Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 14-06-12 14:44 
Offline

Blev medlem: tis 14-05-20 13:39
Inlägg: 7
Tjena!
Någon som testat eller vet hur stor procent E85 en 2-taktutombordare med förgasare klarar?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-06-12 16:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har inte prövat, men rent generellt gäller ju för en förgasarmotor att den klarar kanske 12 - 15 % etanolblandning om man inte har konverterat förgasaren på något sätt.

Men det blir ju som i all blandtankning, börja med en måttlig andel etanol och öka andelen för varje tankning. Skriv upp andelen så att du har koll på var brytpunkten ligger. När motorn börjar "visa missnöje" så fyller du på med ren bensin igen så att du kommer ner på den nivån där motorn gick bra. Och har du då noterat blandningarna, så vet du hur mycket den tål.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-13 18:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Jag har provat 10-15 % E85 inblandning i bensin med vanlig tvåtaktsolja. Det har fungerat bra men om man inte ändrar munstycksstorlek kan man nog inte gå längre utan att förlora effekt på grund av för mager luft-bränsleblandning. Oljeinblandningen måste hållas kvar som procent av den totala bränslevolymen.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-13 19:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Många äldre utombordare har för den delen justerbart huvudmunstycke, ibland t o m med en stor ratt så att man kan justera bränsleblandningen utan verktyg och utan att ta av motorkåpan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-06-16 13:04 
Offline

Blev medlem: tis 14-05-20 13:39
Inlägg: 7
Så det handlar om 3 l i en 25 litersdunk. Tror säkert att avgasvärdena blir bättre, men känns inte som att det kommer kunna göra sån stor skillnad, eller har jag fel? Dels blir väl förbränningen antagligen sämre eftersom bränslets egenskaper förändras något från det bränsle som motorn är relativt optimerad för. Så jag tror det är svårt att säga exakt hur mycket bättre avgasvärdena blir, och dessutom kanske det blir en effektförlust också? Medför det inte också ökad risk för att motorn ska skära?

Det är en Yamaha 60 hk från -88 med separat smörjning, man måste helt säkert ta av kåpan, men sen vet jag inte exakt hur meckigt det kan bli. Jag har funderat på att konvertera den, för mig är det uppenbarligen det bästa man kan göra eftersom det egentligen bara borde finnas ett alternativ till det, alkylatbensin. Men som säkert inte bara jag insett är det nästan helt omöjligt att få tag på detta bränsle på pump. Så det känns som det hade varit värt att konvertera, men upplever ett visst motstånd från somliga parter i frågan. Så jag undrar vad man kan göra mer för att minimera påverkan från det gamla åbäket...

Vad jag undrar är alltså om jag skulle minska påverkan om jag hade 3 l e85 i min tank?

/Boris


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-06-16 18:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nu är inte jag den värsta "räknenissen", men om du ser det så här: Till bilarna i Sverige blandar man i 5 % etanol i all bensin. Det finns uträkningar på hur mycket CO2 det reducerar och det finns även politiker som slår sig för bröstet och säger att "Vi är jättemiljövänliga!" över dessa 5 %.

Det finns t.o.m några länder som har klämt till med 10 % etanol i all bensin. (Men det blundar man för i Sverige) Om du nu är så "äventyrlig" (i beslutsfattarnas ögon) så att du vågar ha 12 - 15 % etanol i din bensin, då har du klämt i ordentligt i logik med samma beslutsfattare. :wink:

Så allt du gör räknas på pluskontot. Skulle du sedan konvertera förgasaren till 100 % E85, då tycker jag du är värd lite uppmärksamhet. Och det du befarar att motorn skulle tappa effekt, tror jag rakt tvärtom! Etanol har en bättre kylande effekt än bensin, så snarare skulle man kunna gissa på att risken för motorskador minskar i stället med etanol.

