Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 13-04-25 14:02 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Hallå
Jag har nu kört ca 400 mil med min nya VW.
Sedan första tankningen har den vart sämre än min konverterade Volvo 850, vad det gäller att starta. Oavsett om det varit minusgrader, 11 plusgrader eller jag har använt motorvärmare eller ej så krävs det 2-3 startförsökt om bilen stått oanvänd en natt.
Förskräckligt dåligt för en bil för ca 350 000:-.
Att bilen sedan går på 0,8-0,9 l/mil tycker jag dock är riktigt bra.

VW, Toveks bil i Falkenberg, hittar inga felkoder. Man säger att jag skall tanka bensin ibland. Men inte fasen kan etanolen "smutsat ner" som VW säger eftersom motorn knappast kunde vara renare än när den var sprillans ny.
Nu skall man byta en tempgivare för att se om det hjälper. Jag hoppas det men blir förbannad när man skyller på etanolen......

Fortsättning följer // Micke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-25 15:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ja se det låter ju helkonstigt!! Kan dock relatera till problemet då faktiskt bägge två fabriksetanolare som vi har haft i familjen har varit sämre på att starta än t.ex den hemkonverterade Scenic RX4:an jag också har. Den startar på E75 i -20 och kallare utan problem medan "fabrikarna" kan stanna flera ggr i varmare väder är så...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-07-18 13:10 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Tydligen beror det på att motorns tempgivare sitter bredvid motorvärmaren....
VW skall nu sätta in en cirkulationspump så att hela motorn blir varm. Som det är nu så tror elektronikboxen att det är varmstart när jag använder motorvärmaren...... :roll:
Fortsättning följer.//Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-07-18 14:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Dvs samma problem som Citroën CX led av på 80-talet. Där var lösningen att använda motorvärmaren tillräckligt länge, om det inte fanns möjlighet att värma minst en timme så var det bättre att låta bli motorvärmaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-07-19 06:58 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
samma med slangvärmare på colt -00. värmde sensor direkt och bilen startade knappt på bensin ens. svaret från mitsubishi: använd inte slangvärmare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-07-19 08:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Säkraste kortet är oljetrågmonterad värmare på 300W som man använder på Vag,s Fsi och Tsi motorer (eftermarknadstillbehör från Calix eller Defa)
Oljan blir varmare än pissljummen men resten av motorn har på sin höjd rumstemperatur
och ställer sällan till med startproblem

vag 1,6:a I bla golf 00:a har en blockmonterad variant som främst värmer 3 och 4:an cylinder

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-07-20 15:45 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Min motorvärmare sitter originalmonterad från VW.
Borde testats tidigare av dem kan man kanske tycka?? :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-07-21 14:26 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Säkraste kortet är oljetrågmonterad värmare på 300W

Fast fruktansvärt dålig då det gäller att få en varm motor, vilket borde vara det man är ute efter när man använder en motorvärmare? Jag tror att denna lösning kom fram för att kunna tjäna grova pengar på en miljömässig motorvärmare, som är extremt enkel att montera, men kostar lika mycket. 6 pix ville KIA ha för att sätta dit en (orginalmonterad). Köpte en blockvärmare i stället, och tvingade dem att montera in den "på köpet"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-07-21 19:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Tilverkarna av resp. Bil och Motorvärmare är dåliga på att samverka
idealet är en instiksvärmare för motoroljan

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-07-21 19:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En fråga från den som inte är den mest välinformerade. Väljer man inte en insticksvärmare med måttligt låg effekt om man skall värma motorolja för att oljan inte skall koksa?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-07-21 21:13 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
för det finns inget bra hål att sticka in den i. vattnet kommer man normalt åt genom frostpluggar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-07-21 21:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Oljetrågsvärmare på gamla luftkylda motorer brukar vara på ungefär 300 W. På Citroën GS är det en anliggningsvärmare som kläms fast under oljetråget, medan värmare som är i direkt kontakt med motoroljan används på VW. På äldre VW-värmare där värmeelementet är hoprullat till en spiral brukar det bli mycket kraftig koksning, ofta ser en sådan värmare ut som en enda koksklump när man tar bort den efter ett antal år (och då är såklart värmeelementet trasigt pga överhettning). Nyare VW-värmare har värmeelementet ingjutet i aluminium, försett med täta flänsar för att ge en stor värmeöverförande yta mot oljan. Det fungerar bättre, i all synnerhet om man tar loss värmaren någon gång då och då för att rengöra från slam som samlar sig mellan flänsarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-07-21 21:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Ett sätt att få det bästa av två världar är att installera en kraftig cirkulationspump på ca 500 W mekanisk effekt någonstans i vattenkretsen i motorn. Den mekaniska effekten omvandlas till värme på grund av flödesmotståndet och hela motorn värms jämnt på grund av vattencirkulationen. Denna metod används för att värma vattnet i en kärnreaktor vid uppstart. Borde duga till en bil också! Men det blir nog en hel del ljud, kanske inte att förakta.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-07-22 10:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Newlund skrev:
Tydligen beror det på att motorns tempgivare sitter bredvid motorvärmaren....
VW skall nu sätta in en cirkulationspump så att hela motorn blir varm. Som det är nu så tror elektronikboxen att det är varmstart när jag använder motorvärmaren...... :roll:
Fortsättning följer.//Micke


Haha, vilka amatörer!
Att låta Etanol.nu testa ut deras bilar!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-16 17:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tror min pumpvärmare skulle kunna vara lösningen för denna bil!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011