Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Audi A6 2.0 turbo FSI
InläggPostat: tis 12-05-22 09:33 
Offline

Blev medlem: tis 12-05-22 09:27
Inlägg: 4
Jag undrar om någon vet något om denna motor och hur den funkar med etanol okonverterad? Jag sökte här på forumet och kunde se att det finns en etanolversion av samma motor på nyare bilar, men min bil är från 2006 och jag har nog versionen som inte är konverterad. Har just nu 20% E85 utan några problem mer än att förbrukningen har stigit lite.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2.0 turbo FSI
InläggPostat: tis 12-05-22 09:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På den här sidan: http://www.etanolbil.eu/ (länken finns på startsidan i rullgardinsmenyerna, etanolsidor) finns det två Audi A6, visserligen nittiotalsmodeller, men dom är blandtankade och fungerar utan problem.
Så du kan nog stegvis öka din inblandning tills motorn säger ifrån (ofarligt om det inte är långvarigt. Fyll bara på med lite bensin igen så att du hamnar på tidigare blandning då bilen gick bra). Glöm inte att bokföra eller spara kvittona så du håller koll på blandningsprocenten. Då vet du var den eventuella gränsen ligger för framtiden.

Ett tillägg: Du kan kolla vilken motorversion, om drivmedel du har om du går in på någon av dom större resrvdels- och tillbehörsfirmornas sida. Så här der det ut för min bil som är en FFV från fabrik:
Bild
Bilden har jag tagit från Skruvat, som finns på nätet. Många av dom andra har liknande funktioner. Du loggar in med ditt regnummer och får upp det här efter lite inledande steg.
Du ser att det står inget för drivmedel. Hade det varit enbart bensin, så hade det nog stått bensin också. Ibland kan det nog stå Alternativ eller något liknande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2.0 turbo FSI
InläggPostat: tis 12-05-22 10:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns en del gamla trådar på forumet (har dock inte kollat om de finns kvar efter missödet härom året) om VAG:s FSI-motorer. Just dem, och motsvarande direktinsprutade bensinmotorer från andra tillverkare (t ex Mitsubishi, som kallar tekniken GDI), finns det anledning att vara lite försiktigare än vanligt med när det gäller blandtankning och konverteringsförsök.

När du söker efter uppgifter som är relevanta för din bil, så stirra dig inte blind på att det är just en Audi A6. Det intressanta är motorn och dess typkod (vanligtvis tre bokstäver), samma motor kan mycket väl användas i många andra bilmodeller av VAG-koncernens olika märken. Uppgifter om motortypkoden är inte alltid pålitliga i sådana här registreringsnummerbaserade sökningar på nätet, men den bör stå på bilens utrustningsskylt (vanligtvis under bagagerumsmattan, om inte annat ska det stå i instruktionsboken var skylten finns). Oftast finns den även på en klisterlapp på ett väl synligt ställe på motorn (t ex kamremskåpan) tillsammans med diverse streckkoder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2.0 turbo FSI
InläggPostat: tis 12-05-22 12:56 
Offline

Blev medlem: tis 12-05-22 09:27
Inlägg: 4
Tack för tipset. Jag läste lite i denna tråd som handlar om GDI-motorer.

viewtopic.php?f=15&t=86&hilit=mitsubishi+GDI

Man får lite blandad uppfattning, vissa säger att motorn sotar igen och andra att det inte är någon fara. Tråden handlar dock mest om motorer från -00 och jag undrar om det kan tillämpas på nyare versioner?

Vidare läste jag i någon tråd på nordicaudi att VAGs 2.0 tfsi motor ska vara nästan 100% kompatibel med e85 utan konvertering. Här hör man lite andra åsikter, så nu börjar man tveka lite.

Ingen som har någon direkt erfarenhet VAGs 2.0 tfsi motor och E85?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2.0 turbo FSI
InläggPostat: tis 12-05-22 13:01 
Offline

Blev medlem: tis 12-05-22 09:27
Inlägg: 4
Hittade en till tråd här där någon verkar köra sin golf 1.6 fsi endast på etanol, det kanske inte är några problem med fsi-motorer och sprit ändå?

viewtopic.php?f=15&t=3563


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2.0 turbo FSI
InläggPostat: tis 12-05-22 19:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Just FSI o TFSI kan vara lite enklare att köra på etanol.
Detta pga att systemet (som de urspungligen ville sälja till oss på Volvo PV) i praktiken till stora delar går stökiometriskt..
eller nära stök.
Har du läst på NordicAudi att det funkar bra med E85 i en sådan så tycker jag man ska kunna lita på det och iaf testa.
Länka gärna till sådan info!
Det betyder att de förbränningsmässiga egenskaperna inte ändras så mkt som på en Mitsu GDI t.ex. när man byter till ett långsambrinnande bränsle som etanol. (Totalt sett inkl tändfördröjning).
Igensotning är ett problem som mest drabbar GDI, Mitsu o Volvo, och hade det systemet varit mindre stratifierat än vad det är, så hade etanol hjälpt till enormt för att eliminera sotningsproblemet eftersom det i princip aldrig sotar när man eldar etanol.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2.0 turbo FSI
InläggPostat: tor 12-05-24 09:41 
Offline

Blev medlem: tis 12-05-22 09:27
Inlägg: 4
Jag har kört nu med 33% E85 i ett par dagar utan några problem. Förbrukningen steg från 8-9l/100km till ca 10-11l/100km

Inlägget på nordicaudi-forumet där någon hävdar att motorn ska funka bra med e85 finns här. Hur kvalificerad killen är vet jag inte:

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho ... anded&sb=6


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2.0 turbo FSI
InläggPostat: tor 12-05-24 11:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
nemorila skrev:
Jag har kört nu med 33% E85 i ett par dagar utan några problem. Förbrukningen steg från 8-9l/100km till ca 10-11l/100km

Inlägget på nordicaudi-forumet där någon hävdar att motorn ska funka bra med e85 finns här. Hur kvalificerad killen är vet jag inte:

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho ... anded&sb=6


Det som står stämmer säkert, men det är inte mer inböandning än vad de flesta ECu brukar tolerera: 50%.
En har provat 70% och då tänds lampan.
Detta är oftast fallet.
Snacket om 98 oktan är ointressant, med E85 höjer du oktantal långt över 100...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011