Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 18-09-26 05:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 13-04-05 14:07 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Jag tänker börja blandtanka den här bilen. Den är en årsmodell 2011, som hittills gått 33 TKM på 95E10, alltså max 10 % etanol, och använts i stort sett dagligen så jag antar att bränslesystemet är hyfsat rent redan nu.

Idag hällde jag första gången i E85, och blandningen kom upp i knappt 22% etanol, jag ska köra en tank med detta och se vad jag får för förbrukning. På enbart 95E10 har jag legat kring 0,68 liter/mil.

Första 10 km hem gick bra, och jag märkte inget extra - inte för att jag hade väntat mig det heller i det här skedet. I normalfall kör jag ca 300 km i veckan så det tar väl 2-3 veckor innan jag vet mer om förbrukningen, och om allt går bra ska jag pröva med 30% etanol nästa gång.

Edit: Just den här motorn har en benägenhet att sota, i synnerhet med DSG-låda som försöker köra på så låga varv som möjligt. Jag antar att en högre andel etanol i bränslet också hjälper till att hålla sotmängden nere, så även på dem fronten ger etanol fördelar.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-08 14:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Märks att du är från Finland då du använder km. Här är det mil som gäller, hehe! :wink: :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-08 18:34 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
:lol:

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-09 19:44 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Fungerade klockrent med ca 22% etanol, jag körde strax över 200 km, och hade en förbrukning på 6.9 l/100km, mer eller mindre det samma som jag hade haft med bensin för motsvarande körning, inga motorvarningar, problem med kallstarter eller andra problem. I dag fyllde jag igen tanken så att jag nu kör med 35% etanol i tanken (vilket alltså inte är detsamma som 35% en tredjedel E85 och två tredjedelar 95). En första liten tur på 20 Km avslöjade inga problem med den här högre andelen heller. Med hjälp av Torque och en OBD-läsare kom jag fram till att även tändningen tidigareläggs en hel del för att dra max nytta av etanolens egenskaper.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-10 08:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Är det inte en väldigt hög förbrukning (på bensin) för en så liten motor i en så liten bil?
Är allt i ordning med bilen, gick den nyligen igenom en avgaskontroll med godkänt resultat?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-10 08:15 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Jag kör främst korta sträckor till och från jobbet i rusningtid (11 km per körgång, snitthastighet 34 km/h etc, någon gång 20-30 km så att den nu ens hinner bli varm), så förbrukningen är därför högre än vad den egentligen borde vara - vid landsvägskörning är läget ett helt annat. Bilen är ju inte heller världens mest aerodynamiska...

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-10 16:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
OK, luftmotståndet lär ju spela liten roll i de hastihgeterna.
Du vet att du bör använda motorvärmare alltid under +10 gr ute?
Med etanol blir det annars extra mkt förbrukning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-16 15:07 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Ny tankning. 338 KM (eller 34 mil för dem som inte förstår kilometer Hehe), förbrukning 7,4 l/100KM medan färddatorn visade 6,7. En del mera än vad jag hade förväntat mig ifall jag kört på bensin. Nu kör jag på 40% etanol (alltså inte 40% E85), och ska följa med hur det går. Jag kan kolla upp LTFT och STFT samt tändning medan jag kör, och tillsvidare ligger LTFT på max 14%, så än verkar det finnas reserv.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-16 15:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ska man som svensk fatta vad du skriver så gäller även liter per mil så 0,74 l/mil hade den tagit på 34 mil, haha! :wink: :wink: :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-04-26 15:21 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Updatering: Jag har kört ca 400 km (40 mil) till på E40, och bilen går bra, mycket drag på låga varv, inga startproblem etc. Motorgången verkar också både mjukare och tystare på något sätt, så bilen är på alla sätt behagligare att köra med. Jag provade litet varva ur den igår och drog 3000 till 6500 med fullgas på 3:ans växel, och draget var jämnt och fint. Tändningen ställde in sig på över 31 grader under accelerationen, så det verkar som om ECUn gör ett bra jobb med att utnyttja etanolen. Med Torque följer jag med diverse parametrar och LTFT ligger kring 15%.
Den största skillnaden jag märkt är att motoroljan hålls 5 grader svalare än när jag körde på enbart bensin, och nu håller oljetempen sig kring 89-90 grader (enligt bilens färddator) även under längre sträckor - är detta något som är normalt?

Förbrukningen har dock skjutit i höjden en del, åtminstone med min körprofil som främst innefattar korta sträckor i tätort (snitthastighet 42 km/h under den senaste tankningen), och låg på 7,8 l/100km (eller 0,78 l/mil) vilket är 15% högre än motsvarande förbrukning på bensin. Så ekonomiskt verkar inte E40 vara någon hit även om bilen i övrigt fungerar jättebra. Fortsätter på E40.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-04-26 16:09 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 520
Ort: Tumba
Men miljömässigt är det en stor vinst, så fortsätt absolut att köra på E40.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-04-26 23:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Finns det något sätt att få upp temperaturen igen, en varmare termostat t ex? Då skulle du kanske minska förbrukningen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-04-27 08:56 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Jag vet inte riktigt.

Vattenvärme av bränslet verkar väl avancerat för mig, och någon luftvärme är värdelöst pga vattenkyld intercooler i insuget... Vattentemperaturen ligger dock på 90-95 grader när man kör, så motorn går inte direkt kall, utan så vitt jag förstår med normal temperatur. Det är endast oljan som är lite kallare än tidigare (mindre överflödsvärme till oljan pga effektivare förbränning :) ) Jag kunde ju prova täcka in grillen (åtminstone delvis) eftersom det inte tycks finnas någon direkt risk för överhettning och se hur det påverkar.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-04-28 10:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Om det är enkel att koppla bort /förbi den vattenkylda intercoolern så skulle det kanske vara värt ett försök?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-04-28 20:04 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Samma slinga används också för att kyla turbon, så det verkar riskabelt...

En fruktansvärt välplanerad motor helt tydligt, dessvärre endast planerad för bensinbruk :(

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011