Dags att lägga ytterligare en bil till listan!
Har efter stora problem med både Smarten och Audin (ej etanolrelaterade!), slutligt hittat tillbaka till en fungerande bil..
Köpte en
Mercedes C180 från 1994.Har just kört upp en tank på närmare 100% E75 (från Jet, jag vägrar tanka St1 som tar högre pris vintertid för samma soppa man säljer sommartid), och bilen går hur bra som helst på sprit.
Med ett kallstartmotstånd på 4,7 kOhm är inte kallstarterna något som helst problem heller.
Ännu bättre är att bilen med i princip 110 km/h till 90% inte drar mer än 0.936 l/mil.
Motsvarar alltså 0,68 l bensin/mil.
Knappast tror jag bilen skulle dra så lite på bensin.
Edit:
Lite svårtartad kall är den allt trots kallstartmotostånd. Måste alltid starta om minst en gång eller två med 10 sek väntan emellan. Sedan gäller det att köra iväg direkt med viss teknik, och hela 2 minuter eller iaf 2 km måste man ha kallstartsmotståndet inkopplat, annars dör den av.
Troligen skulle man behöva lite större motstånd, nu är också risken den att man glömmer att stänga av det..
Får nog fixa både lite större motstånd + ett relä med varningslampa direkt i instrumentet..
Lägger man till mina erfarenheter från AMGC36, E220 och denna C180, alla från 1994, samt Smarten från 2000, drar jag slutsatsen att Mercedes motorer med tryckstyrt system (alltså ej de med luftmängdmätare) alla går utmärkt på 100% E85 så när som på kallstarten.
Detta skulle isåfall betyda att även
E och C200 kan klara 100% E85.
180 och 200 motorn har samma semi-sekventiella, PMS-system som utgår från undertrycket i insugningsröret istället för från en luftmängdmätare (som regelbundet måste bytas ut till på köpet..)
Troligtvis har man inte samma behov eller möjlighet att hålla adapteringen inom så snäva gränser när man har ett tryckstyrt system.
Har vi egentligen sett något tryckstyrt system som inte klarar 100% E85?
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.