Vi pratar ju ofta om att det finns några bilmodeller som klarar att adaptera sig fullt ut och accepterar även 100% E85 i tanken utan några märkbara skillnader (så snart motorn blivit varm iaf, eller sommartid.)
Jag är själv lycklig ägare till 2 bilmodeller (nåja iaf gällande bränslekompabilitet) men har ingenstans annat än i denna forumdel att rapportera om saken.
Vore det inte lämpligt att samla de kända modeller som klarar 100% i en egen tråd, så att man snabbt kan kolla inför bilköp, hjälpa tvekande bekanta osv.
Som det är nu är informationen rätt utspridd, och allt man vill veta är ju egentligen om bilen går bra på sprit eller bara halvbra (måste blandtankas).
Härmed startar jag denna tråd och rapporterar om mina två "hel-alkoholister"!:
Kopierar in två tidigare poster:
Audi 100 V6 2.6 1994, motor: ABCKan rapportera att denna bil fungerar utmärkt på 100% E85 sommartid. Bilen går i princip likadant oavsett vilken halt man har av sprit i tanken.
I kyla blir det dock som vanligt problem med kallstarterna och redan vid +15 blir en kallstart lite kinkig så jag får ordna ngn form av kallstartsanordning.
MMC SMART for two, pulse -54 hk, Mk2, ÅM:2000Kan rapportera att denna bil fungerar utmärkt på 100% E85 sommartid. Det finns en check-eninge-lampa, men den förblir släckt oavsett vilken halt man har av sprit i tanken.
I kyla blir det dock som vanligt problem med kallstarterna och redan vid +15 blir en kallstart lite kinkig.
Gick igenom bes utan anmärkning med 50% E85 i tanken i november.
Ska konvertera bilen med piggy-backsystem när jag får tid och kommer då att både börja köra magert och med justerad tändning.
Torbjorn:
VAG-bilar med Mono-Jetronic eller Mono-Motronic centralinsprutning, det gäller framför allt 1,8 l 66 kW-motorerna från ungefär 1988 till 1998, de förekommer bl a i VW Golf II, Golf III, Jetta, Vento, Passat samt Audi 80 och 100.Egna erfarenheter finns av dels motor RP i en
Jetta '90 och dels motor ADZ i Golf III '97 och '98.Mono-Motronic sitter även på
en del mindre motorer (1,4 - 1,6 l) i bl a VW Golf, Polo och Skoda Felicia, men jag har ingen egen erfarenhet av dem.
Förmodligen finns
samma motorer och styrsystem också i ett antal olika Seat-modeller.
Aryan:
Gamla sedan modellen av Prius på E85, se
http://www.greenenergynetwork.com/media ... us-e85.PDF
check engine kan tändas men den går fint i closed loop ändå.
MrRandom:
Volvo 740 b230F insprutare klarade 100% E85 utan att gå dåligt men under +5 så hostade den lite när den var kall men när man väl fått upp värmen så går den klockrent.
sen har jag också en
740 b230A med en stromberg förgasare som också drack 100% utan några större problem men gick lite ojämn på tomgång och man fick ha chocken i pyttelite då gick han bra. testade ställa tändning för hand men fick inga större skillnader.
kallstarter funkade dock bäst på förgasaren. insprutaren hade jag startgas till.
Karlmb:
Mercedes-Benz C180 från 1994En 1.8 liters 4-ventilare utan VVT.
Har just kört upp en tank på närmare 100% E75 (från Jet, jag vägrar tanka St1 som tar högre pris vintertid för samma soppa man säljer sommartid), och bilen går hur bra som helst på sprit.
Med ett kallstartmotstånd på 4,7 kOhm är inte kallstarterna något som helst problem heller.
Ännu bättre är att bilen med i princip 110 km/h till 90% inte drar mer än 0.936 l/mil.
Motsvarar alltså 0,68 l bensin/mil.
Knappast tror jag bilen skulle dra så lite på bensin.
Troligtvis även 200 motorn som har samma styrsystem, alltså
Mercedes-Benz C/E200 1993-2000(?) (kan någon verifiera?)
Update: Jag lägger till de bilar/motorer som kommer in i denna tråd, till denna lista efterhand. /karlmb