Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-04-08 11:41 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 10:47
Inlägg: 1
Hej,
Är det någon som har erfarenhet av konvertering eller etanol-inblandning till C5? Jag har tidigare prövat med blandtankning c:a 50/50 och haft stora problem vid kallstarter och låga varv och undrar därför vilken förändring av programmeringen lambadzonden som kan krävas och vem som kan det i Stockholmsområdet.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-08 15:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Citroën C5 kommer i flera motoralternativ. Det skulle underlätta ganska mycket om du kunde precisera dig lite.
Vilken motorkod har du?
Vilket bränsle/insprutnings/tändsystem har du?

Jag konverterade min Peugot 605 SVE3.0 med Flexitune sequential med gott resultat.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-09 08:56 
Offline

Blev medlem: fre 12-03-09 12:49
Inlägg: 7
Ort: Örbyhus
Jag har en C5 2.0 03:a combi och jag har satt in en Bioadapter i min med bra resultat


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-30 15:56 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Vissa versioner går tydligen att köra på E85 utan konvertering. Fanns någon länk tidigare men hittar den inte nu. En kollega har en C5 III som är etanolbil redan från fabrik. Själv har jag blandtankat min C5 V6 sedan 2003, E60 har varit max utan larm från motorstyrningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-30 18:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Roger Gustavsson skrev:
Vissa versioner går tydligen att köra på E85 utan konvertering. Fanns någon länk tidigare men hittar den inte nu. En kollega har en C5 III som är etanolbil redan från fabrik. Själv har jag blandtankat min C5 V6 sedan 2003, E60 har varit max utan larm från motorstyrningen.

V6:an är riktigt tacksam att konvertera av två anledningar.
1) den är semi-sekvensiell, där spridarna avfyras i par. Det behövs alltså bara tre kanaler, och inte sex.
2) Kabelhärvan är delbar, och det sitter en skarvkontakt från huvud-härvan ut till spridarna (och några givare). Det är ett perfekt ställe att skarva in en plug-and-play adapter (till exempelvis Flexitune Sequential) som du gjort av en kontakt du plockat från en skrotad bil.

Här sitter kontakten (min bil var en Peugeot 406 men det bör vara samma V6:a i dem)

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011