Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-11-08 11:28 
Offline

Blev medlem: tor 12-11-08 11:07
Inlägg: 2
Tankade 21 liter innan jag körde till jobbet i morse och tänker slänga in etanol för en hundring på vägen hem.
Tänkte ta en extra runda ikväll och se hur bilen reagerar på detta.
Jag läste på forumet här igår om killen med A6: quattro som hade goda erfarenheter av blandtankning.
Min blandning idag ca:
95BF ca: 25l
E85: ca: 9,5l
= 27,5% E85

Uppdaterar efter jungfrufärden :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-09 10:03 
Offline

Blev medlem: tor 12-11-08 11:07
Inlägg: 2
Körde raggarrunda på 4 mil igår kväll och märkte ingen som helst skillnad.
Vaknade till -3C i morse och blev lite rädd men den startade utan problem.

Om någon läser detta, vad tror ni är nästa steg i blandningen?
Ska jag gå upp till 35%,40% eller köra i 50/50 direkt?
Med vilken blandning kan det börja bli krångel med kalla starter på vintern?
(Min bil står ute året runt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-09 11:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Du har ju redan börjat som man skall, att skriva upp blandningsprocenten. Detta för att veta när man går uppåt i procenten och veta var gränsläget för att bilen går bra eller mindre bra. Man skall alltså öka procenten i varje steg när man tankar och hålla reda på siffrorna.
Det låter kanske lite komplicerat, men det är det inte om man alltid ökar i jämna steg. T.ex 5 liter E85 mer än tidigare i varje tankning. Och som sagt, skriver upp eller sparar kvittona.
Till slut kommer man kanske till den punkt där motorn reagerar med att t.ex gå lite trögare, inte svara på gaspådrag, motorlampan kanske tänds eller något annat. Då vet man att man har kommit till brytpunkten. Då är det bara att fylla på några liter bensin igen så att man kommer ner på den tidigare nivån då bilen gick bra utan störningar.
Dom störningar som kanske visar sig är för övrigt tämligen ofarliga (om det inte blir långvarit?).
Köldstartproblem och ökad bränsleförbrukning är knappast något du kommer att få uppleva så länge du bara blandtankar. Det är först vid högre nivåer, "ren E85" som det kan vara aktuellt. Men det finns köldstarthjälpmetoder. Läs mer om det här på forumet.
En viktig sak att veta om, är att etanol vill ha några tiotal mer värmegrader på förbränningsluften än vad bensin vill ha. Så om du har luftförvärmning på din bil, se till att den fungerar. Det som sitter i original från fabrik räcker långt. Och som motsatsen, så kallade "öppna sportluftfilter" är ingen bra kombination med E85. Om man nu inte har turbo, men då är man i ett annat utgångsläge.
Jag körde min Volvo 245 -92 med ca 30% etanol (tänk på att det är skillnad på 30% etanol och 30% E85) i mer än 5 år eller lika många tusen mil, utan några problem eller störningar. Den bilen går för övrigt än i dag på samma blandning. Och har gått totalt uppåt 37000 mil. Varav då ca 7000 mil blandtankad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-11-10 18:06 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo troligt bör det fungera även för dig med iaf 50/50 blandning och till full lamdareglering meddessa annars rätt spritglada motorer.

Kört själv en tid egna seaten med VR6 2,8 okonverterad än så länge,, på runda nämd 50/50 blandning utan att någon felkod heller sätts.
Med annars till precis samma körrespons osv. Blir blandning meddenan till mer etanol sätts felkoden för snål bränsle blandning.
Ska konvertera densamma så fort det blir tid över att demontera det nära på meterlånga insugsröret som täcker spridarkontakterna.. Så blir det piggyback konvertering även för denna kärra.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011