Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: VAG 1.2 TSI 81KW
InläggPostat: fre 15-07-31 19:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
razze skrev:
Jag brukar ju sitta inne i bilen och inte springa efter den vid fullgas :) Det är främst vid omkörningar och acceleration ut på motorvägar tex som jag brukar trampa gasen i botten, annars håller jag mig till måttligare gaspådrag.

Bra att veta att det inte är någon risk ifall motorn skulle gå för magert.


Det lär inte vara någon risk för skador iaf, spriten kyler bra. Har kört tusentals mil på mager blandning. Ofta på fullgas med släp o liknande utan problem.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VAG 1.2 TSI 81KW
InläggPostat: tis 16-08-09 12:25 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Det har gått en tid sen senaste kommentar, men nu har jag märkt att gränsen för etanol är 40% (enligt mina beräkningar, jag har inget sätt att mäta). Då går den bra, och jag får ej motorfel Över 40 etanol, och motorfellampan tänds nu och då.

Jag har skaffat trimcip till bilen, Racechip Pro2, och kör med trimchip och blandtanking. Chipet har kopplats in mellan turbotrycksgivare och luftflödesmätare (MAF) 2 skilda inkopplingar alltså, och höjer turbotrycket. Och vilken skillnad! Nu är all tveksamhet vid fullgas borta (tror jag, jag har inte vågat trycka gasen i botten:), och bilen sticker iväg som en skållad råtta. Också vridet på låga varv är rejält bättre. Bränsleförbrukningen på långkörning har inte heller åtminstone försämrats, kanske t.o.m tvärtom, 6.2l blandsoppa på 100 km vid motorvägskörning med full last verkar rätt OK.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VAG 1.2 TSI 81KW
InläggPostat: tis 16-08-09 15:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nu har ju du hittat ett bra läge för blandningen, men det går att mäta. Kanske lite slabbigt, men det går nog bra.
För att mäta etanolhalten lite mera exakt kan man "slanga" ur en deciliter eller två. Häll det i graderat mätglas, som du minns från skolans kemitimmar. Häll i exakt en deciliter blandat bränsle. Häll på exakt en deciliter rent vatten.
Det är ju så att bensin och etanol blandar sig. Etanol och vatten blandar sig. Bensin och vatten blandar sig inte. Därför kommer din blandning i mätglaset att skikta sig. Bensinen kommer att lägga sig överst. Under det kommer etanolen och vattnet att lägga sig. Eftersom du redan vet att du har en decilter vatten så är det bara att kolla hur mycket mera det är i den undre "våningen" i glaset. Ju noggrannare gradering du har på glaset, desstå bättre blir resultatet. Etanolhalten är alltså den undre delen minus en deciliter vatten. För att kontrollräkna kan man ju se på bensinhalten om det totalt blir två deciliter.

Det är möjligt att det kanske blir ett felande gränsvärde på några procent, men du har kommit så nära som är praktiskt möjligt.
Det har sålts mätflaskor på E-bay för sådan här mätning. Det är möjligt att dom finns ännu?

Och som sagt, din bil går bra och detta är kanske inte livsviktigt, men om man vill pröva så finns möjligheten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VAG 1.2 TSI 81KW
InläggPostat: tis 16-08-09 17:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Jag lyckades köpa mätglas hos min lokala gräsklippeleverantör

Briggs stratton 1000023 om jag inte har fel

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VAG 1.2 TSI 81KW
InläggPostat: tis 16-08-09 20:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag glömde ett viktigt tillägg här, jag brukar skriva det när jag berättar om den här mätmetoden.

Om nu någon får en ljus ide om att separera etanolen för andra syften, så säger vi klart och tydligt: Glöm det! E85 innehåller ett "kräkmedel". Det är också framställt ur alkohol så det "passar bra ihop" med etanol och är väldigt svårt att skilja från varandra.

Det är mycket säkrare och säkert godare att köpa skattad och kontrollerad alkohol över disk där det saluförs.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VAG 1.2 TSI 81KW
InläggPostat: ons 16-08-10 07:53 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Tack för kommentarerna om mätning av etanolprocenten. Tyvärr är det inte relevant information för mig om den exakta mängden etanol är 35% eller 39%, det viktigaste är att jag har hittat den optimala blandningen från pumparna.
Bilens färddator angående bränsleförbrukning är dessutom så pass exakt så jag kan räkna ut på någon deciliter när vilka mängder jag ska tanka utgående från körd sträcka och angiven förbrukning sen senaste tankning!

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011