Hej alla alkholister på forumet!
Efter att ha läst igenom precis alla trådar (plus/minus några kanske), så har jag dragit slutsatsen att etanolen inte alls är sådär livsfarlig som det försöks påskina. Den samlade kunskapen som verkar finns på etanol.nu bör ge vem som helst mod att prova. Det hela uppstod när jag råkade tanka fel en trött eftermiddag, och fick då i 20 liter innan jag reagerade på handtagets blå färg.
Blev först nervös, men gick ju hur bra som helst!
Nära slutet av den fulla tanken 20/50 mix (liter) tankade jag i princip 100% E85 (11 liter), vilket bör bli >60% etanol i tanken och bilen har inte protesterat en sekund trots -3 till +5 grader C.
Så till bilen som ska bli alkoholist på deltid, en
Volvo XC70 3,2 -08. Rak sexa utan överladdEtt jäkla monster till häva i sig drivmedel, alltså inte alls meningen att bilen ska rulla på svenska vägar i tider som dessa, så en förbrukningsminskning är mitt slutmål att uppnå eller åtminstone spara några ören på lägre etanolpris kontra bensin.
Hittar inte särskilt många ägare som testar nyare fordon, så jag vill såklart bidra med alla möjliga ovetenskapliga data jag får fram.
Motorn är iaf en riktig ninja på att nå full arbetstemp även i kall väderlek, så kallkörningar är i princip omöjligt.
Inga felkoder lagrade av Torque-app idagsläget (förutsätter att man kan lita på detta).
Bilen fullservad på Volvo de första åren upp till 7100 mil, därefter på andra märkesverkstäder och milen idag på ca 8200mil. Inga problem där alltså.
Kommer i dagarna framåt börja med 30% E85. Använder instrumentets tripmätare och OBDII + Torque (app smartphone) för att samla data.
Genomsnittsförbrukning Bf95, blandad körning (stor del stadskörning i storstad): 1,35l/mil
Samma körmönster kommer ske med blandtankning.
Ser fram emot att testa spriten helt enkelt
Någon som har synpunkter, återkom gärna!