Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-02-03 11:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
MrRandom skrev:
Jo precis, det jag menar, jag visste redan innan att föggen fick överskott av luft då en vacuumslang har spruckit då jag märkte att tomgången låg på 1500 rpm när motorn var varm.

Det är det som är det posetiva med insprutare, dom försöker så gott som de kan att lamdareglera vilket brukar funka till 90% av fallen.

dock har jag fråga gällande mekaniska insprut. vet inte mycket om dom men vet att dom har en liten enkel variant av bränslebox(allafall på b20E och b230E motorerna) men vet inte hur dom skulle klara etanol okonverterat. någon som testat?


Nej. B20E hade elektronisk insprutning (D-jetronic) fram till 1973 års modell och helt mekanisk (K-jetronic) på 1974 års modell, samma system sitter också på alla B21E, B23E och B230E. B200E, som på den svenska marknaden bara har använts i Volvo 360, har ett elektroniskt system som heter LE-jetronic. Ingen av dem har någon som helst möjlighet till lambdareglering, de Volvomotorer som kan lambdareglera har ett F på slutet av beteckningen. Den enda elektronik som finns på B230E är ett styrdon som sköter om tändningen (tändförställning, knackreglering och eventuellt styrning av någon magnetventil på bilar med AC).

Rent allmänt kan man säga att bilar med K-jetronic och liknande system brukar klara 20-30 % E85 okonverterat innan man börjar märka driftstörningar. Något mindre om systemet är risigt med mycket tjuvluft och spridare i dåligt skick, något mer om det finns gamla fel som leder till för fet bränsleblandning (t ex hopkärvad styrtrycksventil).

Lambdareglering finns så gott som alltid på bilar med katalysator. Och det oavsett om motorn har förgasare eller insprutning. I Sverige finns katalysator på alla 89'or och senare samt vissa exemplar från '86-88, under de åren var katalysatorn inte obligatorisk men nya bilar med katalysator fick 6000 kr avdrag på accisen (försäljningsskatten).

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-03 15:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Sök på K-jet och KE-jet så hittar du massor av experiment vi gjort på dem!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Mercedes C180 -94
InläggPostat: lör 12-03-17 00:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dags att lägga ytterligare en bil till listan!
Har efter stora problem med både Smarten och Audin (ej etanolrelaterade!), slutligt hittat tillbaka till en fungerande bil..
Köpte en Mercedes C180 från 1994.
Har just kört upp en tank på närmare 100% E75 (från Jet, jag vägrar tanka St1 som tar högre pris vintertid för samma soppa man säljer sommartid), och bilen går hur bra som helst på sprit.
Med ett kallstartmotstånd på 4,7 kOhm är inte kallstarterna något som helst problem heller.
Ännu bättre är att bilen med i princip 110 km/h till 90% inte drar mer än 0.936 l/mil.
Motsvarar alltså 0,68 l bensin/mil.
Knappast tror jag bilen skulle dra så lite på bensin.

Edit:
Lite svårtartad kall är den allt trots kallstartmotostånd. Måste alltid starta om minst en gång eller två med 10 sek väntan emellan. Sedan gäller det att köra iväg direkt med viss teknik, och hela 2 minuter eller iaf 2 km måste man ha kallstartsmotståndet inkopplat, annars dör den av.
Troligen skulle man behöva lite större motstånd, nu är också risken den att man glömmer att stänga av det.. :cry:
Får nog fixa både lite större motstånd + ett relä med varningslampa direkt i instrumentet..

Lägger man till mina erfarenheter från AMGC36, E220 och denna C180, alla från 1994, samt Smarten från 2000, drar jag slutsatsen att Mercedes motorer med tryckstyrt system (alltså ej de med luftmängdmätare) alla går utmärkt på 100% E85 så när som på kallstarten.
Detta skulle isåfall betyda att även E och C200 kan klara 100% E85.
180 och 200 motorn har samma semi-sekventiella, PMS-system som utgår från undertrycket i insugningsröret istället för från en luftmängdmätare (som regelbundet måste bytas ut till på köpet..)
Troligtvis har man inte samma behov eller möjlighet att hålla adapteringen inom så snäva gränser när man har ett tryckstyrt system.
Har vi egentligen sett något tryckstyrt system som inte klarar 100% E85?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb ons 12-04-11 13:19, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-17 11:02 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
(från Jet, jag vägrar tanka St1 som tar högre pris vintertid för samma soppa man säljer sommartid)


Instämmer!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes C180 -94
InläggPostat: lör 12-03-17 17:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
Har vi egentligen sett något tryckstyrt system som inte klarar 100% E85?


