Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 16-06-07 17:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nej! Det är förmodligen ett av alla falska och grundlösa rykten som florerar, som du har hört. En E85-bil drar inte mer motorolja än någon annan motsvarande bil oavsett vilket bränsle den går på.
Däremot vill flera bilfabrikanter att man skall byta olja med kortare intervaller än vad som gäller för en bensinbil. Men det har en annan orsak, inte förbrukning.
I min bil t.ex, en Volvo V70 2.0F -08, som är en "fabriks-etanolbil" skall man byta olja var 1000 mil. Detta kan ha flera orsaker. Bl.a är det så att etanol och motorolja blandar sig inte så jättegärna. I alla motorer, oavsett vilket bränsle det handlar om, läcker det alltid igenom ytterst små mängder bränsle ner i motoroljan. Om det då är etanol, så blandar den sig inte som vi sa häröver. Därför vill bilfabrikanten att jag byter olja med relativt korta intervaller. Nu kan man emellertid själv påverka detta i viss mån. Om jag bara kör många och korta körningar med täta kallstarter så blir ju motorn aldrig riktigt genomvarm. Då ligger den här etanolen som har läckt igenom kvar i motoroljan. Om jag däremot ofta och med jämna mellanrum kör lite längre körningar så att motorn blir varm "i överflöd" så dunstar etanolen som finns i oljan bort. Ren etanol kokar väl vid 76° C (tror jag?) Och varmare än så blir min motor lätt om jag kör några mil. I fallet med bensinmotorer är det förmodligen det faktum att bensin och motorolja är framställda ur samma grundprodukt, petroleum. Bensin och motorolja är alltså "släkt" och har lättare för att blanda sig med varandra. Det är dock inte nyttigt med för mycket bensin i motoroljan.

Lite överkurs: Min motor är en Fordmotor, men den sitter i en Volvo. När Volvo ville lansera sina E85-bilar hade dom ingen färdig motor av egen konstruktion. Därför fick dom ta vad som fanns inom koncernen. (Ford ägde Volvo då) Det blev motorn med 1000 mil oljebyte. Något år senare kom Volvos egenutvecklade E85-motorer. Dom hade ett oljebyte var 1500 mil. Man hade alltså tänjt ut på körsträckan på dom större och egna motorerna. Det finns några andra skillnader också, men det kan vi ta en annan gång.
Slutsats: Ingen normalt skött och servad E85-bil drar mer motorolja än vad en motsvarande bensin- eller diesel-bil gör.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16-06-07 19:50 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Dessutom är det väl så att man måste ha mer bränsle vid kallstart med E85 vilket gör att det blir mer bränsle som läcker ner i oljan. Och bensin kokar tidigare så den ventileras bort (via insuget så den förbränns) snabbare än vad etanolen gör. Om man kör mycket korta sträckor och kallstarter så kan det bli blaskig olja. Men kör man längre som föregående skriver så blir det ingen skillnad i när man bör byta olja. Men de har värsta scenariot som standardförfarande.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Senast redigerad av erikn ons 16-10-05 06:34, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16-06-07 20:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det var väl också så, att man för 15-20 år sedan var osäker på om det kunde bli några mindre önskvärda kemiska reaktioner mellan motoroljor och tillsatser i E85, så då föreskrev många biltillverkare ett extra oljebyte mellan de vanliga intervallen för säkerhets skull. Men nu finns det ju många års erfarenhet som visar att det inte är något problem i praktiken.
Jag har en Ford Focus FFV '04 som snart har gått 26000 mil. Från början gjorde jag extraoljebyten mellan de vanliga intervallen, men slutade med det när bilen hade gått ca 12000 mil, sedan dess har jag bara bytt olja med 2000 mils intervall. Just nu har den gått 1600 mil sedan senaste oljebytet, oljan ser fortfarande ren ut på stickan och den har inte förbrukat nämnvärt med olja, den låg vid övre strecket omedelbart efter bytet och nu har den sjunkit några mm. Uppskattningsvis har det gått åt 0,25 l olja på 1600 mil.

