Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 13-06-17 14:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
razze skrev:
Jag har hittat någon box där försäljaren påstod att även TSI-motorer skulle fungera, men jag har inte änu tagit steget ut och beställt. Finsk lagstiftning är också väldigt negativa till alla sådana här tricks, så jag kör på det som bilen klarar. E60 är ju inte alls så pjåkigt!

På websidan du länkade till hittade jag följande text:

"This model of BIO adapter cannot be installed on direct fuel injection engine models such as the FSI, GDI, and others.
A conversion kit for these engines is under development and will be available soon"

:(


Aha, här i Sverige verkar det finnas utrymme till att inte tolka lagen allt för bokstavligt som tur är. Vilken box hittade du som skulle funka med TSI/FSI motorer? Vi får väll också fråga Obermot då hur länge det är till soon.

razze skrev:
Imorse märkte jag första gången av kallstartproblem, det var ca 13 grader ute, och bilen hade stått över natten. Första gången fick jag dra runt startmotorn några sekunder innan den startade, och sedan tjuvstannade den efter några sekunder. När jag startade på nytt gick den jämnt, och hölls i gång. Inga egentliga problem alltså, men det blir nog att köra med lägre etanolhalt under vintern.


Ja det är ganska vanligt att det blir så, för varje startförsöket ställer styrsystemet om sig så att den ger lite mera "choke". Ett knep inför vintern är annars att lura styrsysemet så att den "tror" att motorn är kallare än den är. Enklast är det genom att ta ett extra (NTC) motstånd i serie med temperaturgivaren, lyxigare med en knapp så att man kolla in och ur funktionen och ännu elegantare lösningar hittar du också om du letar efter "kallstartsmotstånd" här på forumet. Med en konverteringsbox brukar extra kallstartsanrikning vara inbyggd ibland med extern temperatursensor som tex den som jag länkade till har.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-06-17 15:35 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Finska myndigheter är just nu väldigt krävande vad gäller etanolkonvertering (och ändringar på bilar överlag). För att etanolkonvertera lagligt måste bilen ändringsbesiktigas (vilket väl i sig vore ok), men för att få den godkänd behövs ett utsläppsintyg per bilmodell och konvertering från verifierad forskningsanstalt (i praktiken VTT, Statens tekniska forskningscentral) som kostar ca 4000 eur. Detta gäller bilar registrerade som lågutsläppsbilar (dvs alla med katalysator).

Etanol som bränsle är ju överlag nytt i Finland. Det är bara några år sedan RE85 började säljas, och "riktiga" FFV-bilar finns det bara en handful av. Myndigheterna har inte alls hunnit med, och i synnerhet konvertering är nog i praktiken upp till besiktningsmannen.

Från BFV har jag fått besked att deras box även klarar TSI-motorer, men de har inga prisuppgifter på nätet och deras finska återförsäljare har inte sina webbsidor up-to-date. De finns dessutom i norra Finland, ca 100 mil från mig.

Jag har sett att det finns både det ena och det andra som man kan göra, men jag är själv nog ingen riktig fixare. Dessutom är bilen för ny (och dyr) för större ingrepp som ev. kan misslyckas. En etanolbox kunde jag trots det tänka mig så småningom bara jag kunde få reda på vilken typ av insprutningskontakter bilen har (Siemens SIMOS 10).

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-06-24 06:28 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
uppdatering: 1/3 95E10 och 2/3 E85, dvs E60 om bägge bränslesorterna innehåller maximalt tillåten mängd etanol, verkar vara precis max vad bilen tycker om. Efter nästan 50 mil på den här blandningen fick jag felvarning när vi återvände hem efter midsommarfirandet. LTFT hade största delen av tiden legat kring 22%, men under hemresan gick den mestadels på +25%, och i något skede tydligen så pass mycket över det att elektroniken inte riktigt ville vara med mera.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-08-02 22:46 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Ny uppdatering, 200 mil senare, och mina misstankar har bekräftats.
Så länge jag håller mig kring 59% eller lägre etanol (etanol alltså, inte e85) så får jag inte felmeddelanden, men går jag över 60% så dyker de upp nu och då. 59% är alltså max etanol vad min 1.2 TSI klarar av.Bilen klarar nog av högre procenter, den bara anser att nåt är fel och ger felvarning.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-08-23 11:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
har en Golf Tsi122 och den fick i sig 45 liter E85 såhär inför helgen

den beter sig ungefär som razzes skoda romster 1,2 Tsi

jag har kommit hem från semester resa genom Svea rike, bilen som då körts på 95oktan har kunnat köras under 1/2 Liter milen

se tabellen här:
http://user.tninet.se/~lrw705w/diverse/421077.txt

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-22 07:45 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Ny säsong, nya experiment :)

Igår körde jag hem från stugan, ca 20 mil varav 12 mil på motorväg. Jag har fortfarande luftintaget blockerat efter vintern, och kunde konstatera att vid jämn motorvägskörning i ca 120 km/h (utetemp ca 20 grader) låg oljetempen på 100-101 grader, Vattentempen höll sig mellan 90 och 98 grader, och bränsleförbrukningen (grovt uppskattat utgående från färddator + etanolextra 20 %) 0,76 l/mil. Det här är i storleksklass med vad bilen brukar dra 95E10 vid motsvarande farter (sträckan är bekant och vi kör den flera gånger per år) så jag är väldigt nöjd. Nu undrar jag bara hur höga temperaturer en vanlig 5W40 VAG long-life-olja klarar av, dvs när borde jag ta bort skyddet från luftintaget - åtminstone delvis.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-22 10:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag mistänker att för låg oljetemperatur är en vanligare orsak till att oljan försämras än för hög temperatur, upp till 130°C borde oljan klara utan att försämras.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-10-15 19:36 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Hej igen. Sommarens blandtankning (ca 55 % etanol) är nu över och jag har gått tillbaka till enbart 95E10 till vintern eftersom vi mest kör bara 3-10 km åt gången med kallstarter hela tiden. Bilens färddator har visat kring 0,68 l/mil mest hela tiden medan den riktiga förbrukningen (räknad från tankning till tankning) har legat på lite drygt 0,81. Jag tycker det här är riktigt hyfsat resultat, för jag vill minnas att med bensin så drar bilen över 0,7 l. Inga problem alls, och jag har nu kört kanske ca 1200 mil på blandtankning under 2 somrar.

Tillägg (det vad jag egentligen ville få sagt): vid långkörningar med hastighet på 80 -120 km/h är bränsleförbrukningen (i liter alltså) bara lite högre på E55 än på 95 tack vare etanolens annorlunda egenskaper vid delbelastning. Så inför längre körningar tänker jag nog blandtanka även under vintern, men när vi bara kör omkring i hemknutarna så får det bli bensin.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-11-06 07:41 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Har med liknande erfarenheter kring egna Seat Alhambra 2004 VR6 som med blandtankats konstant och fixar utan felmedelande osv med runt rätt höga 60%. Då till något högre förbrukning rent normalt, så har förbrukningen legat konstant för den drygt 2 ton tunga bilen på runt 1 liter milen.

Märker med denna stora motor ingen skillnad med mer eller mindre "fulsoppa" i tanken, inte ens vid avläsning av färddatorn mer än att räckvidden blir något kortare med mera sprit i tanken. Kör med året runt på denna blandning utan några som helst problem.

Gällande oljetemperaturen behöver du inte alls vara orolig för, då dessa modernare oljor klarar mycket höga temperaturer.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011