GM:s C3 och P4-system, även (men något oegentligt) kända som t ex Multec eller GM TBI, är undertryckstyrda och de verkar ligga på gränsen för att klara 100 % E85. Det tycks fungera på vissa - men inte alla - exemplar av Opels 1,6 l -motorer från runt 1988-1990, men däremot inte på t ex Chevrolet van '87-88 eller Lada Niva från mitten av 90-talet.

Ford EEC-IV verkar inte heller ha så brett lambdareglerområde att det klarar E85 utan konvertering (vare sig det rör sig om undertrycksstyrt eller luftmängdmätarstyrt utförande). Exempel på bilar med rent undertrycksstyrt EEC-IV är Fiesta 1,4 ca 1988-95, och Scorpio/Sierra V6 med kat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes C180 -94
InläggPostat: sön 12-03-18 23:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
karlmb skrev:
Har vi egentligen sett något tryckstyrt system som inte klarar 100% E85?

Menar du system med MAP-sensor?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes C180 -94
InläggPostat: sön 12-03-18 23:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Dr. Mabuse skrev:
karlmb skrev:
Har vi egentligen sett något tryckstyrt system som inte klarar 100% E85?

Menar du system med MAP-sensor?


Precis. MAP (Manifold Air Pressure)-sensor är ett av alla olika uttryck som används för att beteckna den tryckgivare som måste finnas i ett undertryckstyrt motorstyrsystem.
Om man ska vara petig ska man kanske tala om system som enbart är undertrycksstyrda och inte dessutom har någon fler metod (t ex luftmängdmätare) för att avgöra motorbelastningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-03-19 02:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Min Peugeot-V6:a hade MAP-sensor. Liksom Citroën C5 som en av våra medlemmar hade. Har för mig att han rapporterade motorvarningslampa runt 70% inblandning av e85. Själv testade jag aldrig så långt innan jag konverterade med FlexiFuel Sequential.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-03-19 08:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man ska också komma ihåg att bara för att det finns en MAP-sensor eller något som ser ut som en sådan, så betyder inte det nödvändigtvis att insprutningssystemet är rent undertrycksstyrt. Många bilar har både MAP-sensor och någon form av luftmängdmätare. T ex för att väga man samman belastningssignal mätt med två olika metoder för att få bättre noggrannhet och få möjlighet att kontrollera givarna mot varandra, och det finns också bilar där det sitter en liknande tryckgivare med helt annan funktion (exempelvis många Ford från slutet av 90-talet som har en differentialtryckgivare för att övervaka EGR-systemet). Det finns också bilar där insprutningen styrs helt och hållet av luftmängdmätare men det finns ändå en MAP-sensor för att ge belastningssignal till tändsystemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-04 10:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
PRIUS skrev:
Med 26 liter E 85 i tanken som rymmer 45 liter har Priusen fungerat som vanligt, möjligen kändes den starkare men med lägre förbrukning än vanligt, innan verklighetenten smög sig på dagen efter som en baksmälla då förbrukningen snabbt ökade till 7,4 l /100 km. Just nu ser det ut som förbrukningen ökat med 37 %. Jag mäter förbrukningen när jag tankat bilen igen och kan göra en riktig mätning.
Just nu verkar jag inte spara annat än möjligen miljön. Bilen startade precis som vanligt i morse när det var 15 grader kallt, ingen skillnad alls jämfört med när den gick på bensin vilket är bra tycker jag.


Är du uppe i 100% nu?
Annars borde detta inlägg inte stå i denna tråd...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-10 09:12 
Offline

Blev medlem: tis 11-11-01 11:05
Inlägg: 7
Passat -95 kombi, 1,8 lit. motorkod ADZ. Bosch Mono-Motronic styrsystem.
Har återgått till E85 igen, efter ett uppehåll under hösten, vintern.
Motorn anpassar sig bra till 100% om man ta det i ett par steg. Går man direkt från bensin till 100% E85 så blir det lite störningar under ett tiotal mil.

Styrsystemet har aldrig indikerat några driftproblem, åtminstone inte så att varningslampan tänts.

