Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 18-01-02 10:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
Hej på er.

Vad finns det för erfarenheter med att blandtanka en WV Polo 1,4 85hk?

Jag har tidigare (runt 2007/2008) kört en V70 på runt 60% iblandning av E85 och det funkade bra... Har sedan dess haft tjänstebilar som gått på diesel. Vi har nu en andra bil som frugan kör till och från jobbet (ca 7km enkel resa) som jag tänkte jag skulle börja blanda i E85 i... :D

Vad tror ni om detta? Vilken mängd ska jag börja att blanda tycker ni?

Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-01-02 12:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om du inte har några indikationer på om den tål mycket eller lite procent, så börja med t.ex 30% etanol och gå stegvis uppåt med 5 nya liter för varje tankning. Skriv upp blandningen i en körjournal eller spara kvittona för att ha koll på blandningsprocenten. Fortsätt så tills motorstyrningen säger till. Om den säger till, motorn går dåligt eller motorlampan tänds, så gå ner ett steg genom att fylla i 5 liter bensin. Då vet man var gränsen ligger.

Om någon här kommer med ett annat besked: "Min Polo tål si och så mycket", så går du naturligtvis på det i stället.
Till den som undrar: Det är inte något farligt om motorn "säger till" att blandningen är för stor om det inte är långvarigt. Gå ner till den tidigare kända blandningen då motorn gick felfritt. Det är därför man bör skriva körjournal under den här utprovningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-01-02 13:17 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
nyfiken skrev:
Om du inte har några indikationer på om den tål mycket eller lite procent, så börja med t.ex 30% etanol och gå stegvis uppåt med 5 nya liter för varje tankning. Skriv upp blandningen i en körjournal eller spara kvittona för att ha koll på blandningsprocenten. Fortsätt så tills motorstyrningen säger till. Om den säger till, motorn går dåligt eller motorlampan tänds, så gå ner ett steg genom att fylla i 5 liter bensin. Då vet man var gränsen ligger.

Om någon här kommer med ett annat besked: "Min Polo tål si och så mycket", så går du naturligtvis på det i stället.
Till den som undrar: Det är inte något farligt om motorn "säger till" att blandningen är för stor om det inte är långvarigt. Gå ner till den tidigare kända blandningen då motorn gick felfritt. Det är därför man bör skriva körjournal under den här utprovningen.


Tack för tipsen..
På V70in jag hade så tändes motorfelslampan, den kunde man lätt släcka genom att lyfta av batterikabeln en stund...
Kan man "återställa" Polon på samma sätt tro?

_________________
Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-01-02 18:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Eller genom felkodsradering

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-01-02 23:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det brukar inte hjälpa att lyfta av batterikabelskon för att radera felkoder på så moderna bilar. Och det är ju alltid bättre att läsa av felkoder för att se vad det är frågan om, innan man raderar dem.

Vilken motortyp (motorkod) har bilen? Har den direktinsprutning (TSI) eller insprutning i insugningsröret på traditionellt sätt?
Tänk på att när det gäller VAG så är det motorkoden som är mest intressant, inte om motorn i fråga sitter i en VW, Audi, Skoda eller Seat.

Erfarenheter från andra VAG-bilar av ungefär samma generation (framför allt Skoda), med TSI-motor, säger att motorn visserligen går utmärkt och lambdaregleringen fungerar bra med rätt stora mängder E85, men det blir diverse felkoder för bl a mager bränsleblandning och motorelektroniklampan tänds, om man kommer över 30 %. En sådan bil som jag har viss koll på, brukar blandtankas så att man tankar ca 12 l E85 och därefter tankar fullt med bensin. Möjligen upp till 15 l E85 om tanken var fullständigt tom.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-01-03 07:29 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
torbjorn skrev:
Det brukar inte hjälpa att lyfta av batterikabelskon för att radera felkoder på så moderna bilar. Och det är ju alltid bättre att läsa av felkoder för att se vad det är frågan om, innan man raderar dem.

Vilken motortyp (motorkod) har bilen? Har den direktinsprutning (TSI) eller insprutning i insugningsröret på traditionellt sätt?
Tänk på att när det gäller VAG så är det motorkoden som är mest intressant, inte om motorn i fråga sitter i en VW, Audi, Skoda eller Seat.

Erfarenheter från andra VAG-bilar av ungefär samma generation (framför allt Skoda), med TSI-motor, säger att motorn visserligen går utmärkt och lambdaregleringen fungerar bra med rätt stora mängder E85, men det blir diverse felkoder för bl a mager bränsleblandning och motorelektroniklampan tänds, om man kommer över 30 %. En sådan bil som jag har viss koll på, brukar blandtankas så att man tankar ca 12 l E85 och därefter tankar fullt med bensin. Möjligen upp till 15 l E85 om tanken var fullständigt tom.


Ok tack för bra svar, dock är detta ej en TSI utan den traditionella (äldre?) motorn från VAG Vad tror vi om den då, funkar det med att tanka 50/50 vid pumpen?

