Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: mån 12-03-19 15:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Ne jag vågade tanka mer E85 för att jag var rädd att den skulle hosta och jag hade inte råd med att blanda så fick välja bensin eller etanol. Men nu har jag skvätt i mera etanol än förra kommentaren och nu går han klockrent. på fredag får jag lön då ska jag testa höja blandningen till 70% sen om det funkar går jag vidare till 80% sen får vi se om han klarar 90% -100% måste bli varmare först så bilen inte blir så segstartad


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: mån 12-03-19 20:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MrRandom skrev:
Ne jag vågade tanka mer E85 för att jag var rädd att den skulle hosta och jag hade inte råd med att blanda så fick välja bensin eller etanol. Men nu har jag skvätt i mera etanol än förra kommentaren och nu går han klockrent. på fredag får jag lön då ska jag testa höja blandningen till 70% sen om det funkar går jag vidare till 80% sen får vi se om han klarar 90% -100% måste bli varmare först så bilen inte blir så segstartad


OK, kallstarten kan dock enkelt ordnas mha ett kallstartsmotstånd som lurar ECU att det är kallare än vad det är. Det borde du installera redan nu. Till dess kan du ha en flaska startgas i handskfacket som nödlösning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: mån 12-03-19 21:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här ser du en kallstart: viewtopic.php?f=12&t=4183


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: lör 12-03-31 17:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
jag har en fråga: kan de vara sa å att min Merca är byggd för att klara E85 från fabrik? en jag känner hade nämligen kollat upp sin merca( han hade koder av något slag som visade olika saker dom gjort på bilen) och då fick han upp en kod om att just den mercan var byggd för att köras på etanol/bensin

har för mig att det var en 89.

min är ju import så tänkte att min kanske redan är byggd för etanol. någon som vet något om detta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: lör 12-03-31 18:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det skall gå att läsa ut av VIN-koden: http://sv.wikipedia.org/wiki/VIN-kod
Nu är det bara så att den är inte liktydlig i alla länder och den tillämpas inte på samma sätt överallt. Inte ens att den innehåller 17 siffror stämmer i alla sammanhang*. Men testa, VIN-koden bör vara detsamma som chassienummer.
Men så här vill jag minnas att det är: Den åttonde siffran säger lite om motorns utrustning. Om siffran är en tvåa, så betyder den alternativt bränsle.

*Jag kollade min bil tidigare med Trafikverkets uppgifter och dom hade uteslutit dom 3 eller 4 första, om jag minns det rätt nu? Därför bör man räkna både framifrån och bakifrån om man vill kolla upp. När jag räknade bakifrån stämde det.

Ett tillägg: Sök VIN-kod på tyska Wikipedia. Låt Google översätta om du inte kan tyska, och kolla upp om du får klarare besked den vägen. Tyska Wikipedia bör väl heta Wikipedia.de gissar jag, utan att veta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: lör 12-03-31 20:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MrRandom skrev:
jag har en fråga: kan de vara sa å att min Merca är byggd för att klara E85 från fabrik? en jag känner hade nämligen kollat upp sin merca( han hade koder av något slag som visade olika saker dom gjort på bilen) och då fick han upp en kod om att just den mercan var byggd för att köras på etanol/bensin

har för mig att det var en 89.

min är ju import så tänkte att min kanske redan är byggd för etanol. någon som vet något om detta?


Hmm, det skulle nog tyvärr vara en sensation om Mercedes varit så förutseende redan 1989.
Kolla gärna upp det han fick fram dock!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011