På 2005 --2010 -talet när E85 var stort, kom det ofta notiser i bil- och tekniska tidningar om olika prototyper av alternativbränslen. Både SAAB och Volvo hade sådana "multibränsleprojekt" vill jag minnas. Sedan gick det som det gick. SAAB "hades ihjäl" av GM och Volvos FFV-modeller "skadades allvarligt" av massmedia och fossilmaffian, som i sin tur lurade beslutsfattarna.
Men man tycker att det borde gå. Om du blandtankar efter konstens fåtal regler, håller koll genom OBD2-uttaget med någon bra läsare, så tycker man att ett försök borde vara värt att testa. Jag vet inte vad man har gjort för att konvertera din motor för CNG? Naturligtvis gastankar och andra yttre tillbehör, men inne i motorn etc. etc???
Jag har lite uppgifter på vad Ford/Volvo har gjort med den ursprungligen bensinmotorn som sedan blev den fyrcylindriga FFV-motorn, 1,8 F och 2,0 F. (Inga märkvärdigheter egentligen) Dom 5-cylindriga har jag inga uppgifter om, men dom torde väl vara likvärdiga?
Jag återkommer när jag har letat fram uppgifterna så om du har något att jämföra med så vet du mera.
Här är uppgifterna:
https://www.bildtagg.se/bild/9iyixz3305owi4c07w0j72jjDetta gäller alltså 1,8 F-motorn. 2,0 F är samma motorblock men med lite större cylinderborrning. Och betänk att det är för drift på 100% E85. Du vill blandtanka så det torde påverka lite mindre, om det nu påverkar alls?