Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 18-02-13 20:09 
Offline

Blev medlem: tis 18-02-13 19:57
Inlägg: 7
Tjena, jag blandtankar min BMW och det funkade till a 50% E85.
När jag tankade 50% fick jag felkod Lean bank 1.

Jag tänkte provköra med OBD II uttaget kopplat till telefon och tourqe obd, vad ska jag kolla efter? Appen har någon slags AFR mätare , kan man räkna med att den stämmer?

Om man hade haft en bredbandslamda och mätt med borde väl allt va ok så länge man åller sig i närheten av 1 väl? Oavsett vilka felkoder man har?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-02-13 21:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kolla på LTFT -värdet (long term fuel trim). Så länge det rör sig och inte fastnar på ett ändläge mer än ganska kortvarigt och enstaka gånger, så ligger man inom tillåtna gränser för lambdaregleringen.

Och så länge lambdaregleringen fungerar, kommer ett eventuellt presenterat AFR-värde (och för den delen värdet från en bredbandslambdasond) att motsvara det lambdavärde som programmeraren som ligger bakom motorstyrsystemet hade tänkt sig att motorn skulle gå med under aktuella driftförhållanden. AFR-värdet säger alltså ingenting alls om hur nära gränsen för vad lambdaregleringen klarar av man ligger, det talar bara om huruvida man är inom eller utanför gränsen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-02-14 15:58 
Offline

Blev medlem: tis 18-02-13 19:57
Inlägg: 7
Aj då, då har jag tydligen passerat gränsen, LTFT rörde sig inte ur fläcken och låg högt, men STFT reglerade fint, nästan så jag får för mig att det är något som inte stämmer med LTFT mätningen.

Får prova tanka lite mer bensin och se om det hjälper.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-02-14 22:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns en del bilar där LTFT kan verka konstigt när man läser av med en generisk OBD-läsare. Kända exempel är Renault och europeiska Ford (i synnerhet FFV-modeller). På en del Renault verkar det som om normalläget är att LTFT ska ligga på ungefär +30 % och kan variera mellan 5 och 55 %, istället för att ligga symmetriskt runt 0 som på andra bilar. Och på vissa Ford verkar det bara vara ett dummyvärde som ständigt ligger på 0, som man får ut.

En sak som skulle kunna vara intressant är om du kan läsa av med en OBD-läsare som har mer märkesspecifikt stöd och inte bara generisk OBD, och se om det går att få ut några andra värden (alternativt LTFT och STFT presenterade på andra sätt).
På VAG-bilar (VW m fl) talas det t ex om multiplikativ och additiv lambdareglering, som ett alternativ till LTFT och STFT.
Nu vet jag inte om det i BMW-världen finns någon motsvarighet till VAG-COM för VW eller VolFCR för Volvo, men om inte annat kan det ju gå att läsa av med en Autocom-klon från eBay eller liknande.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-02-15 00:29 
Offline

Blev medlem: tis 18-02-13 19:57
Inlägg: 7
torbjorn skrev:
Det finns en del bilar där LTFT kan verka konstigt när man läser av med en generisk OBD-läsare. Kända exempel är Renault och europeiska Ford (i synnerhet FFV-modeller). På en del Renault verkar det som om normalläget är att LTFT ska ligga på ungefär +30 % och kan variera mellan 5 och 55 %, istället för att ligga symmetriskt runt 0 som på andra bilar. Och på vissa Ford verkar det bara vara ett dummyvärde som ständigt ligger på 0, som man får ut.

En sak som skulle kunna vara intressant är om du kan läsa av med en OBD-läsare som har mer märkesspecifikt stöd och inte bara generisk OBD, och se om det går att få ut några andra värden (alternativt LTFT och STFT presenterade på andra sätt).
På VAG-bilar (VW m fl) talas det t ex om multiplikativ och additiv lambdareglering, som ett alternativ till LTFT och STFT.
Nu vet jag inte om det i BMW-världen finns någon motsvarighet till VAG-COM för VW eller VolFCR för Volvo, men om inte annat kan det ju gå att läsa av med en Autocom-klon från eBay eller liknande.


Nej jag skal kolla upp detta, för jag kan iinte förstå att STFT såg ut att reglera såpass bra (svängde ordentligt runt nollan) Samtidigt som LTFT Låg på 15 helt stabilt.

