Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 19-09-16 15:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: sön 12-02-19 22:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Okej tack så mycket :) vill inte göra något som kan skada bilen. men nu vet jag att jag kan börja experimentera med sprit!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: mån 12-02-20 09:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Skulle någon kunna länka bild på denna justerskruv? Vill inte pilla på fel saker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: mån 12-02-20 11:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4679
Ort: Sundsvall
MrRandom skrev:
Skulle någon kunna länka bild på denna justerskruv? Vill inte pilla på fel saker



Läs i tråden om konvertering av KE-jetronic som jag länkade till tidigare i denna tråd. Och börja inte skruva innan du har läst på tillräckligt mycket om systemet för att ha klart för dig alla aspekter av hur det fungerar och vad det egentligen är som händer när man justerar EHA. Förutom forumtråden så är Bosch och VAG självstudiehäften om KE-jetronic mycket bra källor till information.

En annan sak du bör göra innan konvertering är att koppla in två multimetrar - en för att mäta strömmen genom EHA och en annan för att mäta spänningen i testuttaget. Låt dem vara inkopplade under några veckors normal körning på bensin och skriv ner vilka ström- och spänningsvärden som förekommer vid olika driftförhållanden. Se till att spänningen i mätuttaget vid tomgång och varm motor stämmer med uppgiften på bilens "avgasskylt", och att lambdaregleringen verkar fungera (spänningsvärdet "lever" och varierar med gaspådrag osv). Använd sedan dessa mätvärden som grund för hur justeringen ska ske i samband med etanolkonvertering.

Visst har bilen katalysator? Vad fick den för avgasvärden vid senaste besiktningen?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: tis 12-02-21 21:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
jag har hört nu att den lilla "kolven" som sköter soppaflödet som EHAn sitter på kan fasta när man kör på etanol för att gammla avlargningar fastnar. hur bra stämmer detta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: tis 12-02-21 21:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6002
Ort: Hindås
MrRandom skrev:
jag har hört nu att den lilla "kolven" som sköter soppaflödet som EHAn sitter på kan fasta när man kör på etanol för att gammla avlargningar fastnar. hur bra stämmer detta?


Se mitt svar i EHA-tråden.
Vill du vara säker på att inget skadas så kanske du ska byta till en EHA som du skaffat på skroten.
Det är ngt skumt med EHA, har haft mkt problem som jag nu tror kan härledas till den.
Kanske blir det avlagringar från tidigare som sätter igen den, kanske något annat påverkas i EHA av etanol.
Får du sedan problem så kan du alltid sätta tillbaka original EHA.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: fre 12-03-16 10:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
nu har jag kört 50% e85 i bilen och den har gått galant! blev piggare dessutom men nu körde jag i lite bensin i den igen så nu kanske jag bara har 15% e85 och då blev den plötsligt tröttare och tomgången pendlar. någon som vet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: fre 12-03-16 12:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6002
Ort: Hindås
MrRandom skrev:
nu har jag kört 50% e85 i bilen och den har gått galant! blev piggare dessutom men nu körde jag i lite bensin i den igen så nu kanske jag bara har 15% e85 och då blev den plötsligt tröttare och tomgången pendlar. någon som vet?


Upp till ca 50-60% E85 klarar alla bilar utan problem om de har lambdasond som din.
Om du chockar systemet och snabbt ändrar bensinhalten kan vissa system få tillfälliga problem då de inte klarar att snabbt anpassa sig.
Häll bara i lite mer E85 så du hamnar på typ 30% E85 så ska det nog bli som vanligt igen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: fre 12-03-16 13:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4679
Ort: Sundsvall
Vilken årsmodell är det på den här 190:n? Är KE-styrdonet analogt eller digitalt (det senare utförandet kallas KE3)?
Bränsleblandnings- och tomgångsreglerproblem som följd av att adapteringen inte hinner med skulle man kunna tänka sig på en bil med KE3, men inte om den har analogt styrdon (då finns det väl inte ens någon tomgångsreglering?).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: fre 12-03-16 15:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6002
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Vilken årsmodell är det på den här 190:n? Är KE-styrdonet analogt eller digitalt (det senare utförandet kallas KE3)?
Bränsleblandnings- och tomgångsreglerproblem som följd av att adapteringen inte hinner med skulle man kunna tänka sig på en bil med KE3, men inte om den har analogt styrdon (då finns det väl inte ens någon tomgångsreglering?).


En 1.8 har alltid Kat. Varianten kom 1992 om jag inte minns fel.
Annars hade han heller aldrig kunnat öka till 50% E85 utan att bilen gick dåligt.
Jag tror det kan vara fråga om KE3 på dessa, iaf har alla Mercedes med kat tomgångsreglering.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: fre 12-03-16 23:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
det är som sagt en 190E 89:a med kat


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: lör 12-03-17 00:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6002
Ort: Hindås
MrRandom skrev:
det är som sagt en 190E 89:a med kat


OK import, såg ej det först. I princip samma motor som kom till Sverige senare iaf.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: sön 12-03-18 15:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Yes import men kan tomgången ha med att avgasröret läcker? jag tappade nämligen det förut så katen skrapades upp men svetsade igen det men kanske missade ett litet hål kan de stämma?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: sön 12-03-18 15:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6002
Ort: Hindås
MrRandom skrev:
Yes import men kan tomgången ha med att avgasröret läcker? jag tappade nämligen det förut så katen skrapades upp men svetsade igen det men kanske missade ett litet hål kan de stämma?


Tja, men då skulle väl alltid tomgången vara konstig, och inte bara efter att du kört på sprit?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: sön 12-03-18 23:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
nej sant jag märkte nu efter att jag tankat ner sprit igen att tomgång blev bättre. måste vara en gammal alkolist den där bilen som fått tillbaka sitt beroenede hehe


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: mån 12-03-19 11:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6002
Ort: Hindås
Pendlande tomgång brukar tyda på för fet blandning.
Får du det när då tankar i mer bensin betyder det att systemet inte klarat att ställa om sig till magrare blandning (än).
Man ska isåfall ändra etanol/bensin halten i mindre steg så att adapteringen hinner ställa om sig.
Varför minskade du halten E85? Istället borde du ju fortsatt till t.ex 70% för att se om den klarar det också.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011