Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

blandtankning 2-takt båtmotor
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=6923
Sida 1 av 1

Författare:  gt-i [ fre 13-07-19 06:45 ]
Inläggsrubrik:  blandtankning 2-takt båtmotor

lyckades inte hitta något om tvåtakt (2-takt) via sökfunktionen, trots att jag vet att vi skrivit en del om det.
hursomhelst: när blir det problem med lösligheten av oljan i etanol? då bf95 innehåller 5% etanol borde problemet finnas redan från början? vill minnas att det fanns någon olja som löste sig i etanol också, hittar inte namnet heller.

Författare:  nyfiken [ fre 13-07-19 09:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: blandtankning 2-takt båtmotor

Finns bl.a Klotz. På startsidan har du mer text om detta i en rullgardinsmeny Etanol i tanken.

Författare:  svante [ fre 13-07-19 17:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: blandtankning 2-takt båtmotor

båtmotorer går väldigt hårt långa perioder så det är ingen fördel att blandtanka då det ger magrare bränsle/luftblandning...
du borde öka på munstycket i motsvarande grad för att inte riskera ngt.
speciellt om det är en större motor...
en 5 hästare på en jolle spelar det inte så stor roll...

Författare:  GL [ fre 13-07-19 19:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: blandtankning 2-takt båtmotor

gt-i skrev:
lyckades inte hitta något om tvåtakt (2-takt) via sökfunktionen, trots att jag vet att vi skrivit en del om det.
hursomhelst: när blir det problem med lösligheten av oljan i etanol? då bf95 innehåller 5% etanol borde problemet finnas redan från början? vill minnas att det fanns någon olja som löste sig i etanol också, hittar inte namnet heller.


Det mesta här handlar om tvåtaktare.

viewforum.php?f=44

Författare:  gt-i [ fre 13-07-19 20:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: blandtankning 2-takt båtmotor

bra del av forumet, tack för det. jobbigt att leta med mobilen :). verkar som att det inte är någon idé att blandtanka båten.15 hk yamaha, som går på 80% av fullgas för det mesta.

Författare:  Dr. Mabuse [ mån 13-07-22 00:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: blandtankning 2-takt båtmotor

svante skrev:
båtmotorer går väldigt hårt långa perioder så det är ingen fördel att blandtanka då det ger magrare bränsle/luftblandning...
du borde öka på munstycket i motsvarande grad för att inte riskera ngt.

Nu hänger jag inte med riktigt. Skulle du kunna utveckla resonemanget? Varför?
:?:

Författare:  svante [ tis 13-07-23 18:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: blandtankning 2-takt båtmotor

vad?
de kan ju gå med typ maxvarv en hel tank och det är inte säkert att de mår så bra av magrare bränsle?
med tanke på temperaturer här eller där...
å en båtmotor han ju lite högre krav på tillgänglighet än en moppe eller mc, typ motorstopp mitt ute på fjärden med
hela familjen i båten... :?

Författare:  Dr. Mabuse [ tis 13-07-23 19:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: blandtankning 2-takt båtmotor

svante skrev:
vad?
de kan ju gå med typ maxvarv en hel tank och det är inte säkert att de mår så bra av magrare bränsle?
med tanke på temperaturer här eller där...

Jag trodde att vi var överens om att E85 i magra blandningar hade lägre temperaturer är bensin. När ändrades detta?

Citat:

å en båtmotor han ju lite högre krav på tillgänglighet än en moppe eller mc, typ motorstopp mitt ute på fjärden med
hela familjen i båten... :?

Ska man köra en motor på E85 bör den ju förhoppningsvis anpassas för bränsletypen. Fetar man upp blandningen 30% för att hålla förbränningen något så när stökiometrisk (i den mån det går att göra i en tvåtaktare...) borde väl driftsäkerheten inte vara något problem?

Författare:  torbjorn [ tis 13-07-23 22:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: blandtankning 2-takt båtmotor

svante skrev:
å en båtmotor han ju lite högre krav på tillgänglighet än en moppe eller mc, typ motorstopp mitt ute på fjärden med
hela familjen i båten... :?


Det är svårt att nämna tvåtaktsmotor och tillgänglighet eller driftsäkerhet i samma mening. Men får man stopp med en utombordare har man ju som regel åror till hands för att kunna fortsätta färden eller ro hem. På större eller inredda båtar utan årklykor har man oftast en liten reservmotor med sig.

De driftstörningar som folk i min närhet brukar råka ut för på utombordare har sällan något med bränslet att göra, det har varit allt från tändningsproblem (t ex väl ingjutna kallödningar i tändmodulen, oljiga brytare eller sönderskavda kablar till en spole på tändplattan) till kraftöverföringsbekymmer (brytpinne, växellänkage som går sönder och fastnar i friläge, medbringare mellan vevaxel och drivaxel som slirar). Kylproblem, t ex som följd av trasig pumpimpeller eller axeltätning på vattenpumpen, är också vanligt, ibland med någon skuren kolv som följd.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/