Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 18-10-08 22:31 
Offline

Blev medlem: sön 18-08-19 07:48
Inlägg: 3
Hejsan! Jag har en Citroen C5 2005. Har nu kört ca 300 mil på ren E85. Bilen startar på "första kolvslaget" även om det har varit frost hela natten. Det är en vanlig 140hkr bensin motor (ingen flexifuel). Bilen går utmärkt och vridmomentet är påtagligt bättre, klarar numera backen hem med 35 km/t på 3:an, med bensindrift måste 2:an läggas i. Min fundering är nu: kan bränsle förbrukningen sjunka med ett modernt "piggyback system" För nu ligger jag i snitt 35-40% mer än på bensin, däremot inte så stor ökning med släp som med bensin. Tacksam för tips och funderingar.
Gamle Tin-tin


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-10-09 10:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, du får nog inte ner förbrukningen med ett piggybacksystem. Det är nog bara att vara glad åt att den verkar ha tillräckligt lambdareglerområde som den är.

Men ett tips är att åtminstone koppla in en diagnoskabel och en dator eller mobil med lämplig OBD-programvara, och kolla att mätvärdena för lambdaregleringen (LTFT, long term fuel trim och STFT, short term fuel trim) verkar "leva" och variera hela tiden under normal körning. Det är inte så bra om LTFT skulle slå i botten och ligga stilla där långa perioder.

Hur långt har bilen gått? Vet du om den alltid har varit i daglig drift eller har den någon gång blivit stående flera månader med gammal bensin i tanken?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-10-09 11:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Är motorn en direktinsprutare ?

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-10-09 12:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Så vitt jag vet så är den inte det, utan det är traditionell elektroniskt styrd insprutning med spridarna i insugningsportarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-10-09 22:52 
Offline

Blev medlem: sön 18-08-19 07:48
Inlägg: 3
Tack för svaren. Jag köpte bilen för 5 år sedan direkt av 1:a ägaren. Full dokumentation, och kontinuerlig drift sedan bilen var ny. Den har gått 18 tusen, i huvudsak landsväg. Det är vanlig insprutning (ej direkt). Skall mäta att allt fungerar, man kanske behöver titta på temp ,luftmassegivare m fl.
Tin-Tin


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-10-10 13:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Bra att den alltid har varit i drift, då är det ingen större risk för tjocka hartsavlagringar i tanken som kan lösas av E85 och ställa till problem när de börjar röra på sig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-10-10 22:17 
Offline

Blev medlem: sön 18-08-19 07:48
Inlägg: 3
Det låter betryggande, jag hade inte tänkt på att det kunde hända!
Tin-Tin


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011