Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 19-12-13 12:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 19-12-05 05:47 
Offline

Blev medlem: tor 19-12-05 05:11
Inlägg: 1
Har en Renault megane , 2002, 22000 mil. Har inte hittat konvertering för den här modellen, men har inte letat så länge. De jag talade med kunde bara ordna om jag hade en Saab eller Volvo. Men Renault funkar väl också? Vart vänder man sig till i Göteborgstrakten? Har tillgång till professionell mekare som kan göra det åt mig, så egentligen kan man väl beställa på nätet?

Kan mjukvaran användas i nästa bil om den här rasar ihop ganska snart? Vad kan det kosta? Klimatet kan ju inte vänta, så subventionering från staten som mp talat om kan man väl mest drömma om, även om man kanske kan tänkas få det retroaktivt om subventionering införs? I alla fall om man gör det alldeles innan subventionering införs. Så var det med elcyklar tror jag.

Sen ser jag ju i trådarna att det egentligen bara är att börja blanda E85 med bensin i sin gamla bil utan konvertering och se vilka inblandningar som funkar. Känns ju som steg ett. Har hört olika uppgifter om det är lagligt eller inte att blanda i ”fel bränsle ” i sin bil. Men det är det väl? Man får väl bara vara beredd på konsekvenserna om någonting försämras pga etanolen. Man måste byta olja och filter oftare osv. Packningar kan bli rätt kassa. Etc. Jag blandar i 5/50 första gången? 10/50 nästa osv? Och lyssnar efter förändringar i motorljud? Och hackningar? Och kan räkna med att allt funkar bra till 40/60 E85/95oktan?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-12-05 08:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1933
Ort: 08- och Småland
Att lyssna på motorljud skall du nog inte ha som prioritet, för det skulle i ditt tankesätt vara ett resultat av att något mekaniskt fel skulle ha uppstått på grund av etanolen. Den risken är inte hög (förutsatt att din motor i nuläget går bra och problemfritt) Det som eventuellt, kanske, möjligen, i teorin, maximal otur o.s.v. är att motorns styrdator inte klarar att reglera luft, bränsle och tändning till en sådan blandning att du inte får Lambda 1. Och bilmotorer är mekaniska skapelser. Det låter alltid lite knackande och rasslande om man lyssnar med t.ex ett stetoskop. Och detta oberoende av vilket bränsle man kör på.
Styrdatorn har ett område att reglera och styra blandningen av luft, bränsle och tändning så att resultatet blir Lambda 1. Reglerområdet kan vara olika brett på olika bilar från ganska smalt till väldigt generöst. Renault hör väl till dom som är generösa i det fallet.
Så fortsätt du att blandtanka och håll reda på blandningen med en tank- och körjournal. Skulle du uppleva att styrdatorn inte klarar av att reglera en blandning, detta är i princip ofarligt om du inte väntar för länge. Men om det inträffar, så går du tillbaka till den tidigare blandningen du hade då bilen gick bra. Det gör du enklast med att fylla på med t.ex 5 liter bensin i din etanolblandning. Och med din körjournal vet du nu var brytpunkten ligger. Håll dig till denna blandningen i fortsättningen eller konvertera med någon passande metod. Det finns beskrivet här på forumet.
Och kom ihåg: Ingen behöver lägga sig i vilket bränsle du tankar i din bil så länge du köper och häller i bränslen som är avsedda för motorfordon. Olje- och filterbyte är inget märkvärdigt. Det skall du göra ändå minst en gång om året. Krångligare än så är det inte.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-12-05 17:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4712
Ort: Sundsvall
Ett tips är att skaffa en OBD-kabel och lämplig programvara så du kan hålla koll på vad lambdaregleringen håller på med, radera ev felkoder själv osv. På en 02'a bör en billig "generisk" kabel, antingen för USB-anslutning till PC eller via bluetooth till en mobil, fungera.

En sak du bör vara beredd på när du börjar köra en gammal bil på E85, är att hartsavlagringar i bränslesystemet kan börja lossna och så småningom sätta igen bränslefiltret eller sugsilen i tanken. Det är lämpligt att köpa ett bränslefilter i förebyggande syfte och ha det (samt nödvändiga verktyg för byte) med i bilen för säkerhets skull. Byt filter i vilket fall efter några månader med blandtankning eller körning på E85.
Om man har möjlighet att ha en amperemeter inkopplad för att övervaka hur mycket ström bränslepumpen drar, så kan man få en förvarning om att filtret är nära att bli igensatt.
Risken för detta problem är större om tanken är av plåt än om den är av plast. Och risken är också större om bilen någon gång under sin livslängd har stått länge (flera månader) med gammal bensin i tanken, än om den alltid har varit i trafik och haft omsättning på bränslet.

En kollega hade för länge sedan två olika Renault Laguna, tror den första var '98 och den andra '02 eller 03. Båda de bilarna gick utmärkt på 100 % E85 utan konvertering, men var omöjliga att kallstarta utan motorvärmare. Jag tror han också konstaterade ganska kopiös bränsleförbrukning på E85 vid korta körningar, så han körde på bensin till vardags då det mest var frågan om stadstrafik, men tankade E85 inför långkörningar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011