Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Bilar som klarar 100% E85
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=6253
Sida 4 av 4

Författare:  J.K Nilsson [ tis 12-05-01 11:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

När man tittar på om värmetalet för tändstiften är tillfyllest så skall man titta på var "missfärgningsbandet" på sidoelektroden börjar. Vid korrekt värmetal så ligger det bandet ungefär mitt på den horisontella delen av mittelektroden. Om bandet ligger närmare spetsen är tändstiftet för kallt, om bandet ligger närmare den vertikala delen eller t.o.m. på den vertikala delen så är tändstiftet för varmt.

Tittar vi efter sot så tittar vi egentligen efter hur rikt/magert konstruktörerna tycker att motorns bränsle(bensin)blandning skall vara.... Förvisso så kommer en mager luft/bränsle blanding att kunna vara hetare så att det kräver ett kallare stift. En rik blandning kommer att vara svalare så det kräver ett varmare stift. Men när vi kör på E85 så har vi inte mycket till sot att titta efter, bättre då att kunna utnyttja det till att titta på de verkliga värmepåverkningarna.

Dock är det inte hela sanningen att de svalare avgaserna på E85 beror på att går åt mer energi för att förånga bränslet. En mycket stor del av temperatursänkningen beror på att bränsle/luftblandningen hinner brinna färdigt i Cylindern beroende på att att Etanol har en hög laminär förbränningshastighet samt att vi kan ställa mer förtändning då E85 har högre oktantal än bensin. Den värmeenergin vi inte skickar ut i avgasröret kommer då till stor del att hamna på tändstiftets sidoelektrod.

J.K Nilsson

Författare:  MackanB [ lör 12-05-05 21:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

Toyota Corolla 1,6 Kombi -99 på 100% E85. Får dra några extra gånger vid kallstart under +10. Men den har ändock startat i vinter. Ingen lysande motorlampa. :)

Författare:  koovee [ ons 12-05-23 11:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

Opel Astra 1.6 16v (X16XEL) 1999:a >300000km.
Har successivt ökad dosen E85 enligt denna sammanställning (friskriver mig från tankevurpor i formlerna):
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Alx0XtUv2RxrdFB5b1E4VWFBcmVRTG96Nk1KVU94Y1E

Jag har "tyvärr" inte fått testa så mycket kallstarter då det senaste tiden legat kring +10-15 grader på mornarna och då hoppar han bara lite första kilometern (startar på ett "kick"). En morgon var det dock +4 och då krävdes några fler försök (får väl kolla på det där med kallstartsmotstånd framöver).

Jag pendlar 16 mil fyra dagar/vecka och vid de lite högre blandningarna har ECU/Check engine-lampan tänts ett par gånger, nästan alltid vid samma tillfällen:
1. Efter påfart ut på motorväg (110kmh) och uppförsbacke, kan tänka mig att den går lite snålt vid acc i uppförsbacke.
2. Den andra återkommande är lite mer "mystisk", svänger in i ett samhälle från 70-väg, sen brukar det bli långsam acc från 50-90 i svag uppförsbacke.
När ECU-lampan tänds brukar man märka ett litet hugg i accelerationen, jag ska byta bränslefilter när jag får tid någon dag å se om det kanske gör någon skillnad.

Det är kul att ha hittat tillbaka till etanolen efter ett par års frånvaro (av olika anledningar), och kul att bruksbilen visade sig vara så pass tolerant. Vore intressant om den hade haft OBD2-stöd för det här med att blinka ut felkoderna blir jag bara knäpp på...

Författare:  opel [ mån 12-06-25 17:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

Opel combo 1.4 (x14sz)
Går alldeles utmärkt att köra på 100% E85, mer problematisk att starta vid fuktig väderlek än vid kylig men startar alltid efter tre fyra runddragningar. O,65l/mil Bf 95, 0,85l/mil 100% E85 blir godkänd ekonomi :)

Författare:  karlmb [ mån 12-06-25 18:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

opel skrev:
Opel combo 1.4 (c14nz)
Går alldeles utmärkt att köra på 100% E85, mer problematisk att starta vid fuktig väderlek än vid kylig men startar alltid efter tre fyra runddragningar. O,65l/mil Bf 95, 0,85l/mil 100% E85 blir godkänd ekonomi :)


Utmärkt! Vilken årsmodell?

Författare:  torbjorn [ tis 12-06-26 11:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

karlmb skrev:
opel skrev:
Opel combo 1.4 (c14nz)
Går alldeles utmärkt att köra på 100% E85, mer problematisk att starta vid fuktig väderlek än vid kylig men startar alltid efter tre fyra runddragningar. O,65l/mil Bf 95, 0,85l/mil 100% E85 blir godkänd ekonomi :)


Utmärkt! Vilken årsmodell?


