Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Mercedes 190E 1.8
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=6309
Sida 2 av 3

Författare:  MrRandom [ sön 12-02-19 22:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

Okej tack så mycket :) vill inte göra något som kan skada bilen. men nu vet jag att jag kan börja experimentera med sprit!

Författare:  MrRandom [ mån 12-02-20 09:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

Skulle någon kunna länka bild på denna justerskruv? Vill inte pilla på fel saker

Författare:  torbjorn [ mån 12-02-20 11:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

MrRandom skrev:
Skulle någon kunna länka bild på denna justerskruv? Vill inte pilla på fel saker



Läs i tråden om konvertering av KE-jetronic som jag länkade till tidigare i denna tråd. Och börja inte skruva innan du har läst på tillräckligt mycket om systemet för att ha klart för dig alla aspekter av hur det fungerar och vad det egentligen är som händer när man justerar EHA. Förutom forumtråden så är Bosch och VAG självstudiehäften om KE-jetronic mycket bra källor till information.

En annan sak du bör göra innan konvertering är att koppla in två multimetrar - en för att mäta strömmen genom EHA och en annan för att mäta spänningen i testuttaget. Låt dem vara inkopplade under några veckors normal körning på bensin och skriv ner vilka ström- och spänningsvärden som förekommer vid olika driftförhållanden. Se till att spänningen i mätuttaget vid tomgång och varm motor stämmer med uppgiften på bilens "avgasskylt", och att lambdaregleringen verkar fungera (spänningsvärdet "lever" och varierar med gaspådrag osv). Använd sedan dessa mätvärden som grund för hur justeringen ska ske i samband med etanolkonvertering.

Visst har bilen katalysator? Vad fick den för avgasvärden vid senaste besiktningen?

Författare:  MrRandom [ tis 12-02-21 21:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

jag har hört nu att den lilla "kolven" som sköter soppaflödet som EHAn sitter på kan fasta när man kör på etanol för att gammla avlargningar fastnar. hur bra stämmer detta?

Författare:  karlmb [ tis 12-02-21 21:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

MrRandom skrev:
jag har hört nu att den lilla "kolven" som sköter soppaflödet som EHAn sitter på kan fasta när man kör på etanol för att gammla avlargningar fastnar. hur bra stämmer detta?


Se mitt svar i EHA-tråden.
Vill du vara säker på att inget skadas så kanske du ska byta till en EHA som du skaffat på skroten.
Det är ngt skumt med EHA, har haft mkt problem som jag nu tror kan härledas till den.
Kanske blir det avlagringar från tidigare som sätter igen den, kanske något annat påverkas i EHA av etanol.
Får du sedan problem så kan du alltid sätta tillbaka original EHA.

Författare:  MrRandom [ fre 12-03-16 10:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

nu har jag kört 50% e85 i bilen och den har gått galant! blev piggare dessutom men nu körde jag i lite bensin i den igen så nu kanske jag bara har 15% e85 och då blev den plötsligt tröttare och tomgången pendlar. någon som vet?

Författare:  karlmb [ fre 12-03-16 12:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

MrRandom skrev:
nu har jag kört 50% e85 i bilen och den har gått galant! blev piggare dessutom men nu körde jag i lite bensin i den igen så nu kanske jag bara har 15% e85 och då blev den plötsligt tröttare och tomgången pendlar. någon som vet?


Upp till ca 50-60% E85 klarar alla bilar utan problem om de har lambdasond som din.
Om du chockar systemet och snabbt ändrar bensinhalten kan vissa system få tillfälliga problem då de inte klarar att snabbt anpassa sig.
Häll bara i lite mer E85 så du hamnar på typ 30% E85 så ska det nog bli som vanligt igen.

Författare:  torbjorn [ fre 12-03-16 13:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

Vilken årsmodell är det på den här 190:n? Är KE-styrdonet analogt eller digitalt (det senare utförandet kallas KE3)?
Bränsleblandnings- och tomgångsreglerproblem som följd av att adapteringen inte hinner med skulle man kunna tänka sig på en bil med KE3, men inte om den har analogt styrdon (då finns det väl inte ens någon tomgångsreglering?).

Författare:  karlmb [ fre 12-03-16 15:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

torbjorn skrev:
Vilken årsmodell är det på den här 190:n? Är KE-styrdonet analogt eller digitalt (det senare utförandet kallas KE3)?
Bränsleblandnings- och tomgångsreglerproblem som följd av att adapteringen inte hinner med skulle man kunna tänka sig på en bil med KE3, men inte om den har analogt styrdon (då finns det väl inte ens någon tomgångsreglering?).


En 1.8 har alltid Kat. Varianten kom 1992 om jag inte minns fel.
Annars hade han heller aldrig kunnat öka till 50% E85 utan att bilen gick dåligt.
Jag tror det kan vara fråga om KE3 på dessa, iaf har alla Mercedes med kat tomgångsreglering.

Författare:  MrRandom [ fre 12-03-16 23:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

det är som sagt en 190E 89:a med kat

Författare:  karlmb [ lör 12-03-17 00:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

MrRandom skrev:
det är som sagt en 190E 89:a med kat


OK import, såg ej det först. I princip samma motor som kom till Sverige senare iaf.

Författare:  MrRandom [ sön 12-03-18 15:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

Yes import men kan tomgången ha med att avgasröret läcker? jag tappade nämligen det förut så katen skrapades upp men svetsade igen det men kanske missade ett litet hål kan de stämma?

Författare:  karlmb [ sön 12-03-18 15:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

MrRandom skrev:
Yes import men kan tomgången ha med att avgasröret läcker? jag tappade nämligen det förut så katen skrapades upp men svetsade igen det men kanske missade ett litet hål kan de stämma?


Tja, men då skulle väl alltid tomgången vara konstig, och inte bara efter att du kört på sprit?

Författare:  MrRandom [ sön 12-03-18 23:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

nej sant jag märkte nu efter att jag tankat ner sprit igen att tomgång blev bättre. måste vara en gammal alkolist den där bilen som fått tillbaka sitt beroenede hehe

Författare:  karlmb [ mån 12-03-19 11:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes 190E 1.8

Pendlande tomgång brukar tyda på för fet blandning.
Får du det när då tankar i mer bensin betyder det att systemet inte klarat att ställa om sig till magrare blandning (än).
Man ska isåfall ändra etanol/bensin halten i mindre steg så att adapteringen hinner ställa om sig.
Varför minskade du halten E85? Istället borde du ju fortsatt till t.ex 70% för att se om den klarar det också.

Sida 2 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/