Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-11 04:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 08:57 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 669
Ort: Halden/Asker/Trondhe
En OBDII-kabel som kan brukes sammen med f.eks. scantool (freeware) bør du kunne få ganske billig på ebay. Pass på så du ikke kjøper en enkel kodeleser som bare kan lese og slette feilkoder. Det er langt bedre å ha mulighet for å se livedata fra sensorer og andre parametre.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 11:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Hur tar jag reda på om jag har OBD2 interface i min Mazda då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 13:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
knutte skrev:
Hur tar jag reda på om jag har OBD2 interface i min Mazda då?


Kolla i första hand om diagnosuttaget är ett vanligt OBD-uttag (16-polig tvåradig kontakt med D-formad ytterkontur, ser litegrann ut som en "centronics"-kontakt på en gammal skrivare fast större).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-06 08:42 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 482
Ort: Jönköping
Kolla på t.ex. art.nr. 48223 hos Kjell&Co, http://www.kjell.com. Finns flera som säljer dessa diagnosinterface med programvara av olika slag t.ex. http://www.obd-diag.de


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-09 17:06 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 16:57
Inlägg: 1
Ort: Från
Ford Sierra kombi 2.0i GLX -92, kör just nu med ca 30% E85 och allt fungerar fint än så länge. Dricker runt 0.7 l/milen, något mer än med bensin.
Får se hur mycket den klarar av.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 10:24 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 08:56
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
Chevrolet Tahoe -2001, 5,3L Vortex V8.

Klarar 50% E85, vid 60% tänds motorlampan efter ca 20 mil.

(Flexitunekonvertering pågår...)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-24 19:11 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-24 19:05
Inlägg: 1
Ort: Från
Hej!
Ny på forumet!
Satt och funderade på att hinka i lite E85 i min slitna andra bil, en Golf 1,8 med mono jetronic (tror att det heter så?) när jag surfade in på den här sidan, vips så var jag bara tvungen att åka till Statoil! :D
Började med 33%, kör nu på ~60%, inga problem, bilen går bättre än innan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-08-13 15:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 515
Ort: Lyckeby Blekinge
Golf 1,8-90 skrev:
Hej!
Ny på forumet!
Satt och funderade på att hinka i lite E85 i min slitna andra bil, en Golf 1,8 med mono jetronic (tror att det heter så?) när jag surfade in på den här sidan, vips så var jag bara tvungen att åka till Statoil! :D
Började med 33%, kör nu på ~60%, inga problem, bilen går bättre än innan.


har en ovanstående, troligen med ett samma/ identisk centralinsprutare
den tar 100% E85 utan att protestera , jag köde tanken tom och hällde på ca 10-11 liter ren E85 först ville den ej knappt gå varför jag trodde att det ej gick
jag rullade in bilen i en parkeringsficka och tänkte ta tomdunken med mig för att spä ut med bensin, men jag provade med ett nytt startförsök efter några minuter och då gick den hur bra som hellst, jag åkte till en jet-pump och och hivade i ännu mera E85 för några hundringar och den gick lika bra för det
imorgon när jag ska till jobbet ska jag för första gången prov att kallstarta den (ca 10-18C+ ute)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 13:20 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 10:51
Inlägg: 6
Ort: Från
Hyundai Getz 1,3 2003

Vid 70% etanol tändes motorlampan när jag accelerade hårt ut på mototvägen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 15:37 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-04 14:46
Inlägg: 13
Ort: Varberg
Jag kör en Pontiac Trans Sport -94 3.8 liter V6 med 65% E85 utan problem än så länge.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 23:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1181
Ort: Nyköping
På grund av att bränslefiltret verkar så igentäppt att bränslepumpens säkerhetsventil öppnar och pumpen skriker vid mer än ca 4 bar ( http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 1559#31559 ) har jag tillfälligtvis innan byte av bränslefiltret sänkt bränsletrycket till det ordinarie för bensin, 3 bar, Man märker att den går magert på lambdaindikatorn men den är fullt körbar. Med det installerade kallstartmotståndet startar den också utan problem. Man kan alltså säga att Opel Vectra med X20XEV motor och Simtec 56.5 med viss tvekan kan köras okonverterad på 100% E85. För full effekt krävs dock konvertering.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-03-11 23:51 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-28 19:36
Inlägg: 9
Ort: Elverum, Norge
'94 Audi S4 2.2T, motorkod AAN:

Går uten problemer på 100% E85. Har ikke kjørt noe med full gass, vet ikke om det kan gå for magert da, men på vanlig kjøring har forbruket gått opp fra ca. 0.9 liter/mil til 1.2 liter/mil, og bilen fungerer bedre enn på bensin. Litt treg å starte under 0 grader, men ikke noe problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 16:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 16:35
Inlägg: 61
Ort: Stockholm
Jag har en Volvo 440 94 års modell med 2,0 liters motor. vet någon om man kan börja blandtanka med E85? mkt tacksam för svar!

/ Tempest

_________________
För biodiesel och etanol! , två av framtidens bränslen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 22:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Tempest skrev:
Jag har en Volvo 440 94 års modell med 2,0 liters motor. vet någon om man kan börja blandtanka med E85? mkt tacksam för svar!

/ Tempest


Ja, det är säkerligen inga problem att blandtanka. I bästa fall kanske den har lika goda blandtankningsegenskaper som vissa Renaultmodeller från mitten av 90-talet (med i stort sett samma motorer), dvs att åtminstone vissa exemplar utan vidare klarar 100 % E85 utan andra problem än vissa kallstartsvårigheter, som dock går lätt att lösa med s k kallstartmotstånd.
Håll bara uppsikt på om motorelektronikvarningslampan (brukar kallas "lambdalampa" på Volvo-språk) tänds, och om den gör det, läs av felkoder så du vet vad lamptändningen berodde på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011