
Annars borde detta inlägg inte stå i denna tråd...

Jag kan bara beklaga att bensinen jag tankade i för besiktningens skull ( för att inte något felmedelande skulle dyka upp i panelen) har räckt så länge med min låga användning av bilen att jag inte förens nu fått tanka E 85 igen. Så nu får vi se vad snittförbrukningen blir med sommaretanolen i tanken. Inget felmedelande än, och just nu visar datorn 6 liter per hundra km.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-20 12:32 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 14:00
Inlägg: 19
karlmb: jag tankar 50/50 på långturer eftersom, vid E85, lambdalampan tänds när jag kommer upp i 100 - 120 km/t. Jag har inte tillräcklig kunskap v g om motorn tar stryk av mager blandning vid dessa varvtal, ca 3000. Tacksam för råd. Motorn går i alla fall bra kortvarigt vid E85 o 120km/t.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-20 13:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lasse H skrev:
karlmb: jag tankar 50/50 på långturer eftersom, vid E85, lambdalampan tänds när jag kommer upp i 100 - 120 km/t. Jag har inte tillräcklig kunskap v g om motorn tar stryk av mager blandning vid dessa varvtal, ca 3000. Tacksam för råd. Motorn går i alla fall bra kortvarigt vid E85 o 120km/t.


OK, då är inte din bil E85 kompatibel vid 100% E85.
Då borde vi flytta detta inlägg från tråden.
Du behöver hur som helst inte oroa dig för magerkörning, däremot kan du få problem vid besiktningen om du har för hög halt i tanken just då.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-21 11:34 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 14:00
Inlägg: 19
OK, sorry, flytta gärna mina inlägg o svar till min andra tråd nr 10.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-23 18:56 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 14:00
Inlägg: 19
karlmb: Jag tolkar ditt svar som att jag kan köra på E85, även långvarigt vid 100-120 , utan att behöva bry mig om att lambdalampan lyser. Det låter ju helt makalöst bra. Jag har försökt hitta trådar om vådor av magerkörning med E85 men inte hittat några. Men nu litar jag på dina råd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-23 19:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lasse H skrev:
karlmb: Jag tolkar ditt svar som att jag kan köra på E85, även långvarigt vid 100-120 , utan att behöva bry mig om att lambdalampan lyser. Det låter ju helt makalöst bra. Jag har försökt hitta trådar om vådor av magerkörning med E85 men inte hittat några. Men nu litar jag på dina råd.


Jodå.
Det betyder alltså att motorn går magert, men att katalysatorn inte renar optimalt.
Främst är det NOx som ökar i utsläpp, men å andra sidan hade jag inte haft dåligt samvete för det, den släpper änd mindre NOx per km än vilken "snåldiesel" som helst som idag kallas sk miljöbil...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-23 20:54 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 14:00
Inlägg: 19
Vad jag närmast tänkte på var risken att bränna ventiler vid magerkörning. Har sett liknelser med svetslågor. Men å andra sidan är väl körning vid 3000 varv/min o mestadels plan väg inget högbelastningsfall.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-23 21:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lasse H skrev:
Vad jag närmast tänkte på var risken att bränna ventiler vid magerkörning. Har sett liknelser med svetslågor. Men å andra sidan är väl körning vid 3000 varv/min o mestadels plan väg inget högbelastningsfall.


Detta är inget problem med etanol, avgastemperaturen är flera hundra gr lägre.
Ju magrare, desto lägre.
Har kört tusentals mil med en MB 190E i magerläge.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tis 12-04-24 10:24, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-23 22:29 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 14:00
Inlägg: 19
Skall bli intressant att prova! :shock: :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-25 22:02 
Offline

Blev medlem: ons 12-04-25 21:31
Inlägg: 2
Hur vet du att e85 ligger flera hundra grader under bensin?
Du tror inte att det blir varmare av att köra magrare som du gör?
Jag är hundra 100% för e85 och har alltid haft det i mina racebilar, men jag tycker ni pratar mer än ni mäter.
Har bytt tändstift på flera bilar som säger sig kunna köra 100% e85, dessa tändstift ser inte bra ut(det som finns kvar) men bilen går bra heter det.
Jag tror att många vill att den ska gå bra pga ekonomin, det blir dock ekonomi om man man konverterar ordentligt.
Och alla ni som har turbo eller annan överladdning=MOTORN GÅR SÖNDER!

