Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Volvo S40 2,0T. 2004.
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=6465
Sida 1 av 1

Författare:  Rospiggen [ tis 12-05-29 11:52 ]
Inläggsrubrik:  Volvo S40 2,0T. 2004.

Har en Volvo s40 som jag kör på 30% E85, den går fint på det.
Hur mycket E85 tror ni den tål,nån som har en aning tro?

Författare:  nyfiken [ tis 12-05-29 13:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S40 2,0T. 2004.

En ren gissning från min sida, 50%. Din bil finns inte med här: http://www.etanolbil.eu/
Men gå stegvis uppåt vid varje tankning så får du veta exakt. Skriv upp eller spara kvittona så du håller reda på aktuell blandning. När du vet gränsen så lägg in din bil i tabellen.

Författare:  Dr. Mabuse [ tis 12-05-29 14:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S40 2,0T. 2004.

Jag tror att motorn tål 100% E85, men efter konvertering.

Försöker du köra okonverterat gissar jag på att motorstyrningslampan kommer att tändas ungefär när du passerar 50% inblandning. Det gjorde den på min S60 turbo, men den gick fint hela vägen dit. Den blev lite små-tjurig när den var kall som min Peugeot 605. Men det är ju inte samma motor som S60 R, och ECU:n är ju annorlunda programmerad, så det är svårt att säga säkert med min bil som referens.

Författare:  Rospiggen [ fre 12-07-06 01:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S40 2,0T. 2004.

Får felkod på att bilen går för snålt, har lite lågt bränsletryck 2bar ska vara 3bar.Tror ni att det kan vara bensinfiltret som börjar bli tät?
Bilen går hur bra som helst annars.

Författare:  torbjorn [ fre 12-07-06 07:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S40 2,0T. 2004.

Om bränslefiltret börjar bli igensatt så borde bränsletrycket sjunka så att motorn knappt går vid större gaspådrag och/eller högre varvtal, men vara normalt vid tomgång eller om man tvångskör bränslepumpen med stillastående motor.

Tänk på att bränsletrycket regleras relativt trycket i insugningsröret och inte relativt atmosfärstryck, när man mäter bränsletrycket med motorn igång måste man lossa vakuumslangen mellan insugningsröret och tryckregulatorn. Eftersom undertrycket i insugningsröret vanligtvis är omkring 50-70 kPa (0,5-0,7 bar) på tomgång så är det fullt normalt att bränsletrycket blir lika mycket lägre än specen om man råkar mäta med vakuumslangen på plats.
Rätt bränsletryck brukar stå påstämplat på tryckregulatorn.

Författare:  Rospiggen [ lör 12-07-14 07:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S40 2,0T. 2004.

Satt dit ett nytt bensinfilter och ny luftmassamätare på bilen, det verkar som det löste problemet.

Författare:  Rospiggen [ sön 12-07-22 18:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S40 2,0T. 2004.

Nu har motorlampan tänts igen, konstig bilen går ju hur fint som helst. Kör bara på 25 % etanol, nån som har nån aning vad som spökar????

Författare:  karlmb [ sön 12-07-22 20:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S40 2,0T. 2004.

Det vanligaste felet är att lambdasonden börjar bli trött.
Med etanol sjunker avgastempen så att en gammal sond ibland slutar att mäta korrekt, med lamptändning som följd.
Mät signalen med en vanlig mulitmeter o se om den pendlar som den ska mellan 0.1 och 0.9 V (runt 0.45V).

Författare:  torbjorn [ sön 12-07-22 20:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S40 2,0T. 2004.

Har du kollat om det är samma felkod som tidigare?

Författare:  Dr. Mabuse [ sön 12-07-22 20:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S40 2,0T. 2004.

Har du kontrollmätt att bränsletrycket är som det ska vara efter du bytte bränslefiltret?

Om du har tillgång till OBDII-läsare, läs av Long Term Fuel Trim och Short Term Fuel Trim efter att du kört upp en tank vanlig bensin, och rapportera värdena här.
Jag tror att det fortfarande är något med motorn som inte är som det ska om du bara kan tanka 25% inblandning va E85. Motorn borde fixa åtminstone 50%.

Författare:  Rospiggen [ ons 12-08-01 11:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S40 2,0T. 2004.

Nu har jag varit och läst av felkoden:Katalysator nedbrytningsandel för låg. Dom på verkstaden har aldrig sett den felkoden!

Nån som har nån ide?

Författare:  torbjorn [ ons 12-08-01 13:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S40 2,0T. 2004.

Jag antar att bilen har en extra lambdasond efter katalysatorn, för att övervaka att katalysatorn fungerar?

Den övervakningen brukar gå till så att någon gång då och då, vid körning med jämnt gaspådrag, så går motorstyrsystemet ur lambdareglering och ger något mager bränsleblandning tills båda lambdasonderna signalerar "magert". Därefter levererar systemet fet bränsleblandning och mäter tiden från att den första lambdasonden slår om till att den andra gör det. Om denna tid är för kort, så tyder det på att katalysatorns förmåga att binda syre och därmed sköta sina avgasrenande uppgifter börjar vara dålig.

Jag skulle kunna tänka mig att en sådan där övervakning kan bli lurad om t ex den första lambdasonden reagerar för långsamt

Författare:  Rospiggen [ tor 12-08-09 18:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S40 2,0T. 2004.

Nu har jag kört med bensin en dryg vecka och ingen lamptändning ännu! Får nog överge etanol äventyret för den här gången tyvärr.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/