Om bilen används mest i korta körningar med många kallstarter så kan man komma ifrån behovet av extraoljebyten genom att köra några timmar i sträck på landsväg emellanåt, så att oljan verkligen får tillfälle att hålla sig genomvarm tillräckligt länge för att kondensvatten och bränsle ska hinna avdunsta. En annan fördel med detta är att det bara är vid långvarig körning med het olja som oljans sotlösande egenskaper kommer till sin rätt, en motor som bara används i kortkörningar blir ofta mer och mer igenkletad med tiden och får så småningom problem med hög oljeförbrukning eller dålig kompression pga fastbeckade kolvringar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-06-10 15:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det du beskriver om att fylla E85 till hälften, brukar vi kalla för Blandtankning. Det är lätt att göra och man behöver inte göra någon mekanisk/teknisk åtgärd på bilen.
Man börjar med att t.ex tanka 15 liter E85 och resten bensin i tanken. Nästa gång som man tankar så börjar man med 20 liter E85 och resten bensin. Så håller man på i steg med 5 nya liter varje gång. Samtidigt skriver man upp i en körjournal hur mycket man har blandat och gärna miltal och datum när man ändå håller på. Man kan också spara kvittona om man har bra ordning på dom, vet var dom finns och bevara dom läsbara etc. etc. Där framgår det ju också hur mycket bensin och hur mycket E85 man har tankat. Detta är nyttigt att veta, för när man blandar så här i steg är det för att veta hur mycket etanol motorn vill ha. Det är inte självklart att den går bra på 100% E85. Därför prövar man detta i steg om 5 liter extra varje gång man tankar.
Om man märker att bilen kanske går lite ryckigt, svarar dåligt på gaspådrag, startar inte "på första försöket" som den kanske har gjort tidigare, eller att motorlampan tänds, då kan det vara ett tecken på att man har hittat den maximala blandningen som motorn vill ha för att fungera bra.

Dom här beskrivna störningarna är ofarliga om det inte blir långvarigt. Om det inträffar så fyller man på med 5 liter bensin igen och då kommer man ju ner i den senast kända blandningen då man vet att bilen gick bra. Och det är här som körjournalen eller kvittona blir värdefull. Då ser man ju var brytpunkten ligger. Man vet att bilen fungerar med t.ex 50% E85 och 50% bensin, men inte högre blandningshalt. Och nöjer man sig vid den blandningen så fortsätter man att köra på den hela tiden.

Nu kan det vara så att bilen tål mycket mera etanol, vissa bilar är sådana. Då är det bara att gratulera till att du har en bil som kanske går bra på 100% E85. Det får man ju reda ut med den här blandtankningen.
Men antag att bilen inte vill gå bra på hög etanolhalt, men att man själv vill köra på 100% E85 av olika skäl. Då kan man konvertera motorn. Man gör alltså en teknisk eller elektronisk åtgärd i motorn för att kunna köra på 100% E85. Det finns mycket beskrivningar på detta forumet om hur och vad man kan göra. Om du kommer i det läget, så säg bara till här. Det finns mycket kunskap om detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16-10-04 15:07 
Offline

Blev medlem: lör 16-08-27 19:06
Inlägg: 1
Väldigt intressant tråd att läsa tack ska ni ha!

_________________
http://ladypard.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-11-25 17:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ja, tack själv!
Jag läser igenom vad jag svarade och jag kommer på att jag glömde en annan faktor om detta med täta oljebyten. Det är något som etanolkritikerna ofta anmärker på, "att det blir så dyrt med alla oljebyten".
Nu är det så här att den som är lite mån om sin bil och har tänkt sig att använda den några år framöver, den personen bör byta olja i motorn en gång om året. Vi vanliga medelbilistsvensson kör i genomsnitt 1250 mil om året (jag tror siffran stämmer rätt bra?) Det finns dom som kör mycket mer, men detta är genomsnittet. I mitt fall med oljebyte var 1000 mil infaller ju detta väldigt bra, jag kör något över 1000 mil om året och det är så väl att tiden för bytet kommer lägligt på hösten. Det är samtidigt så att man bör ha färsk olja inför varje vinterperiod. På vintern blir motorn och oljan extra "stressad" och påfrestad. Därför är det "nyttigt" om oljan är någorlunda ren och färsk.
Så dom som tycker att oljebytena i etanolbilar har korta intervaller tänker ofta inte på hur motorn mår med gammal och förorenad olja.
Det finns mycket mer att säga om detta, men det skulle fylla hela sidor här i tråden och det tror jag inte skulle vara så intressant. Så vi gör i stället en kort sammanfattning: Det är nyttigt för motorn att byta olja minst en gång om året!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011