Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 14-05-01 08:37 
Offline

Blev medlem: tor 14-05-01 08:33
Inlägg: 1
Hej skulle testa att blanda i lite etanol igår.
Tankade 10l och fyllde sedan upp fullt med bensin95.
Sedan gick den bra i 10 min efter det steg tomgången till 5000 - 7000 varv!

Hur gör jag nu?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-01 10:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag är ingen sakkunnig, men har kört många tusen mil blandtankat, ca 30% etanol. Alltså lite mer än det du blandade. Några sådana resultat har jag inte upplevt. Överhuvudtaget ingen förändring eller sådan påverkan. Nu kan det ju vara olika bilar och konstruktioner, jag hade en okonverterad Volvo 245 -92. Den gick som vanligt. Det vill säga som om den alltid hade gått på etanolblandat motsvarande vad vi skulle kunna kalla E30.
Som sagt, jag är ingen större kunskapare, men jag tror att det är en tillfällighet i din bil. Se över insprutningsspjäll och reglage, något kan ha lossnat eller kommit snett, vilket dock knappast har med etanolen att göra. Kan du läsa ut felkoder på den? Vad säger dom i så fall?
På startsidan här på forumet finns det en avdelning länkar. Där finns en samlingssida med olika bilmodeller och hur ägarna har konverterat eller blandtankat samt rapporterat om det. Gå in där och leta efter din modell, eller som det ibland kan vara, snarlik eller motsvarande motor.

Här är länken: http://www.etanolbil.eu/


Senast redigerad av nyfiken tor 14-05-01 15:47, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-01 10:14 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Känner heller inte till detta fenomen trots många år på området och även bilmekaniker sedan många år i grunden.
Verkar så helskumt med "bara" 10 liter E85 till fulltank att dessa fenomen blir resultatet, där för också egna miatan nu passerat 3000 helt problemfria mil på ren E85 som är enkelt piggyback konverterad. Gick även denna som vanligt innan konverteringen med upp till runt 50% E85.

Men prövade du med att köra lite mer med bilen om det var en optimerings detalj för bränsleinsprutningen och vad är det för årsmodell på denna?
Om det fortfarande är samma sak så fyll på allt mer bensin för att se om symtomen försvinner, för jag känner som sagt inte alls till detta fenomen.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-01 11:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det skulle ju kunna tänkas att tomgångsventilen har kärvat fast av någon anledning. Kanske motorstyrsystemet styrde ut den lite mer än normalt för att hålla normal tomgång då motorn var kall, och sedan fastnade den där.

En annan möjlighet är om gasspjället har hängt sig, men i så fall borde man kunna känna i gaspedalen att det inte har gått tillbaks hela vägen till tomgång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-09-06 10:48 
Offline

Blev medlem: lör 14-09-06 10:38
Inlägg: 1
Hur är kallstartegenskaperna? En tidigare kollega till mig hade en Laguna, troligen 2,0 l-motor, av ungefär samma generation. Även den gick utmärkt på 100 % E85, men den var helt omöjlig att kallstarta utan motorvärmare på vintern.

_________________
You can easily check out our best quality braindumps exam dumps prepare you well for the real University of Kansas exam. You can also get success in real exam of ISEB with the quality Swiss Federal Institute of Technology Zurich questions


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-09-16 06:23 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo även vid konverterat utförande kan det vid lägre temperarturer blir mer eller mindre problematiskt vid kallstarter även om vinterbränslet E75 rejält brukar hjälpa upp situationen.
Men säg runt 5-6 minus har man för egen del inte haft några kallstartsproblem alls, även om man av praktiskak själ oftast använder motorvärmare både elektrisk som bränsledriven.

Men denna Laguna på vilket sätt var denna konverterad om den alls var det så var förmodligen bränsleblandningen på tok för mager för just kallstarter, är min teori.

Fast till trådskaparen rullar egna miatan på som aldrig för på ren E85/E75 med sitt piggyback system sommar som vinter faktiskt och roligare vinter bil får man leta efter! :D

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011