Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 13-07-27 12:06 
Offline

Blev medlem: tor 08-03-20 21:07
Inlägg: 8
Ort: Från
Hej vi har oftast blandtankat tidigare med inblandning på 20% etanol ca.
Och det har inte varit något problem bilen har rullat mycket bra.
Men testade sedan att öka till 38%.
Bilen gick som vanligt utan problem, men indikatorn på avgassystemet började lysa sefter ett tag.
Man känner ju att man gärna skulle vilja köra på 50% eller uppåt på etanol egentligen och bilen skulle funka mycket bra på det. Men att kapa flexitune ellere något och sedan lyser indikatorn på avgassystemet känns inte så bra.

I alla fall slocknade lampan efter vi fyllt tanken med bensin igen och kört några mil.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-07-27 19:25 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Anledningen till att CE-lampan tänds är att motorn inte klarar att adaptera för den tunnare etanolen. Detta löser du genom att sätta dit en piggy-back (flexitune eller något). Då blir "fönstret" som motorn kan adaptera i flyttat uppåt, och du kommer att kunna köra med större inblandning av etanol, t.o.m 100% E85 utan att CE-lampan tänds.

En annan lösning är att hålla sig till den nivå som motorn klarar att adaptera, i ditt fall 20%.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-07-27 19:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om du menar att du fyllde bensin från tom tank, så var det kanske "att ta i". Det kunde ha räckt med 10 liter bensin eller något sådant.
Du kanske skall börja om med blandtankning men gå uppåt i mindre steg. 5% åt gången ungefär. Då får du bättre koll på var brytpunkten ligger lite mer exakt. Spara kvittona eller skriv körjournal.
Om du konverterar med Flexitune eller någon annan piggyback kan du köra på 100% E85. Det är det som är vitsen med konvertering.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-07-27 21:10 
Offline

Blev medlem: tor 08-03-20 21:07
Inlägg: 8
Ort: Från
Okok får fundera lite på det där.
Anledningen till att vi körde på 100% bensin igen var att vi inte viste om lamp fenomenet var normalt eller om det var något annat skit.
Har bytt motor i år pga trasig kamkedja så, kände mig inte så kaxig när bilen börjar bete sig utanför det normala.
Finns det någon ekonomisk vinst i att köra 100% etanol?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-07-27 22:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En enkel räkning mellan "tumme och pekfinger". Notera gällande aktuellt pris för E85. Multiplicera det med 1,3. Detta är den genomsnittliga merförbrukningen på E85. Så länge du kommer under priset för blyfri 95, är det vinst. Sedan finns det ju en miljövinst också, men det kan man behandla separat.

Nu finns det kritiker som säger att det kostar mer motorolja och tätare service. 1000 mil. Det kanske finns bäring i det, men det förutsätter att man följer servicerekommendationerna för fabrikstillverkade FFV-bilar. Och det kanske inte alla gör?
Om man gör det, kanske bilen inte är av senaste årsmodell som kräver "stämplar i boken". Och man själv är lite händig så man klarar att byta olja och filter själv. Det håller nere priset.
Dock finns det en tumregel som säger att olja skall bytas minst en gång per år (oavsett körsträcka). Dom här tätare oljebytena kanske passar in i dom årliga servicetillfällena?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-07-28 12:56 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Hej savonit,

Jag antar att det är den "gamla" 1,2 liters motorn du har? Den med 3 cylindrar och ingen turbo? Vilken årsmodell är det?

Det fanns en tråd på en äldre version av forumet om den och om jag minns rätt så kunde ägaren bara köra på ca 40% E85 (inte 40% etanol alltså). Om föraren körde mycket lugnt och undvek "inspirerade" rörelser med gaspedalen kunde man dock med låg last klara att tanka fifty-fifty E85/Bf95 utan att lampan tändes.

Jag tror alltså att det var normalt med tänd indikator på din bil. Vissa andra motorer till Fabia har ett annat styrsystem/avgasreningssystem och de har frikostigare parametrar. Jag gissar att din bil kan leverera tillräckligt med bränsle för högre halter av etanol-den bara larmar som den ska.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-07-31 09:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett gott råd är att läsa av felkoder (det går ju bra att göra med en billig kabel från eBay och lämpligt gratisprogram på dator eller smartphone) för att se vad det är motorstyrsystemet klagar över, innan man lägger ner onödigt mycket tid på att spekulera blint om lysande varningslampor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011