Man måste ha rätt lambda!
Det finns även en risk med dålig kallstart också = den icke förbrända e85 rinner ner i motorn vid startförsöken därför bör man ha en kallstart som fungerar.
Vissa oljor blandar sig med e85 andra inte, oavsett så kommer motorn att gå sönder på sikt.

När din bil rycker så går den inte bra på e85!
Sätt i en extern lambdamätare när ni tar reda på om bilen går på 100% då kan man utläsa air to fuel ratio.
Kör man tex volvo 740 -90a så är den inte tillräckligt adaptiv så att man kan köra ens på 50% e85, den kommer att rycka alltså går den magert alltså kan det bli motor skador!

Ursäkta att jag fördärvat din tråd


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-25 22:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
bullen skrev:
Hur vet du att e85 ligger flera hundra grader under bensin?
Du tror inte att det blir varmare av att köra magrare som du gör?
Jag är hundra 100% för e85 och har alltid haft det i mina racebilar, men jag tycker ni pratar mer än ni mäter.
Har bytt tändstift på flera bilar som säger sig kunna köra 100% e85, dessa tändstift ser inte bra ut(det som finns kvar) men bilen går bra heter det.
Jag tror att många vill att den ska gå bra pga ekonomin, det blir dock ekonomi om man man konverterar ordentligt.
Och alla ni som har turbo eller annan överladdning=MOTORN GÅR SÖNDER!

Man måste ha rätt lambda!
Det finns även en risk med dålig kallstart också = den icke förbrända e85 rinner ner i motorn vid startförsöken därför bör man ha en kallstart som fungerar.
Vissa oljor blandar sig med e85 andra inte, oavsett så kommer motorn att gå sönder på sikt.

När din bil rycker så går den inte bra på e85!
Sätt i en extern lambdamätare när ni tar reda på om bilen går på 100% då kan man utläsa air to fuel ratio.
Kör man tex volvo 740 -90a så är den inte tillräckligt adaptiv så att man kan köra ens på 50% e85, den kommer att rycka alltså går den magert alltså kan det bli motor skador!

Ursäkta att jag fördärvat din tråd


Tänk på att E85 har så mycket större ångbildningsentalpitet (dvs den energi som går åt för att förånga en viss mängd bränsle) än bensin, att den magraste E85/luft-blandning som det överhuvudtaget går att få en motor att gå på ändå kyler bättre än den mest överfeta bensin/luft-blandning som kan komma ifråga. Det finns en del fall av konverterade bilar där man ar blivit tvungen att koppla bort fullgasanrikningen för att inte motorn ska sura ner sig på fullgas. Fords FFV-bilar går lambdareglerat även vid fullgas då de körs på E85, men vid bensindrift fullgasanrikar de om motorvarvtalet ligger över ca 1500-2000 varv/min.

Beträffande bränsle som rinner ner i oljan vid kallstart så inträffar det vid alla kallstarter och varmkörningsförlopp, även på bensin. Det är sällan något problem på bilar som körs på normalt sett, men det kan möjligen orsaka bekymmer för bilar som kallstartas ofta och bara går i korta småkörningar så att oljan aldrig når drifttemperatur länge nog för att bränslet ska avdunsta. Det bästa är naturligtvis att överhuvudtaget inte använda en bil med förbränningsmotor på det sättet utan lösa sådana transportbehov på något annat vis, men nöden har ingen lag och om man har sådana driftförhållanden och märker t ex att oljenivån ökar så bör man försöka planera in några timmars sammanhängande landsvägskörning minst en gång i månaden, åtminstone på vintern.

