Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Blandtankning under vintern
InläggPostat: tis 13-07-30 10:52 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Hej!

Hur fungerar blandtankning under vintern? Finns det så pass mycket bensin i blandningen ifall jag kör med knappt 60% etanol att den startar ungefär lika bra som annars på vintern, eller borde jag sänka etanolhalten till vintern för att vara på den säkra sidan?

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-07-30 12:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det har ju visat sig att vinteretanol är ett tänjbart begrepp. Dom som har en OBD2-läsare och kan läsa ut etanolhalten har konstaterat att det knappast är någon sänkning av etanolhalten på vintern. Det tycks i dom uppenbara fallen vara ett sätt för bränslebolagen att lägga på någon krona för mer bensin utan att i realiteten sänka etanolhalten.

Det kan ju naturligtvis vara slump och tillfälligheter som har givit dom här resultaten, men lite underligt är det i alla fall.
Du kan ju enkelt prova själv. Ligg kvar på den maxblandning du har nu och håll koll på startvilligheten när det enligt bränslebolagen skall vara vinterkvalitet efter 1 november.

På det här forumet har signaturen MattiasD skrivit inlägg om detta. Sök efter hans inlägg. Han har också skrivit ungefär samma sak på Volvoforum jag rullar.

Jag kan tillägga att förra vintern, 2011-2012, hade jag av olika omständigheter inte kopplat in motorvärmaren på min V70 2.0F en morgon. (Alltså en fabriks-FFV) Den startade utan problem i -27°C. Jag kör alltid på E85. Så detta med köldstartproblem med etanol skall man nog inte ta som generella sanningar. Man får i stället pröva sig fram och bygga upp kunskaper av egna erfarenheter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-07-30 16:02 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Hej razze

Om det är ett antal minusgrader kan det nog, på startförsök nummer ett, tänkas vara lättare att starta en blandtankad bensinbil än vad det är med de typiska plusgraderna en fuktig höstmorgon. Är det riktigt kallt så fetar ju även en vanlig bensinbil på extra samt ändrar lite annat i startstrategin.

Jag skulle nog i alla fall inte tanka fullt varje gång utan lämna plats för mer bensin och beväpna mig med en burk startgas och se till att batteriet är ok.

Jag tror att styrsystem vanligen fetar upp blandningen efter ett första misslyckat startförsök så det är bättre med flera korta än att veva länge på startmotorn. Startgas har jag aldrig testat på en personbil men jag har för mig att det var någon på gamla forumet som sprayade för länge,fick en baktändning i insuget och spräckte luftburken på en gammal skoda Felicia så använd inte för mycket sisu... :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011