Startproblemen vid kall motor var stora, även vid norrländsk sommartemperatur. Nu har jag monterat en knappstyrning av det förvärmningseelement som sitter i insuget. Vid minus 15 krävdes ca 30 sek förvärmning och sedan går den igång på ett par försök.

Bränsleförbrukningen har för min bil ökat från ca0,70 till ca 0,98 l/mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-10 12:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Samma mono-Jetronic system förekommer även i Citroen och Peugeot bilar med 0,9 - 1,4 l motorer TU9, TU1 och TU3 och centralinsprutning såklart. T ex Citroen AX, BX Saxo och ZX. Peugeot 205, 106, 309 m fl.
De har vattenvärmd insug och alltså inte elvärmeelementet som VAG har i sina motorer med mono-jetronic.

För kallstarten i vinterväder krävs lite startgas/bensin eller motorvämare, och de är lite tjuriga med kall motor annars går de bra på E85 utan ingrepp.

Man kan även vrida fram tändningen 5-8 grader och få snålare drift och mer effekt, nackdelen är då lite känsligare körning vid halvvarm motor (krypkörning och start kräver då lite mer slirande på koppling) iom att gasspjället då stängs mera vid tomgång för att hålla nera tomgångsvarvtalet med extra förtändningen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-11 07:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Rajay skrev:
Passat -95 kombi, 1,8 lit. motorkod ADZ. Bosch Mono-Motronic styrsystem.
Har återgått till E85 igen, efter ett uppehåll under hösten, vintern.
Motorn anpassar sig bra till 100% om man ta det i ett par steg. Går man direkt från bensin till 100% E85 så blir det lite störningar under ett tiotal mil.

Styrsystemet har aldrig indikerat några driftproblem, åtminstone inte så att varningslampan tänts.

Startproblemen vid kall motor var stora, även vid norrländsk sommartemperatur. Nu har jag monterat en knappstyrning av det förvärmningseelement som sitter i insuget. Vid minus 15 krävdes ca 30 sek förvärmning och sedan går den igång på ett par försök.

Bränsleförbrukningen har för min bil ökat från ca0,70 till ca 0,98 l/mil.


Finns det verkligen motorelektronikvarningslampa på den? VAG:s motorstyrsystem är visserligen förberedda för lampa, men på 90-talsbilar satt lampan monterad bara på bilar sålda i länder där myndigheterna på den tiden krävde sådan (dvs inte Sverige).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-17 20:49 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 14:00
Inlägg: 19
Volvo 745 -89, B234F 16 V
Som jag nämnt i en annan tråd kör jag sedan en månad tillbaka på E 75, E85. Övergången till E85 märktes på mindre startvillighet (det har blivit lite kallare också). Men med extra startgas går det bra. Vid körning i stadstrafik, max 70-80 km/t, tänds inte lambdalampan. Min körning består till 85% av denna typ. Vid långkörning (motorväg) blandar jag till 50/50 vilket funkat bra i 4 år. Bränsleförbrukning som tidigare.
Frågor: kan man (lätt) ändra tändinställningen? Är det en fördel att öka den? Hur många grader extra bör jag ställa in?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-17 22:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Lasse H skrev:
Frågor: kan man (lätt) ändra tändinställningen? Är det en fördel att öka den? Hur många grader extra bör jag ställa in?


Jag förmodar att bilen har insprutningssystem LH 2.4 och tändsystem EZ116K ?
I så fall finns det vissa möjligheter att påverka tändläget genom att jorda några oanslutna stift på tändstyrdonet i olika kombinationer, det finns andra trådar här på forumet om den saken. Ett "bonnknep" är att polvända den induktiva givaren vid svänghjulet, det sägs leda till ungefär 3 ° tidigare tändning.

Jag skulle inte tro att man vinner mycket på att ställa tändningen tidigare på en Volvo med B234F -motor. I och med att bilen är av 1989 års modell så har den katalysator men är typbesiktigad med ganska lindriga avgaskrav, så det fanns ingen anledning för konstruktörerna att välja ett sent tändläge för att hålla ner kväveoxidutsläppen. Vad jag vet så är väl den där motorn egentligen optimerad för 98-oktanig bensin men tack vare att tändsystemet har knackreglering kan det i viss mån anpassa sig självt efter bränslets egenskaper.
Att laborera med tidigare tändinställning i samband med etanolkonvertering lönar sig mer på bilar med enklare tändsystem utan knackreglering.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011