Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 13-03-30 21:41 
Offline

Blev medlem: lör 13-03-30 20:52
Inlägg: 4
Hej alla alkholister på forumet! :lol:

Efter att ha läst igenom precis alla trådar (plus/minus några kanske), så har jag dragit slutsatsen att etanolen inte alls är sådär livsfarlig som det försöks påskina. Den samlade kunskapen som verkar finns på etanol.nu bör ge vem som helst mod att prova. Det hela uppstod när jag råkade tanka fel en trött eftermiddag, och fick då i 20 liter innan jag reagerade på handtagets blå färg.
Blev först nervös, men gick ju hur bra som helst!
Nära slutet av den fulla tanken 20/50 mix (liter) tankade jag i princip 100% E85 (11 liter), vilket bör bli >60% etanol i tanken och bilen har inte protesterat en sekund trots -3 till +5 grader C.

Så till bilen som ska bli alkoholist på deltid, en Volvo XC70 3,2 -08. Rak sexa utan överladd
Ett jäkla monster till häva i sig drivmedel, alltså inte alls meningen att bilen ska rulla på svenska vägar i tider som dessa, så en förbrukningsminskning är mitt slutmål att uppnå eller åtminstone spara några ören på lägre etanolpris kontra bensin.
Hittar inte särskilt många ägare som testar nyare fordon, så jag vill såklart bidra med alla möjliga ovetenskapliga data jag får fram.

Motorn är iaf en riktig ninja på att nå full arbetstemp även i kall väderlek, så kallkörningar är i princip omöjligt.
Inga felkoder lagrade av Torque-app idagsläget (förutsätter att man kan lita på detta).
Bilen fullservad på Volvo de första åren upp till 7100 mil, därefter på andra märkesverkstäder och milen idag på ca 8200mil. Inga problem där alltså.

Kommer i dagarna framåt börja med 30% E85. Använder instrumentets tripmätare och OBDII + Torque (app smartphone) för att samla data.
Genomsnittsförbrukning Bf95, blandad körning (stor del stadskörning i storstad): 1,35l/mil
Samma körmönster kommer ske med blandtankning.

Ser fram emot att testa spriten helt enkelt :D
Någon som har synpunkter, återkom gärna!

_________________
Volvo XC70 3,2 -08


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-30 22:55 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 47
Ort: Karlskoga
Hej och varmt välkommen till forumet! :D

Kul att du med börjar med sprit i Volvon! :)

Bara att öka sakna men säkert, ska bli riktigt intressant att se hur många procent den klarar okonverterat!
Min Volvo klarade fullt på E75 okonvererad (motorelektonik lampan tändes ibland men gick som ett sprut!) dock så har du annan motor och "några" år nyare bil :lol:

Och av egen erfarenhet av Torque är inte den bästa, fick inte ut några felkoder och massa annat. Kunde bara läsa av basic saker och har hört andra som har upplevt samma. Men om den funkar bättre till nyare Volvo har jag ingen kunskap om. :roll:

Håll oss uppdaterad om allt! :D

/Tobias

_________________
Volvo V60 Bifuel -14 Drivs av närproducerad 100% Biogas
Volvo V70 T5 -01 E85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-30 23:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
När du har hittat en punkt där du tycker din bil går bäst, så finns den här sidan: http://www.etanolbil.eu/
Där kan du lägga in uppgifter om din bil. Det vägleder många andra som funderar på blandtankning som du.
Länken finns för övrigt i "rullgardinerna" här på startsidan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-01 20:14 
Offline

Blev medlem: lör 13-03-30 20:52
Inlägg: 4
Då kör vi igång!
Slår på stort direkt med 50,57% Etanol (enligt Jörgen Nilssons Journal för E85-inblandning).
Har redan noterat realtidsförbrukning så låga som 0,65-0,8 :shock: , vilket är helt otroligt fantastiskt på alla plan.
Genomsnittet vid nästa tank blir rejält intressant. Kommer då höja E85 och inte tanka fullt, och söka optimal E85-nivå.
Känns som att nivån kan bli rejält hög, nära 100% rent av. Funderar på om hög kompression kan ha med det att göra, 10,8:1.

