Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

BMW 520 E39 utan konvertering, felkod
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=7525
Sida 1 av 1

Författare:  fabbe [ tis 18-02-13 20:09 ]
Inläggsrubrik:  BMW 520 E39 utan konvertering, felkod

Tjena, jag blandtankar min BMW och det funkade till a 50% E85.
När jag tankade 50% fick jag felkod Lean bank 1.

Jag tänkte provköra med OBD II uttaget kopplat till telefon och tourqe obd, vad ska jag kolla efter? Appen har någon slags AFR mätare , kan man räkna med att den stämmer?

Om man hade haft en bredbandslamda och mätt med borde väl allt va ok så länge man åller sig i närheten av 1 väl? Oavsett vilka felkoder man har?

Författare:  torbjorn [ tis 18-02-13 21:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW 520 E39 utan konvertering, felkod

Kolla på LTFT -värdet (long term fuel trim). Så länge det rör sig och inte fastnar på ett ändläge mer än ganska kortvarigt och enstaka gånger, så ligger man inom tillåtna gränser för lambdaregleringen.

Och så länge lambdaregleringen fungerar, kommer ett eventuellt presenterat AFR-värde (och för den delen värdet från en bredbandslambdasond) att motsvara det lambdavärde som programmeraren som ligger bakom motorstyrsystemet hade tänkt sig att motorn skulle gå med under aktuella driftförhållanden. AFR-värdet säger alltså ingenting alls om hur nära gränsen för vad lambdaregleringen klarar av man ligger, det talar bara om huruvida man är inom eller utanför gränsen.

Författare:  fabbe [ ons 18-02-14 15:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW 520 E39 utan konvertering, felkod

Aj då, då har jag tydligen passerat gränsen, LTFT rörde sig inte ur fläcken och låg högt, men STFT reglerade fint, nästan så jag får för mig att det är något som inte stämmer med LTFT mätningen.

Får prova tanka lite mer bensin och se om det hjälper.

Författare:  torbjorn [ ons 18-02-14 22:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW 520 E39 utan konvertering, felkod

Det finns en del bilar där LTFT kan verka konstigt när man läser av med en generisk OBD-läsare. Kända exempel är Renault och europeiska Ford (i synnerhet FFV-modeller). På en del Renault verkar det som om normalläget är att LTFT ska ligga på ungefär +30 % och kan variera mellan 5 och 55 %, istället för att ligga symmetriskt runt 0 som på andra bilar. Och på vissa Ford verkar det bara vara ett dummyvärde som ständigt ligger på 0, som man får ut.

En sak som skulle kunna vara intressant är om du kan läsa av med en OBD-läsare som har mer märkesspecifikt stöd och inte bara generisk OBD, och se om det går att få ut några andra värden (alternativt LTFT och STFT presenterade på andra sätt).
På VAG-bilar (VW m fl) talas det t ex om multiplikativ och additiv lambdareglering, som ett alternativ till LTFT och STFT.
Nu vet jag inte om det i BMW-världen finns någon motsvarighet till VAG-COM för VW eller VolFCR för Volvo, men om inte annat kan det ju gå att läsa av med en Autocom-klon från eBay eller liknande.

Författare:  fabbe [ tor 18-02-15 00:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW 520 E39 utan konvertering, felkod

torbjorn skrev:
Det finns en del bilar där LTFT kan verka konstigt när man läser av med en generisk OBD-läsare. Kända exempel är Renault och europeiska Ford (i synnerhet FFV-modeller). På en del Renault verkar det som om normalläget är att LTFT ska ligga på ungefär +30 % och kan variera mellan 5 och 55 %, istället för att ligga symmetriskt runt 0 som på andra bilar. Och på vissa Ford verkar det bara vara ett dummyvärde som ständigt ligger på 0, som man får ut.

En sak som skulle kunna vara intressant är om du kan läsa av med en OBD-läsare som har mer märkesspecifikt stöd och inte bara generisk OBD, och se om det går att få ut några andra värden (alternativt LTFT och STFT presenterade på andra sätt).
På VAG-bilar (VW m fl) talas det t ex om multiplikativ och additiv lambdareglering, som ett alternativ till LTFT och STFT.
Nu vet jag inte om det i BMW-världen finns någon motsvarighet till VAG-COM för VW eller VolFCR för Volvo, men om inte annat kan det ju gå att läsa av med en Autocom-klon från eBay eller liknande.


Nej jag skal kolla upp detta, för jag kan iinte förstå att STFT såg ut att reglera såpass bra (svängde ordentligt runt nollan) Samtidigt som LTFT Låg på 15 helt stabilt.

Känns inte som att jag fick ut rätt värde.
Och felkoden kom inte tillbaka heller efter att jag nollställt den

Tack för hjälp förresten! Upskattas!

