Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo 855 T5 2,0 -95
InläggPostat: lör 12-07-21 19:28 
Offline

Blev medlem: lör 12-07-21 18:59
Inlägg: 2
Hej!

Jag har en gammal Volvo T5'a som jag knappt aldrig kör för att den sörplar i sig ganska mycket soppa på Autobahn. Många tyska mackar har E85 så jag skulle gärna vilja prova det.

Har inte hittat något om min bil än, men det kanske finns någon här på forumet som har erfarenheter om just denna motor (B5204T).

Tänkte börja med 20% E85 och arbeta mig upp mot 50% så som många här säger verkar funka!

Jätte tacksam för svar!

-J.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855 T5 2,0 -95
InläggPostat: lör 12-07-21 21:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Det är väldigt lätt att demontera Fuel-rail på denna motor, och byta spridare.

Det finns ett flertal spridare som är större, och som kan tänkas passa. Bland annat originalspridare till 2,5FT och till R.
Jag har lite dålig koll på spridar-nummer till din bil, men om du hittar dem tror jag inte att det blir några problem att hitta spridare som passar.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855 T5 2,0 -95
InläggPostat: tor 12-10-25 18:13 
Offline

Blev medlem: lör 12-07-21 18:59
Inlägg: 2
Tack så mycket för hjälpen!

Det enda som jag märkte var att lambda lampan började lysa när jag körde fullgas någon mil, men den lös bara en gång precis i början när jag hade i mer än 50% E85.
Nu lyser den konstigt nog inte alls även att jag kör 100% E85 ! (Kör inte långa sträckor med fullgas heller)

Mitt intryck är att:
*Bilen blir svår att starta redan vid 10°!
*Motorn går mycket jämnare och svarar på gas bättre.
*Att bilen INTE drar 30% mer vid 110-120 Km/h ex. E5=10,6l / E85=12,6l eller förhållandet 12l till 14,5l
*Att original pump och spridare verkar hänga med (normal Svensson körning,icke Nordschleife )

Har gjort om försöket ett par gånger och får den inte till att dra fullt 30 % mer, däremot drog den lika mycket med 50% E85 som med 100% :?:
Tänkte be någon på volvo att dra stiften och tala om för mig hur magert motorn går..

Om något går sönder kan det ju OCKSÅ bero på att det är en 17 år gammal bil som har fått gå så in i....på sina gamla da'r

Har någon gjort E85 Försök med Motorcyckel..t.ex en kilo gixxer :roll: ?

-J.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855 T5 2,0 -95
InläggPostat: tor 12-10-25 19:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Numera är det ingen större mening att försöka avgöra om en motor går för magert eller inte genom att titta på tändstiften, varken blyfri bensin av god kvalitet eller E85 ger någon nämnvärd färg på isolatorfoten när allting är som det ska.
Att försöka bedöma bränsleblandning med ledning av tändstiften är en kvarleva från 1950-1980 -talens period med kraftigt blyad bensin.

Då är det bättre att läsa av felkoder och kolla i efterhand om det har dykt upp någon kod för mager bränsleblandning. Man kan också mäta spänningen från lambdasonden under körning, den pendlar ju regelbundet mellan 0 och 1 V så länge lambdaregleringen fungerar men lägger sig ständigt på 0 V om bränsleblandningen är för mager.

Det kan mycket väl tänkas att förbrukningsökningen blir mindre än 30 % när man går över från bensin till E85, t ex om motorn har ett tändsystem med knackreglering och tändförställningskurvorna är satta så att den kan utnyttja etanolens högre oktantal. En annan möjlighet är om något direkt fel har gjort att motorn har gått med onödigt fet bränsleblandning vid bensindrift men att den klarar av lambdaregleringen bättre på E85.

Det finns många bilar som blir svårstartade redan vid svenska vår- och hösttemperaturer på E85, detta för att man på bensin klarar sig nästan utan kallstartanrikning då men E85 kan kräva en viss anrikning även vid högre temperaturer. Men det är ju lätt att lösa, antingen genom att använda motorvärmare eller att koppla in s k kallstartmotstånd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011