Byt när du antingen får problem som tyder på igensatt bränslefilter eller om du kan konstatera att bränslepumpens strömförbrukning har börjat öka. Det är en god idé att koppla in en amperemeter i serie med pumpen när man börjar köra på E85 eller blandtanka, och hålla ett öga på den under körning. Om pumpen har en egen säkring kan man lätt göra en adapter att koppla in istället för säkringen, ordna istället en hängsäkring på ledningen till mätinstrumentet. Dock verkar det inte vara mängden E85 som har passerat, utan snarare hur lång tid bilen får tillbringa med E85 i bränslesystemet, som avgör när avlagringarna börjar lossna. Och den tiden kan röra sig om allt från några veckor till några månader. Risken för problem med avlagringar är inte så stor om det är en bil som alltid har varit i trafik och aldrig stått länge med gammal bensin i tanken, men det kan bli bekymmer t ex med entusiastbilar som står avställda på vintern eller en bil som någon gång har stått osåld hos bilhandlare ett helt år. Somliga påstår att risken ska vara mindre på bilar med plasttank än om tanken är av plåt.
_________________ Att mäta är att veta
|