Sannolikt ungefär 1989-1993. CxxNZ betyder på Opel-språk en 8-ventilsmotor med GM P4/Multec centralinsprutning och "normal" kompression, dvs optimerad för 95-oktanig bensin. Före 1989 var motsvarande motorer anpassade för 91-oktanig bensin genom lägre kompression och hette då LZ på slutet. Om motorer i den serien har multipointinsprutning så är Z ersatt med E, t ex C20NE som är vanlig i tidiga Omega. Omkring 1993 ersattes hela den motorserien av modernare 16-ventilsmotorer med multipointinsprutning åtminstone i personbilar, men den kanske levde kvar något år till i lätta transportbilar.

Precis som på t ex VW med centralinsprutning så brukar de där Opelmotorerna ligga precis på gränsen till att kunna lambdareglera vid körning på 100 % E85. Det kan vara skillnad från exemplar till exemplar av samma motortyp, en del går bra men på andra kan man vara tvungen att öka bränsletrycket en aning. Visserligen är originalbränsletryckregulatorn justerbar, men justerskruven är säkrad med en svetsloppa som kan vara svår att avlägsna, och dessutom finns det inte mycket marginal innan regulatorfjädern bottnar.

Författare:  opel [ tor 12-06-28 16:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

Årsmodellen är 97. Efter snart 400 mil på E85 så har den börjat uppvisa lite driftsstörningar. Den är mer svårstartad och efter några mil i motorvägstempo så vill den inte gå på tomgång, inga stora problem dock och kanske kan helgens service åtgärda dem.

Författare:  opel [ fre 12-07-06 12:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

Har även ägt en GMC safari årsm 92 (Cheva Astro) som jag några veckor körde på 100% E 85, den gick bra men det var inte lönsamt då iaf (början på 2000talet). Även en Ford Escort 1.8i 97a som jag blandtankade, men en dag vid E 85 pumpen så stod jag och tänkte på något helt annat :roll: och fyllde bilen med E 85. Den hostade och stånkade och jag trodde inte att jag skulle ta mig hem, men efter ca 3mil så gick den hur bra som helst och jag fortsatte köra den på E 85 i några månader innan den efter ett besök på sbp förpassades till skroten pga rostrostrost.

Författare:  opel [ ons 12-07-25 11:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

opel skrev:
Årsmodellen är 97. Efter snart 400 mil på E85 så har den börjat uppvisa lite driftsstörningar. Den är mer svårstartad och efter några mil i motorvägstempo så vill den inte gå på tomgång, inga stora problem dock och kanske kan helgens service åtgärda dem.

Servicen gjorde det inte, så jag läste runt lite här på forumet och utifrån det tankade i en fulltank 50/50 och bilen började gå bra igen, när den tanken var slut tankade jag åter fullt med E85 och nu går bilen hur bra som helst på det återigen :shock: Mycket märkligt ? Är det någon som kan förklara vad detta kan bero på ?
Motorn är en x14sz och inte en c14nz som jag skrev innan.

Författare:  erikn [ ons 12-07-25 11:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

Min gissning, rosa klegg. Sök på det så får du säkert hundra trådar.

Författare:  aryan [ tis 12-07-31 23:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

När vi skulle tanka på semester i Frankrike såg jag att en Peugeot 107 framför oss också tankades med E85. Frågade ägaren om det och hon svarade att bilen gick utmärkt på E85 (och att det var billigare), om det stämmer borde det även gälla Citroem C1 och Toyota Aygo.

Författare:  karlmb [ tis 12-11-27 16:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

aryan skrev:
När vi skulle tanka på semester i Frankrike såg jag att en Peugeot 107 framför oss också tankades med E85. Frågade ägaren om det och hon svarade att bilen gick utmärkt på E85 (och att det var billigare), om det stämmer borde det även gälla Citroem C1 och Toyota Aygo.


Har verkligen ingen Toyota eller Citraägare provat än?

Författare:  jordglob [ tor 15-03-05 16:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

Har kört vår volvo V70 bi-fuel (biogas) från 2006 på E85 hela vintern. vissa kall starter har inte varit roliga, fått vänta någon minut och fått igång den till slut innan batteriet dött.

Ingen tänd motorlampa :)

Motorn lät konstigt efter 2:a E85-tankningen sedan har det inte varit några problem.

Författare:  nyfiken [ tor 15-03-05 17:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

Har du prövat med startgas eller motorvärmare? Har du någon koll på förbrukningen? Vad drar den på E85?

Författare:  torbjorn [ tor 15-03-05 19:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilar som klarar 100% E85

Det vore också intressant att koppla in en OBD-kabel och kolla om båda fuel trim-värdena (LTFT, long term fuel trim och STFT, short term fuel trim) varierar och "lever" under normal körning, eller om någotdera slår i botten, vanligtvis +24 % eller något sånt. Jag har gjort erfarenheten på andra bensinbilar som går att köra på 100 % E85 utan tända varningslampor, att om något av fuel trim-värdena bottnar och den bara försöker lambdareglera med den andra parameterns hjälp, så blir det gärna kopiös bränsleförbrukning.

Sida 4 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/