_________________
Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-01-03 23:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det närmaste jag har att jämföra med när det gäller traditionella VAG-motorer är en Audi A3 1,6 från '03 , motorkod BFQ och motorstyrsystem Simos.
Innan den konverterades med ett piggybacksystem, så klarade den på sin höjd 30 % E85, däröver fick den pendlande tomgång och felkoder för mager blandning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-01-04 22:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Snart är det Helg igen (trettondedagen jul) så låt eran bil får sin beskärda del och tanka 50/50 till helgen
:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-01-07 03:33 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Har blandtankningserfarenhet av en VAG 1,4 med motorkod BBY. Traditionell sekventiell portinsprutning och styrsystem från Magneti Marelli. Var aldrig uppe i en koncentration som genererade felkod. E58 testades på en sommarlångtur och det gick bra.

När utetemperaturen låg runt 14 plusgrader kunde det hända att första korta kallstartförsöket misslyckades även om etanolkoncentrationen var en bit under E40. Vid kallstartförsök nummer två startade den alltid. Förutom tempen kan det ha varit lite trött batteri som bidragit vid de tillfällena dock.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-01-07 07:30 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
s skrev:
Har blandtankningserfarenhet av en VAG 1,4 med motorkod BBY. Traditionell sekventiell portinsprutning och styrsystem från Magneti Marelli. Var aldrig uppe i en koncentration som genererade felkod. E58 testades på en sommarlångtur och det gick bra.

När utetemperaturen låg runt 14 plusgrader kunde det hända att första korta kallstartförsöket misslyckades även om etanolkoncentrationen var en bit under E40. Vid kallstartförsök nummer två startade den alltid. Förutom tempen kan det ha varit lite trött batteri som bidragit vid de tillfällena dock.


Ok intressant. 14 grader är ju ganska varmt... hur går det då vid minusgrader tro?

_________________
Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-01-07 18:45 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Runt E25 gick i alla fall utmärkt i många minusgrader. Kanske kunde höra att det tog bråkdelens sekund längre för startmotorn att starta mot om man var under E20 i samma temperaturer. Bilen hade originalluftförvärmning till insugsluften från en mantel över avgasgrenröret. Experimenterade aldrig med partiell kylargrillsblockering på vintern men det kanske skulle kunna ge lägre förbrukning om man skall köra mycket kortsträckor,så att motorn hinner vara varm en större andel av sträckan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-01-07 23:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man vill få en VAG-småbil varm fort så gäller det framför allt att vara försiktig med kupévärmen innan motorn har kommit upp i full temperatur. Värmepaketet är så kraftigt tilltaget att det kan suga ur så mycket värme ur motorn att den "aldrig" blir varm. På bilar som har oljekylare av typ olja-till-vatten-värmeväxlare så kan man behöva köra ytterligare några km efter att motortemperaturen har stabiliserat sig, innan det är tillrådligt att dra på kupévärmen (annat än i nödfall om man är i stort behov av defroster).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-01-11 21:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Om man vill få en VAG-småbil varm fort så gäller det framför allt att vara försiktig med kupévärmen innan motorn har kommit upp i full temperatur. Värmepaketet är så kraftigt tilltaget att det kan suga ur så mycket värme ur motorn att den "aldrig" blir varm. På bilar som har oljekylare av typ olja-till-vatten-värmeväxlare så kan man behöva köra ytterligare några km efter att motortemperaturen har stabiliserat sig, innan det är tillrådligt att dra på kupévärmen (annat än i nödfall om man är i stort behov av defroster).


Intressant, med tanke på hur usel värme det är i en Audi 100 -88...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-01-12 10:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
torbjorn skrev:
Om man vill få en VAG-småbil varm fort så gäller det framför allt att vara försiktig med kupévärmen innan motorn har kommit upp i full temperatur. Värmepaketet är så kraftigt tilltaget att det kan suga ur så mycket värme ur motorn att den "aldrig" blir varm. På bilar som har oljekylare av typ olja-till-vatten-värmeväxlare så kan man behöva köra ytterligare några km efter att motortemperaturen har stabiliserat sig, innan det är tillrådligt att dra på kupévärmen (annat än i nödfall om man är i stort behov av defroster).


Intressant, med tanke på hur usel värme det är i en Audi 100 -88...


Då är frågan om värmen alltid har varit usel eller om den har försämrats med tiden.
Det kan vara intressant att mäta temperaturen på varmluften som kommer ut ur något luftutsläpp, dels med fläkten på lägsta fart och dels på högsta. Om luften är klart kallare vid hög fart på fläkten så tyder det på att värmepaketet är i minsta laget eller att vattencirkulationen är dålig. Är däremot temperaturen ungefär lika vid låg och hög fart så tyder det på att kalluft passerar förbi värmepaketet av någon anledning - kanske skumgummitätningar runt det som har pulveriserats med åren, eller något spjäll som inte stänger ordentligt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-01-13 22:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tack för tipset! Får kolla upp det när jag renoverat motorn...Blev en ventilsallad strax före jul... :(

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011