Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 13-07-19 06:45 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
lyckades inte hitta något om tvåtakt (2-takt) via sökfunktionen, trots att jag vet att vi skrivit en del om det.
hursomhelst: när blir det problem med lösligheten av oljan i etanol? då bf95 innehåller 5% etanol borde problemet finnas redan från början? vill minnas att det fanns någon olja som löste sig i etanol också, hittar inte namnet heller.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-07-19 09:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Finns bl.a Klotz. På startsidan har du mer text om detta i en rullgardinsmeny Etanol i tanken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-07-19 17:57 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
båtmotorer går väldigt hårt långa perioder så det är ingen fördel att blandtanka då det ger magrare bränsle/luftblandning...
du borde öka på munstycket i motsvarande grad för att inte riskera ngt.
speciellt om det är en större motor...
en 5 hästare på en jolle spelar det inte så stor roll...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-07-19 19:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
gt-i skrev:
lyckades inte hitta något om tvåtakt (2-takt) via sökfunktionen, trots att jag vet att vi skrivit en del om det.
hursomhelst: när blir det problem med lösligheten av oljan i etanol? då bf95 innehåller 5% etanol borde problemet finnas redan från början? vill minnas att det fanns någon olja som löste sig i etanol också, hittar inte namnet heller.


Det mesta här handlar om tvåtaktare.

viewforum.php?f=44

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-07-19 20:16 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
bra del av forumet, tack för det. jobbigt att leta med mobilen :). verkar som att det inte är någon idé att blandtanka båten.15 hk yamaha, som går på 80% av fullgas för det mesta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-07-22 00:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
svante skrev:
båtmotorer går väldigt hårt långa perioder så det är ingen fördel att blandtanka då det ger magrare bränsle/luftblandning...
du borde öka på munstycket i motsvarande grad för att inte riskera ngt.

Nu hänger jag inte med riktigt. Skulle du kunna utveckla resonemanget? Varför?
:?:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-07-23 18:40 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
vad?
de kan ju gå med typ maxvarv en hel tank och det är inte säkert att de mår så bra av magrare bränsle?
med tanke på temperaturer här eller där...
å en båtmotor han ju lite högre krav på tillgänglighet än en moppe eller mc, typ motorstopp mitt ute på fjärden med
hela familjen i båten... :?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-07-23 19:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
svante skrev:
vad?
de kan ju gå med typ maxvarv en hel tank och det är inte säkert att de mår så bra av magrare bränsle?
med tanke på temperaturer här eller där...

Jag trodde att vi var överens om att E85 i magra blandningar hade lägre temperaturer är bensin. När ändrades detta?

Citat:

å en båtmotor han ju lite högre krav på tillgänglighet än en moppe eller mc, typ motorstopp mitt ute på fjärden med
hela familjen i båten... :?

Ska man köra en motor på E85 bör den ju förhoppningsvis anpassas för bränsletypen. Fetar man upp blandningen 30% för att hålla förbränningen något så när stökiometrisk (i den mån det går att göra i en tvåtaktare...) borde väl driftsäkerheten inte vara något problem?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-07-23 22:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
svante skrev:
å en båtmotor han ju lite högre krav på tillgänglighet än en moppe eller mc, typ motorstopp mitt ute på fjärden med
hela familjen i båten... :?


Det är svårt att nämna tvåtaktsmotor och tillgänglighet eller driftsäkerhet i samma mening. Men får man stopp med en utombordare har man ju som regel åror till hands för att kunna fortsätta färden eller ro hem. På större eller inredda båtar utan årklykor har man oftast en liten reservmotor med sig.

De driftstörningar som folk i min närhet brukar råka ut för på utombordare har sällan något med bränslet att göra, det har varit allt från tändningsproblem (t ex väl ingjutna kallödningar i tändmodulen, oljiga brytare eller sönderskavda kablar till en spole på tändplattan) till kraftöverföringsbekymmer (brytpinne, växellänkage som går sönder och fastnar i friläge, medbringare mellan vevaxel och drivaxel som slirar). Kylproblem, t ex som följd av trasig pumpimpeller eller axeltätning på vattenpumpen, är också vanligt, ibland med någon skuren kolv som följd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011