Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 40 % mer bränsle?
InläggPostat: fre 12-02-03 10:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Tja! Tänkte fråga lite om bränslemängden när man kör på etanol. Är det verkligen så att etanol behöver exakt 40% mer bränsle? för Tex min förgasarmotor körde jag ner 100% e85 och den gick någorlunda bra på gaspådrag men bluddrade lite vid tomgång. men då skulle egentligen bara räcka med 10-15% mer bränsle för att gå bra på etanol. eller har jag helt fel? finns de fakta på det?

Jag börjar undra om det där med 40% mer är bara något staten eller någon förr i tiden ljög ihop för att fortfarande få in lika mycket skatt som bensinåkarna...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 40 % mer bränsle?
InläggPostat: fre 12-02-03 11:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns gott om fakta om den saken som är lätta att hitta om du t ex studerar äldre trådar här på forumet.

Å ena sidan har ju E85 ett lägre värmevärde än bensin, vilket teoretiskt sett borde ge en förbrukningsökning på runt 30 % (man måste så att säga köpa 30 % mer E85 för att köpa lika mycket energi) men å andra sidan ändras motorns verkningsgrad av skillnader i egenskaper mellan E85 och bensin (t ex ändrat förhållande mellan vattenånga och koldioxid i förbränningsgaserna, högre oktantal, svårare förångning), till största delen påverkar de skillnaderna så att förbrukningsökningen i praktiken inte blir fullt så hög som den teoretiska.

De fall då förbrukningsökningen blir verkligt stor på E85 gäller framför allt motorer som går med många kallstarter, korta körsträckor och mycket tomgång. I synnerhet om det rör sig om stora tunga motorer som värms upp långsamt efter en kallstart (t ex de Ford Taurus som var de första FFV-bilar som kom in på den svenska marknaden i mitten av 90-talet).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 40 % mer bränsle?
InläggPostat: fre 12-02-03 12:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kolla här http://etanol.nu/forbrukning.php och här http://www.best-europe.org/Pages/Conten ... spx?id=590

Bensin 95 (med 5% etanol): 32 MJ energi / l
E85 sommarkvalitet (med 85% etanol): 22,78 MJ energi / l

För att få samma energimängd behövs alltså 40% större volym men förbrukningen ökar trots det inte så mycket, genomsnitts förbrukningsökning brukar vara 30% eller mindre beroende på hur väl motorn är anpassad för etanol.

Det beror på att etanol ökar motorns verkningsgrad (värmeförlusterna minskar) jämfört med bensin när motorn har blivit varm., innan motorn hunnit bli varm så är det omvänd.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 40 % mer bränsle?
InläggPostat: fre 12-02-03 13:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
okej, tack för era svar:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 40 % mer bränsle?
InläggPostat: fre 12-02-03 22:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Glöm inte stökiometrin...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 40 % mer bränsle?
InläggPostat: lör 12-02-04 00:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det ger samma förhållande, ca 40% mer E85 (i volym) än bensin för samma mängd luft.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 40 % mer bränsle?
InläggPostat: lör 12-02-04 12:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Okej tack så mycket :) men med tanke på att min förgasar 740 inte är konverterad och den drack etanolen och gick någorlunda bra. men vad kan de ge för följder om man fortsätter köra så?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 40 % mer bränsle?
InläggPostat: lör 12-02-04 14:11 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag TROR att det jag läst mig till här kan sammafattas med att den då går magert. Detta medför att det brinner långsamt och det brinnande bränslet brinner då fortfarande när ventilen öppnar vilket medför risk för brända ventiler och att grenröret kan bli glödande. Dessutom borde det också bli stora NOx-utsläpp då det oftast bildas vid magerkörning.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 40 % mer bränsle?
InläggPostat: lör 12-02-04 19:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Det låter mer som när tändningen står fel, aja jag ska testa öka soppaflödet och se hur de blir :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011