Känns inte som att jag fick ut rätt värde.
Och felkoden kom inte tillbaka heller efter att jag nollställt den

Tack för hjälp förresten! Upskattas!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-02-15 08:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
På VW Golf 1,4 tsi så ligger den på ca -5% vi bensinkörning, den slår i taket vid +25% då inblandningen av E85 är ca 40%

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-02-15 11:04 
Offline

Blev medlem: tis 18-02-13 19:57
Inlägg: 7
biltema 10w30 skrev:
På VW Golf 1,4 tsi så ligger den på ca -5% vi bensinkörning, den slår i taket vid +25% då inblandningen av E85 är ca 40%


Men när den slår i taket, är den helt stabil där då, eller gick den ner ibland? Min graf var som ett rakt streck.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-02-15 12:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
När de slår i taket så tänds motorindikatorn och felkod P2177 skapas
LTFT går från -25% till +25%

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-02-15 14:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På Jeep och Chrysler (modeller från sent 90-tal) kan LTFT också röra sig från -25 % till + 25 %. Men LTFT måste ligga på ändläget bra länge - antagligen flera mil sammanhängande körning - innan de sätter felkod eller tänder motorelektroniklampan.
På de märkena brukar LTFT slå i botten vid 70-80 % E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-02-15 20:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
PÅ min är det felkod när den når +25% på ett ögonblick, jämfört med jänkeskrotet
:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-02-15 20:45 
Offline

Blev medlem: tis 18-02-13 19:57
Inlägg: 7
biltema 10w30 skrev:
PÅ min är det felkod när den når +25% på ett ögonblick, jämfört med jänkeskrotet
:D
torbjorn skrev:
På Jeep och Chrysler (modeller från sent 90-tal) kan LTFT också röra sig från -25 % till + 25 %. Men LTFT måste ligga på ändläget bra länge - antagligen flera mil sammanhängande körning - innan de sätter felkod eller tänder motorelektroniklampan.
På de märkena brukar LTFT slå i botten vid 70-80 % E85.


Fasen då drog jag nitlotten, felkod och open loop på +/- 12% över tio sekunder..
BMW Fuel Trim (MS42)
Nominal Value Range Limit
LTFT 0 ms ±0.35 ms ±>12% for 10 seconds
STFT 0 % ±8% ±>8% for 10 seconds

Hittade en enkel förklaring till BMW:s Lambda reglering här: http://www.bimmerfest.com/forums/attach ... 1322673583
Ifall någon googlar upp tråden.

Om man nu skulle vilja köra med ren E85, hur tycker ni är det bästa sättet att konvertera? Jag tänker spridare, är det nåt att satsa på?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-02-15 20:45 
Offline

Blev medlem: tis 18-02-13 19:57
Inlägg: 7
biltema 10w30 skrev:
PÅ min är det felkod när den når +25% på ett ögonblick, jämfört med jänkeskrotet
:D
torbjorn skrev:
På Jeep och Chrysler (modeller från sent 90-tal) kan LTFT också röra sig från -25 % till + 25 %. Men LTFT måste ligga på ändläget bra länge - antagligen flera mil sammanhängande körning - innan de sätter felkod eller tänder motorelektroniklampan.
På de märkena brukar LTFT slå i botten vid 70-80 % E85.


Fasen då drog jag nitlotten, felkod och open loop på +/- 12% över tio sekunder..
BMW Fuel Trim (MS42)
Nominal Value Range Limit
LTFT 0 ms ±0.35 ms ±>12% for 10 seconds
STFT 0 % ±8% ±>8% for 10 seconds

Hittade en enkel förklaring till BMW:s Lambda reglering här: http://www.bimmerfest.com/forums/attach ... 1322673583
Ifall någon googlar upp tråden.

Om man nu skulle vilja köra med ren E85, hur tycker ni är det bästa sättet att konvertera? Jag tänker spridare, är det nåt att satsa på?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-02-15 23:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Oftast är det enklast att koppla in ett piggybacksystem (t ex Bioadapter, Flexitune eller liknande). Det blir oftast billigare än att byta spridare, speciellt om de spridare som är aktuella att byta till är en eftertraktad sort. Dessutom vinner man enkel återgång till bensindrift om det skulle behövas, samt att de flesta piggybacksystem har en inbyggd funktion för att ge extra kallstartanrikning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-07-03 06:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Jag har bmw 325 (m50b25) som jag konverterat med spridare från m3e36. De flödar ca 40% mer än original har jag för mig. Det är det enda jag gjort och bilen reglerar fint och det verkar bilprovningen också tycka.
Jag har bredbandslambda och den visar bra värden.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011