Författare:  biltema 10w30 [ tor 18-02-15 08:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW 520 E39 utan konvertering, felkod

På VW Golf 1,4 tsi så ligger den på ca -5% vi bensinkörning, den slår i taket vid +25% då inblandningen av E85 är ca 40%

Författare:  fabbe [ tor 18-02-15 11:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW 520 E39 utan konvertering, felkod

biltema 10w30 skrev:
På VW Golf 1,4 tsi så ligger den på ca -5% vi bensinkörning, den slår i taket vid +25% då inblandningen av E85 är ca 40%


Men när den slår i taket, är den helt stabil där då, eller gick den ner ibland? Min graf var som ett rakt streck.

Författare:  biltema 10w30 [ tor 18-02-15 12:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW 520 E39 utan konvertering, felkod

När de slår i taket så tänds motorindikatorn och felkod P2177 skapas
LTFT går från -25% till +25%

:D

Författare:  torbjorn [ tor 18-02-15 14:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW 520 E39 utan konvertering, felkod

På Jeep och Chrysler (modeller från sent 90-tal) kan LTFT också röra sig från -25 % till + 25 %. Men LTFT måste ligga på ändläget bra länge - antagligen flera mil sammanhängande körning - innan de sätter felkod eller tänder motorelektroniklampan.
På de märkena brukar LTFT slå i botten vid 70-80 % E85.

Författare:  biltema 10w30 [ tor 18-02-15 20:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW 520 E39 utan konvertering, felkod

PÅ min är det felkod när den når +25% på ett ögonblick, jämfört med jänkeskrotet
:D

Författare:  fabbe [ tor 18-02-15 20:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW 520 E39 utan konvertering, felkod

biltema 10w30 skrev:
PÅ min är det felkod när den når +25% på ett ögonblick, jämfört med jänkeskrotet
:D
torbjorn skrev:
På Jeep och Chrysler (modeller från sent 90-tal) kan LTFT också röra sig från -25 % till + 25 %. Men LTFT måste ligga på ändläget bra länge - antagligen flera mil sammanhängande körning - innan de sätter felkod eller tänder motorelektroniklampan.
På de märkena brukar LTFT slå i botten vid 70-80 % E85.


Fasen då drog jag nitlotten, felkod och open loop på +/- 12% över tio sekunder..
BMW Fuel Trim (MS42)
Nominal Value Range Limit
LTFT 0 ms ±0.35 ms ±>12% for 10 seconds
STFT 0 % ±8% ±>8% for 10 seconds

Hittade en enkel förklaring till BMW:s Lambda reglering här: http://www.bimmerfest.com/forums/attach ... 1322673583
Ifall någon googlar upp tråden.

Om man nu skulle vilja köra med ren E85, hur tycker ni är det bästa sättet att konvertera? Jag tänker spridare, är det nåt att satsa på?

Författare:  fabbe [ tor 18-02-15 20:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW 520 E39 utan konvertering, felkod

biltema 10w30 skrev:
PÅ min är det felkod när den når +25% på ett ögonblick, jämfört med jänkeskrotet
:D
torbjorn skrev:
På Jeep och Chrysler (modeller från sent 90-tal) kan LTFT också röra sig från -25 % till + 25 %. Men LTFT måste ligga på ändläget bra länge - antagligen flera mil sammanhängande körning - innan de sätter felkod eller tänder motorelektroniklampan.
På de märkena brukar LTFT slå i botten vid 70-80 % E85.


Fasen då drog jag nitlotten, felkod och open loop på +/- 12% över tio sekunder..
BMW Fuel Trim (MS42)
Nominal Value Range Limit
LTFT 0 ms ±0.35 ms ±>12% for 10 seconds
STFT 0 % ±8% ±>8% for 10 seconds

Hittade en enkel förklaring till BMW:s Lambda reglering här: http://www.bimmerfest.com/forums/attach ... 1322673583
Ifall någon googlar upp tråden.

Om man nu skulle vilja köra med ren E85, hur tycker ni är det bästa sättet att konvertera? Jag tänker spridare, är det nåt att satsa på?

Författare:  torbjorn [ tor 18-02-15 23:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW 520 E39 utan konvertering, felkod

Oftast är det enklast att koppla in ett piggybacksystem (t ex Bioadapter, Flexitune eller liknande). Det blir oftast billigare än att byta spridare, speciellt om de spridare som är aktuella att byta till är en eftertraktad sort. Dessutom vinner man enkel återgång till bensindrift om det skulle behövas, samt att de flesta piggybacksystem har en inbyggd funktion för att ge extra kallstartanrikning.

Författare:  JohanE [ tis 18-07-03 06:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW 520 E39 utan konvertering, felkod

Jag har bmw 325 (m50b25) som jag konverterat med spridare från m3e36. De flödar ca 40% mer än original har jag för mig. Det är det enda jag gjort och bilen reglerar fint och det verkar bilprovningen också tycka.
Jag har bredbandslambda och den visar bra värden.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/