Att magerkörning skulle kunna orsaka motorskador gäller möjligen vid bensindrift, men det är absolut inte en allmängiltig regel som går att överföra till andra bränslen. Tänk på att alla dieselmotorer ständigt och jämnt går med synnerligen magra blandningar utan att skadas av det! Och bränslen som redan är i gasform då de blandas med luft (t ex LPG, biogas eller gengas) kyler inte motorn överhuvudtaget vare sig blandningen är fet eller mager.
Då är det betydligt allvarligare att den magra bränsleblandningen leder till höga kväveoxidutsläpp, det kan till och med bli så illa att man kommer i närheten av dieselmotorers utsläpp av NOx.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-26 10:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Väl talat, Torbjörn!
Men här överdriver du allt lite:
Citat:
det kan till och med bli så illa att man kommer i närheten av dieselmotorers utsläpp av NOx.

Om typ N0x i storleksordningen 50% av en modern snåldiesel är i närheten så är det mesta i närheten av vartannat..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-26 10:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
bullen skrev:
Hur vet du att e85 ligger flera hundra grader under bensin?
Du tror inte att det blir varmare av att köra magrare som du gör?
Jag är hundra 100% för e85 och har alltid haft det i mina racebilar, men jag tycker ni pratar mer än ni mäter.
Har bytt tändstift på flera bilar som säger sig kunna köra 100% e85, dessa tändstift ser inte bra ut(det som finns kvar) men bilen går bra heter det.
Jag tror att många vill att den ska gå bra pga ekonomin, det blir dock ekonomi om man man konverterar ordentligt.
Och alla ni som har turbo eller annan överladdning=MOTORN GÅR SÖNDER!

Man måste ha rätt lambda!
Det finns även en risk med dålig kallstart också = den icke förbrända e85 rinner ner i motorn vid startförsöken därför bör man ha en kallstart som fungerar.
Vissa oljor blandar sig med e85 andra inte, oavsett så kommer motorn att gå sönder på sikt.

När din bil rycker så går den inte bra på e85!
Sätt i en extern lambdamätare när ni tar reda på om bilen går på 100% då kan man utläsa air to fuel ratio.
Kör man tex volvo 740 -90a så är den inte tillräckligt adaptiv så att man kan köra ens på 50% e85, den kommer att rycka alltså går den magert alltså kan det bli motor skador!

Ursäkta att jag fördärvat din tråd


Tack för input, Bullen!
Givetvis kan stift o liknande påverkas av hård körning.
Dock ser stiften vitare ut med etanol än med bensin, vilket kan lura en till att tro att temperaturer är högre med etanol.
De skadade stift du sett, hur hade dessa motorer körts, och hur länge?
Kraftig överladdning?
Det vanligaste problemet med etanol är just annars att temperaturen är för låg av ngn anledning, t.ex. i samband med kallstart eller tom hela vintern.
Detta har vi skrivit mkt om i forumet, och det finns enkla åtgärder för att förbättra läget.

Visst, rycker bilen är det ngt som inte är optimalt, några magerryckningar är dock inget som skadar en motor, däremot om t.ex. en cylinder slutar fungera helt, pga tändstiftsproblem eller ingensatt spridare.

Gällande lambda håller jag med dig, att mäta är att veta.
Dock kan man få ut mkt från en bil med OBD2 genom att bara studera värdena för Short term fuel trim och long term fuel trim. Är dessa bara inom vad systemet är programmerat att tillåta, ska det inte bli några problem vare sig med motorgången eller besiktningen.
Går den magert, men utan misständningar i jämn fart kan det fungera ändå, men katalysatorn renar inte NOx optimalt som sagt.
Den moraliska aspekten på det hade kanske sett annorulnda ut än den gör, om det inte såldes massor med dieselbilar idag, sk miljöbilar, som är värre än en Otto utan fungerande kat.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011