Bara för att visa att det går att ha E85 på sjön så kan du kolla lite på det här: http://www.hilmersson-racing.com/jetbat-filmarkiv/
Det skall sägas direkt att motorerna är inte jämförbara på samma dag. Men ni färdas på vatten i alla fall. Och ni åker på samma bränsle om du konverterar motorn.
Om du bläddrar lite på länksidan kan du läsa om hur båten byggdes och framförallt hur motorn byggdes ihop.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-06-17 11:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
3l är bättre än ingenting, men jag skulle konvertera den, det borde inte vara svårt miljövänligast, billigast i drift och på sikt enklare än att blanda bränslen

Med separatsmörjning behöver du inte heller tänka på om oljan är blandbar med E85.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-18 13:31 
Offline

Blev medlem: tis 14-05-20 13:39
Inlägg: 7
Ok! Jag ska försöka övertala den andra parten att konvertering är det smartaste vi kan göra. Annars får det helt enkelt bli alkylat först och främst, men annars vanlig bensin med 10-15 % e85.

Men min vän som är maskiningenjör och båttok i största allmänhet var orolig med oljan i vilket fall. Han menar att det spelar roll vart oljan blandas i motorn, hur länge innan blandningen sugs in i cylindern, vilket jag inser skulle kunna orsaka problem om det skulle hinna skära sig eller inte blandas. Vad tänker ni om det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-18 20:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Oljan behöver inte blanda sig med bränslet när man har separatsmörning. Vid 4-takt motorer är det tom en nackdel om oljan späds ut av bensin för då blir oljefilmen svagare..

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-09-04 15:15 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
Nu är det inte en 4-takt utan en tvåtakt med separat oljeinblandning. Tvåtaktsoljan blandar sig fortfarande med bränslet med separata munstycken efter förgasarna. Så mycket riktigt krävs en olja som är kompatibel med E85.

Med vänlig hälsning, Z


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-09-04 17:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nej det behövs verkligen igen speciell 2-T olja (som är blandbar med E85) när motorn har separatsmörning.

Det behövs bara när oljan blandas med bränslet i tanken eftersom motorn annars skulle riskera att bli helt utan smörjning i fall att oljan och bränslet separeras.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-09-04 18:56 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
aryan skrev:
Nej det behövs verkligen igen speciell 2-T olja (som är blandbar med E85) när motorn har separatsmörning.

Det behövs bara när oljan blandas med bränslet i tanken eftersom motorn annars skulle riskera att bli helt utan smörjning i fall att oljan och bränslet separeras.


Jag måste stå vid mitt påstående om att det behövs. En utombordsmotor med separat oljesmörjning t.ex. Evinrude VRO eller Yamaha fungerar genom att bränslet förgasas i förgasaren på sedvanligt sätt och därefter tillsätts (sprutas in) 2-takts olja som ska lösas av bensingasen och föras in i vevhuset genom reedventilerna, precis som på en vanlig tvåtaktare. Oljan smörjer lager, cylinder och förbränns sedan tillsammans med bränslet.

Vanliga fel är att automatiken fallerar och antingen stryper oljeflödet (resulterar i skuren motor) eller överdoserar olja så att stift och kolvar sotar igen och motorn tappar effekt och/eller sotskär.

Vid problem brukar man bygga bort pumpen och har då en vanlig tvåtaktare som lever underbart på 1 - 1,5% oljeinblandning i soppan.

Oljan behöver alltså lösa sig i bränslet då den annars skulle fylla upp vevhuset och orsaka bekymmer.

Med vänlig hälsning, Z


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-09-04 21:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
zovix skrev:
Oljan behöver alltså lösa sig i bränslet då den annars skulle fylla upp vevhuset och orsaka bekymmer.


Jag tror inte att det behövs bränsle för det, oljedimman följer med luftflödet ändå.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-09-05 09:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det fungerar ju bra med mineralolja + E85 på alla möjliga tvåtaktare med separatsmörjning för andra ändamål, så varför inte även på utombordare?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011