Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 14-05-17 11:21 
Offline

Blev medlem: lör 14-05-17 11:10
Inlägg: 2
Tankade i 43.5L E85 (tanken rymmer 50L), resterande 6.5L var cirka 70% etanol, vilket borde ge en blandning på cirka 96% E85.

Bilen går helt perfekt! Även hårda accelerationer verkar inte vara några som helst problem. När man kollar via torque-appen så går bilen lambda-reglerat också. Är ganska förvånad att det fungerade att köra på E85 så gott som helt och hållet. Det enda problemet jag märker är att uppvärmningen tar kanske nästan dubbelt så lång tid, trots att jag har blockerat den nedre grillen samt isolerat undersidan av motorhuven.

Har tagit bort kalluftsintaget, nästa steg är att leda slangen bakom grenröret för att få ett varmluftsintag. Tack för en bra och användbar sida!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-05-17 14:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hur är kallstartegenskaperna? En tidigare kollega till mig hade en Laguna, troligen 2,0 l-motor, av ungefär samma generation. Även den gick utmärkt på 100 % E85, men den var helt omöjlig att kallstarta utan motorvärmare på vintern.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-05-18 08:33 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
någon som har en ide om varför det skulle ta dubbelt så lång tid att värma upp motorn? det indikerar att verkningsgraden skulle ha blivit mycket bättre, vilket inte stämmer med mina erfarenheter. En liten förbättring kan förväntas men knappast en fördubbling.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-05-18 12:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En liten sidokommentar: Jag har skaffat mig en IR-termometer: http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000
Med den kan man ju mäta på motorn hur varm den blir inom en viss tid.
Min bil, en Volvo V 70 2.0F -08 har ju ingen tempmätare som panelinstrument. Det finns i OBD2-uttaget, men då måste man ha utrustning för att läsa den. Och det har inte jag. Men både motorn och kupén har luftförvärmning, så man märker inget av om det skulle ta längre tid att värma naturligt av motordriften. Jag har inte använt IR-termometern för några sådana kontrollmätningar, har liksom inte känt det behovet, men möjligheten finns ju.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-05-18 21:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att det tar längre tid att värma upp motorn på E85 beror ju också på att det går åt mer värme för att förånga etanol än för att förånga bensin, så en större del av motorns värmeförluster går åt till att förånga inkommande bränsle. Ytterligare en förklaring kan vara om motorn har ett tändsystem med knackreglering och en tändförställningskurva som är lagd så att den kan dra nytta av att E85 har bättre knackningsbeständighet än BF95, i så fall kan det tänkas att den i vissa driftsfall går med tidigare tändning och därmed bättre verkningsgrad.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-05-19 20:59 
Offline

Blev medlem: lör 14-05-17 11:10
Inlägg: 2
torbjorn skrev:
Hur är kallstartegenskaperna? En tidigare kollega till mig hade en Laguna, troligen 2,0 l-motor, av ungefär samma generation. Även den gick utmärkt på 100 % E85, men den var helt omöjlig att kallstarta utan motorvärmare på vintern.

Jag har inte hunnit testa att starta den en tidig morgon ännu. Men nu i värmen har den startat utan problem. Har dock med mig startgas om det skulle bli problem!

gt-i skrev:
någon som har en ide om varför det skulle ta dubbelt så lång tid att värma upp motorn? det indikerar att verkningsgraden skulle ha blivit mycket bättre, vilket inte stämmer med mina erfarenheter. En liten förbättring kan förväntas men knappast en fördubbling.

Jag kanske överdrev när jag skrev dubbelt så lång tid, men det verkar utan tvekan ta avsevärt längre i alla fall, i synnerhet de sista 10-15 graderna tar lång tid.

torbjorn skrev:
Att det tar längre tid att värma upp motorn på E85 beror ju också på att det går åt mer värme för att förånga etanol än för att förånga bensin, så en större del av motorns värmeförluster går åt till att förånga inkommande bränsle. Ytterligare en förklaring kan vara om motorn har ett tändsystem med knackreglering och en tändförställningskurva som är lagd så att den kan dra nytta av att E85 har bättre knackningsbeständighet än BF95, i så fall kan det tänkas att den i vissa driftsfall går med tidigare tändning och därmed bättre verkningsgrad.


Knackningssensor vet jag att den har men jag tror jag läste någonstans att den är ganska begränsad i förmågan att ställa om tändningen (litet intervall).


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011