Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-05-07 21:28 
Offline

Blev medlem: mån 12-05-07 20:57
Inlägg: 3
Hej, Har en volvo 740 turbo 90:a.

b230ft.Helt orörd.

Mitt problem är att jag provade häromdagen att blandtanka me 15l e85 å 10l bf95.
Hade ca 30 l bf 95 i sedan tidigare.Symptomen som blev när jag tankade e85 va att tomgången gick ner långsamt i varv,ner till ca 500varv för att slutligen dö helt. Medans han fortfarande va varm så ligger han tuggar på starten å är precis på gränsen till å starta..Nu vill han ej starta alls (kall).Blir inte klok på detta.Funderar på om nått gick sönder eller om det är så tråkigt att min bil ej klarar å blandtankas.Någon därute kanske kan ge mig svar på vad jag ska göra.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-08 06:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Inga förslag om vad som kan ha gått fel, men fyll på med mer bf 95. Prova sedan på nytt när du har nästan tom tank. Börja med 15 liter E85 och öka med 5 liter för varje tankning och resten bf 95. Gå uppåt så tills det "tar emot" igen. Skriv upp blandprocenten eller spara kvittona så att du har koll.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-08 07:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
....och för att få igång bilen nu (kall utan att tanka) så kann du använda startgas eller lite bensin/E85 i insuget.

Ibland kan bilar adaptera sig snabbare till högre E85 blandningar om du först ”nollar” bilens styrsystem genom att ta loss batteripolen ett antal timmar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-08 08:57 
Offline

Blev medlem: mån 12-05-07 20:57
Inlägg: 3
tack för era svar. Skall pröva å koppla bort strömmen till batteriet några timmar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-08 09:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Startgas bör få igång bilen.
Om inte har du ngt annat fel.
Sedan bör du kunna köra runt lite med bilen när den blivit varm, och den borde klara att adaptera den lilla mängden E85 i så mkt bensin utan problem.
Men en nollning via batteripol av i 30 minuter kommer också troligen att ge resultatet att den iaf startar efter lite malande.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-08 09:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en sådan bil är det enklare och snabbare att nollställa adapteringen genom att läsa av och därefter radera felkoder via testdosan i motorrummet. Kom ihåg att läsa av och radera för både insprutnings- och tändsystemet, och notera eventuella felkoder som finns.

Om lambdasonden börjar vara gammal och dålig kan det "lura" motorstyrsystemet och ge totalt fel adapteringsvärden. Bosch-system av den generation som sitter på den bilen klarar tyvärr inte av att upptäcka alla slags fel som kan uppstå på en gammal lambdasond.

En annan vanlig orsak till den sortens problem problem är krångel med gasspjällkontakten, antingen kan det hända att den inte slår till på tomgång (kanske för att den är feljusterad eller att det är fullt med kletiga avlagringar i den), eller också att kabeln till den är så hårt sträckt att hylsorna har slitits loss ur kontaktdonet.
Det händer också att tomgångsventilen (även kallad tomgångsmotorn) kletar ihop, den brukar man få ta loss och rengöra emellanåt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 18:55 
Offline

Blev medlem: mån 12-05-07 20:57
Inlägg: 3
hej,kan svara nu på mitt eget inlägg.

Går dåligt å blanda diesel,bf95 å e85.Det var det som var i tanken.Men nu går han efter tömning av hela tanken å sen fylla i bf95 enbart.Går som om inget har hänt.Tycker även han verkar gå lite bättre nu:)

Lås tråden tack.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011