Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Subaru Legacy-95
InläggPostat: lör 13-07-13 21:06 
Offline

Blev medlem: fre 08-11-21 19:04
Inlägg: 3
Har blandtankat denna bil i många år, nu dyker "Check engine"-lampan upp.....

Ventil kass? För hög etanol-inblandning?

Kolla här:
http://www.youtube.com/watch?v=kAXE8xH7 ... load_owner


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Subaru Legacy-95
InläggPostat: sön 13-07-14 17:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Inte för att jag kan några detaljer i ämnet, men du kanske skall förklara hur länge "många år" är? Och hur långt hade bilen gått när du började? Och hur hög procenthalt, ungefär?
Den sista frågan kan man ju se som en motpol till hur det resoneras i vissa länder. Några går motvilligt med på 5% inblandning. Andra säger "Absolut inte mer än 10%!" Några av oss som har prövat säger minst 30%!

Jag har som sagt ingen kunskapsgrund att gå på, men skulle nog gissa att det är ett normalt åldersslitage. Sådant måste ju också kunna inträffa.
Har du öppnat motorn och kollat? Om du gör det, ta gärna bilder och lägg upp här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Subaru Legacy-95
InläggPostat: sön 13-07-14 19:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Börja med att läsa av felkoder och se om de kan ge några slutsatser om vad det är för fel.
Så vitt jag kan höra på ljudet vid start så verkar ju motorn åtminstone ha kompression på alla cylindrar.

På en 18 år gammal bil som har gått över 20000 mil ska man ju egentligen inte bli förvånad vad som än börjar krångla.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Subaru Legacy-95
InläggPostat: mån 13-07-15 00:35 
Offline

Blev medlem: fre 08-11-21 19:04
Inlägg: 3
Quote "På en 18 år gammal bil som har gått över 20000 mil ska man ju egentligen inte bli förvånad vad som än börjar krångla." du har så rätt i det.

Jag har troligen tankat för för hög inblandning av e85. Fyllde upp tanken med 95-oktanig bensin och ny tycker jag den går som vanligt. Tyckte bara det var konstigt att den gick som den gjorde, hade kört ca 17 mil utan problem med e85-inblandningen (vilken troligen är över 50%), sen började den gå rycktigt, efter det jag började bli orolig över att ngn ventil var bränd eller något liknanade. Det som var annorlunda var att det var kallare temperatur på kvällen när problemet uppstod.

Annars kör jag med ca 50/50% och gamla subban går på ca 0,9-1,0 liter per mil, då mest kortkörning.

Tacksam för alla svar om min gamla bil!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Subaru Legacy-95
InläggPostat: mån 13-07-15 09:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det troligaste är att lambdasonden börjat bli lite trött. Det yttrar sig först vid kallare förhållanden.
Kan gå många mil än, men kan yttra sig som sämre etanoltålighet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Subaru Legacy-95
InläggPostat: mån 13-07-15 11:17 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Inte så dyrt att ersätta en Lambdasond.
http://search.eim.ebay.se/?en=50&es=21& ... ubaru&ect=
Något dyrare på biltema.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Subaru Legacy-95
InläggPostat: mån 13-07-15 21:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men köp ALDRIG ngt annat än proffssonder från Bosch eller NGK!
Gärna dock universalutförande då de kan kosta hälften mot modellanpassade sonder (bara att koppla 2-4 trådar rätt enligt instruktion)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Subaru Legacy-95
InläggPostat: tis 13-07-16 07:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En sak att se upp med om man ersätter en 4-trådig lambdasond är om lambdasondens minus är helt isolerad från jord eller jordad till sondens metalldel.
Bosch hade som regel helisolerat åtminstone i slutet av 80- och början av 90-talet , men många japanska och amerikanska lambdasonder hade minus jordad och dessutom en egen jordledning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Subaru Legacy-95
InläggPostat: tis 13-07-16 19:49 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
karlmb skrev:
Men köp ALDRIG ngt annat än proffssonder från Bosch eller NGK!
Gärna dock universalutförande då de kan kosta hälften mot modellanpassade sonder (bara att koppla 2-4 trådar rätt enligt instruktion)

Och jag som trodde att man kunde ha en sond från DENSO som var standardmonterad på mina bilar när dom var nya!
http://viewitem.eim.ebay.se/Lambda-O2-O ... 93740/item


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Subaru Legacy-95
InläggPostat: ons 13-07-17 10:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
PRIUS skrev:
karlmb skrev:
Men köp ALDRIG ngt annat än proffssonder från Bosch eller NGK!
Gärna dock universalutförande då de kan kosta hälften mot modellanpassade sonder (bara att koppla 2-4 trådar rätt enligt instruktion)

Och jag som trodde att man kunde ha en sond från DENSO som var standardmonterad på mina bilar när dom var nya!
http://viewitem.eim.ebay.se/Lambda-O2-O ... 93740/item


Ursäkta, Denso kan man förstås också använda!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Subaru Legacy-95
InläggPostat: sön 13-10-27 23:21 
Offline

Blev medlem: sön 13-10-27 23:07
Inlägg: 2
Haha, den går fortfarande. Blandtankar bilen 50/50 och den går som den ska, faktiskt bättre än på enbart e95.

Kan dock bli svårstartad om den är "halvljummen" vilket är irriterande.... får gasa en del och får köra med startmotorn och gasa....till slut startar den. Kan man göra ngt åt detta? Bilen gick igenom besiktningen för inte så länge sedan så jag tänker behålla den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Subaru Legacy-95
InläggPostat: sön 13-10-27 23:25 
Offline

Blev medlem: sön 13-10-27 23:07
Inlägg: 2
Har inte bytt lambdasond, bränslefilter eller något.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011