razze skrev:
Jag har hittat någon box där försäljaren påstod att även TSI-motorer skulle fungera, men jag har inte änu tagit steget ut och beställt. Finsk lagstiftning är också väldigt negativa till alla sådana här tricks, så jag kör på det som bilen klarar. E60 är ju inte alls så pjåkigt!
På websidan du länkade till hittade jag följande text:
"This model of BIO adapter cannot be installed on direct fuel injection engine models such as the FSI, GDI, and others.
A conversion kit for these engines is under development and will be available soon"
Aha, här i Sverige verkar det finnas utrymme till att inte tolka lagen allt för bokstavligt som tur är. Vilken box hittade du som skulle funka med TSI/FSI motorer? Vi får väll också fråga Obermot då hur länge det är till soon.
razze skrev:
Imorse märkte jag första gången av kallstartproblem, det var ca 13 grader ute, och bilen hade stått över natten. Första gången fick jag dra runt startmotorn några sekunder innan den startade, och sedan tjuvstannade den efter några sekunder. När jag startade på nytt gick den jämnt, och hölls i gång. Inga egentliga problem alltså, men det blir nog att köra med lägre etanolhalt under vintern.
Ja det är ganska vanligt att det blir så, för varje startförsöket ställer styrsystemet om sig så att den ger lite mera "choke". Ett knep inför vintern är annars att lura styrsysemet så att den "tror" att motorn är kallare än den är. Enklast är det genom att ta ett extra (NTC) motstånd i serie med temperaturgivaren, lyxigare med en knapp så att man kolla in och ur funktionen och ännu elegantare lösningar hittar du också om du letar efter "kallstartsmotstånd" här på forumet. Med en konverteringsbox brukar extra kallstartsanrikning vara inbyggd ibland med extern temperatursensor som tex den som jag länkade till har.