Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-03-30 02:06 
Offline

Blev medlem: fre 12-03-30 01:57
Inlägg: 1
Någon som testat att köra en s40 -99 2.0T på etanol?
Hur många procent klarar den utan konvertering?
Vad finns det för konverteringssatser som är bra och prisvärda om det behövs?
Vad bör man tänka på specifikt för denna modellen?

Tacksam för svar!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-30 04:58 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
Hej,
har en V40 T4 -98 som går på 100% vinter-e85.

Jag använder en smörjtillsats som heter RedLine SI Alcohol, kostar 160 kr på Mekonomen och räcker till 400 l.

Färddatorn säger 1.5 l/mil vid blandad körning och lite bus, landsväg kan jag köra den under litern.

Jag tror det sitter bredbandlambda original på dessa bilar, men har ej spänningsmätt sonden ännu.

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-30 15:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Zurf skrev:
Hej,
har en V40 T4 -98 som går på 100% vinter-e85.

Jag använder en smörjtillsats som heter RedLine SI Alcohol, kostar 160 kr på Mekonomen och räcker till 400 l.

Färddatorn säger 1.5 l/mil vid blandad körning och lite bus, landsväg kan jag köra den under litern.

Jag tror det sitter bredbandlambda original på dessa bilar, men har ej spänningsmätt sonden ännu.


Har du inte konverterat bilen?
Isåfall borde du rapportera här!:
viewtopic.php?f=15&t=6253

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-31 22:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har inte en sådan S40 ungefär samma motorstyrsystem som många Renault av samma generation? De senare är ju kända för att kunna gå oklanderligt på ren E85 utan konvertering, även om de totalt saknar kallstartförmåga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-08-03 10:06 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Hej!

Hoppar in i den här tråden ett par år senare..

Jag har en V40 från 98. 2.0L (103 hk) motortyp B4204S. Hur funkar den att köra med E85? Har ett svagt minne av att den motorn hade problem med etanol, men kan ha helt fel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-08-03 15:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag är inte den mest sakkunnige, men har fått uppfattningen att problemen visade sig vid blandtankning i 1,8-motorn. Alltså Mitsubishi-motorn. Och i det fallet årsmodell 2000.
Detta är alltså bara vad jag har läst mig till. Ingen praktisk erfarenhet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-08-04 08:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En V40 med "normal" motor (alltså inte GDI) bör rimligtvis uppföra sig på samma sätt som de större 5-cylindriga Volvomotorerna av samma generation. Troligen är blandtankning upp till 30 % E85 inga som helst problem, kanske inte heller 50 %. Däröver kan man vänta sig felkoder, konstig tomgång, dåligt svar på tvärt gaspådrag, lysande motorelektronikvarningslampa mm.

Ska man utforska blandtankningsgränserna är det bra att ha en OBD-kabel och laptop eller lämplig app i mobilen till hands. Vad som är intressant att kolla är dels om det dyker upp några felkoder för mager bränsleblandning (ofta syns felkoderna som "pending" långt innan motorelektronikvarningslampan tänds), och dels kan man hålla ett öga på lambdareglerparametrarna LTFT och STFT (long term fuel trim och short term fuel trim), så länge båda "lever" och ändrar sig fram och tillbaks under körning är allt bra men om den ena eller andra av dem ständigt står fast i ett ändläge så närmar man sig gränserna för lambdaregleringen, om båda står i ändläge har man passerat gränsen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-08-10 11:08 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Tack båda för bra svar!

Jag har en gammal Flextek liggandes. Hade den tidigare monterad på en fiesta men fick tyvärr problem med den bilen efter det. Tror ni Flextek skulle funka bra till volvon? Vad har ni själva för erfarenhet av just flextek?

Mvh
anton


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-08-10 22:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Flextek fungerade bra en gång i tiden, åtminstone på bilar med högohmiga spridare och utan konstigheter i spridardrivstegen, men det är länge sedan jag kom i kontakt med någon sån. Man måste kolla att bilen och Flextek-kablaget har samma polaritet i spridarkontakterna och annars stifta om så det blir korrekt. I en del Flextek har kretskortet korroderat sönder med tiden som följd av att man har fuktskyddat lådan med ett olämpligt silikongummi som utvecklar ättiksyra när det härdar, så om man ska ta en gammal Flextek i bruk kan det vara lämpligt att först bryta upp lådan och kolla hur det ser ut i den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-08-12 10:48 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Hur vet jag om jag har högohmiga spridare utan konstigheter? Och hur ser jag om det är samma polaritet i flextekkablaget respektive spridarkontakterna? :)

Bifogar skärmdump på bil/motorinfo kanske kan man veta det genom den infon?

//anton


Bilagor:
Skärmavbild 2015-08-12 kl. 11.46.00.png
Skärmavbild 2015-08-12 kl. 11.46.00.png [ 19.54 KiB | Visad 13988 gånger ]
Skärmavbild 2015-08-12 kl. 11.46.16.png
Skärmavbild 2015-08-12 kl. 11.46.16.png [ 14.35 KiB | Visad 13988 gånger ]
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-08-12 13:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det enklaste sättet är att ohmmäta spridarna. S k lågohmiga spridare brukar ha resistans omkring 2-3 ohm medan högohmiga ligger mellan 10 och 20 ohm, vanligtvis omkring 12 eller 15 ohm.

När det gäller polaritet i spridarkablaget så skulle jag tro att den här V40:n har så moderna spridare att de har bestämd polaritet (det brukar finnas ett plustecken på ena sidan av kontaktstycket på spridaren i så fall), och i så fall kan man nog utgå från att den stämmer med Flextek-kablaget om inte det redan är modifierat för att fungera på någon äldre bil.
Före ca 1994 använde Volvo spridare som inte krävde bestämd polaritet, och på den tiden brydde man sig inte om att få en bestämd polaritet i spridarkontakterna, det kan t o m vara olika i olika kontakter på samma bil. Det lär också ha funnits något bilmärke som konsekvent kopplade med omvänd polaritet mot den som senare blev standard.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011