Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Bilen går slött.
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=6458
Sida 1 av 1

Författare:  lyxbil [ tor 12-05-24 15:47 ]
Inläggsrubrik:  Bilen går slött.

Har testat blandtanka etanol i min jetta 2 -87, 90hk, med katalysator, vet inte om det är GX eller RP motorn. Med ca 30% etanol gick den lite småslött, nu med 40% går den extremt slött. Detta märks bara på accelerationen. Är det att den får för lite bränsle?

Tomgången är bra och den går jämnt och fint i övrigt.
Funderade även på om bensinfiltret kan vara igensatt. Hur märker man det?

Författare:  torbjorn [ tor 12-05-24 20:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen går slött.

Är det bara frågan om att motorn inte svarar omedelbart på plötsligt gaspådrag, men den är normalt stark vid en längre acceleration med konstant pådrag (tänk dig att du kör 30-40 km/h på högsta växeln och gradvis ökar till fullt gaspådrag) ?

Om den går som att den saknar accelerationsanrikning, så skulle jag i första hand gissa på att luftförvärmningen inte fungerar som den ska. Kolla att vakuumdosan för förvärmningsspjället fungerar och att alla vakuumslangar är hela och rätt kopplade (se schemat som ska finnas under huven).
Om den går ännu sämre medan motorn är kall så kan det bero på att den elektriska förvärmningen av insugningsröret inte fungerar. Enklaste sättet att kolla den är att, med kall motor, slå på tändningen utan att starta. Vänta någon minut och känn sedan efter om det är varmt under insugningsröret.

Om bränslefiltret är igensatt så brukar det märkas mest under driftförhållanden då motorn verkligen behöver mycket bränsle (långvarigt stort gaspådrag samtidigt med högt varvtal).

Har du kollat om det blir några felkoder?

Författare:  lyxbil [ lör 12-05-26 06:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen går slött.

Ja, den saknar acceleration svarar inte när man gasar kan man säga. Under 1200 varv känns det ganska normalt, men händer inte mycket när man trycker på gasen. Den vill liksom komma upp i varv tillräckligt fort. Det är en automatare också.
Det är värre när den är kall.

Kanske var lite tidigt ute med denna posten. Bara kört till jobbet (1,5 mil) två gånger. Ska testa lite till och se vad som händer.

Tror inte det går att kolla några felkoder på en 87:a?
Om det är problem med förvärmningen, borde inte det märkas även då man kör på bensin?

Författare:  torbjorn [ mån 12-05-28 11:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen går slött.

Jodå, det går att läsa av felkoder på alla VW med centralinsprutning. Om din bil har en motorelektronikvarningslampa så behövs det bara en strömbrytare från ett testuttag i motorrummet till jord, saknas lampan får man också koppla in en lysdiod med seriemotstånd från testuttaget till + efter tändningslåset. Så vitt jag vet finns varningslampan monterad från fabrik på alla exemplar fram till '89 , men från '90 och framåt monterades den bara i länder där det var ett myndighetskrav (dvs att lampan inte finns där på svensksålda exemplar).

Motorn är mer beroende av luftförvärmning när man kör på E85, eftersom det bränslet är svårare att förånga än bensin. Kör man på bensin märker man förmodligen inga större körbarhetsproblem om man är utan luftförvärmning, det enda som händer är att bränsleförbrukning (och otrevliga avgasutsläpp) ökar.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/