_________________
Volvo XC70 3,2 -08


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-03 21:50 
Offline

Blev medlem: lör 13-03-30 20:52
Inlägg: 4
Kan inte avgöra hur pass bra eller dålig Torque är i själva exaktheten på de värden som rapporteras. Saknar andra former av mätdoningar tyvärr.
T.ex motortemperatur som Volvo kände sig uppmanade att totalt skita i, vad det gäller instrumentering, tycker jag är sällsynt korkad lösning :roll:

Har noterat följande efter blygsamma 130km körning, mestadels till och från jobb blandad körning.
Når snabbt normaltemperatur, ser nu ofta 95°c innan kylsystemet får för sig att agera. När det väl reagerar hamnar "nålen" på stadiga 88°c vilket verkar vara normalsiffror oavsett bränsle.
Med Bf95 har det konstigt nog varit svårt att träffa nittio grader eller över, så är det en fråga om att köra lean här?
Fuel trim visar samtidigt en pendling mellan -2,3% - +0,8. Mestadels ligger det mellan på 0- -2,3%.

Men som sagt, allt hänger på Torque som möjligen visar urballade siffror :?

_________________
Volvo XC70 3,2 -08


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-04 09:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Det är mer vattenånga i avgaserna från etanol, vilket borde kyla mer, även om motorn går "lean".

Fuel Trim brukar ha två parametrar: Short Term Fuel Trim och Long Term Fuel Trim.

Jag har aldrig använt Torque, så jag vet inte hur den fungerar, men man borde försöka övervaka båda parametrarna, eftersom Short bara ändrar sig precis när du tankat. Allt eftersom du kör med den nya inblandningen kommer Short att gå tillbaka mot ±0 medans Long tar över justeringen av bränsleblandningen.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-04-14 19:25 
Offline

Blev medlem: lör 13-03-30 20:52
Inlägg: 4
Uppdatering ökad etanolmängd.

Tidigare andel: 45,46%
Ny initial andel (nytankning): 59,23%
Nuvarande andel: 52,27%

Tyvärr tändes gul motorlampa efter ca 5 mil körning. Felkod P, lean condition bank 1, bank 2.
Har ökat bf95 i omgångar, 5 liter intervall, och landat på nuvarande procent. Motorlampan har inte givit med sig ännu.
Antar att absolutmax finns någonstans mellan 45-50% :?

Förbrukningen blandad körning (RE85 45,46%) landade på 1,8l/10km :roll:
Ganska mycket start och stopp, rödljus etc. Svårt att göra något åt bilens förbrukning då överhängande "problem" faktiskt verkar bero på den exceptionellt låga utväxlingen + awd, vilket innebär kontraproduktivt att köra automat när man ändå ska behöva fjutta omrking i manuella läget :evil:
Förhoppningsvis kan jag landa på 50% C2H5OH

_________________
Volvo XC70 3,2 -08


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-15 01:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
McKay skrev:
Tyvärr tändes gul motorlampa efter ca 5 mil körning. Felkod P, lean condition bank 1, bank 2.
Har ökat bf95 i omgångar, 5 liter intervall, och landat på nuvarande procent. Motorlampan har inte givit med sig ännu.
Antar att absolutmax finns någonstans mellan 45-50% :?

Motorlampan på min turbo tändes när jag gick över 50/50 bensin och E85. När jag backade tillbaks med 5 liter så tog det ändå minst 10 mil innan lampan släcktes. Som jag nämnde tidigare: två fuel-trim parametrar, en som reagerar på snabba förändringar, och en på långsamma förändringar. Det är uppenbart den långsamma som motorlampan tänt på. Då tar det ett tag innan den slocknar.

Det är inte speciellt svårt att byta spridare på Volvo's aluminium-motor. Det eller piggy-back borde vara den billigaste metoden. Själv planerar jag att mappa om motorn med styrprogram från Auto-Tech.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011