Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-14 15:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Utmärkt!
Vad jag tänkte på var att en del verkar bli så rädda med tanke på vad de läst i detta forum om GDI att minsta lilla förändring, typ ngn plötslig ryckning följt av normal drift igen, gör att de tror allt kommer att rasa..
Men du verkar av rätta virket!
Har du snäckskalssotat enligt alla regler..? Så de ger motorn ett så bra nytt liv som möjligt, utan (fossil)sot?
Konstigt faktiskt att den trots allt rycker lite efter en kallstart. Kanske går motorn då alltid med tidig insprutning och kanske kondenserar en del av etanolen då på cylinderväggar och kolv innan de värmts upp.
Dina erfarenheter hjälper oss att ta reda på varifrån alla motorers kallstartsvårigheter med etanol kommer ifrån! (Hur mycket som kommer från protväggvätning och hur mkt som kommer från kondensering inne i cylindern)
Det skall bli intressant att se hur den klarar lite med arktiska temperaturer!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-14 22:12 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
Jag tror att rykningarna kommer från smutsen i spridarna eftersom den inte ryckte alls första dagen. Ju mer jag kör desto mer rycker den, det har nästan kommit till en punkt att bilen känns okörbar vid låga varv. Dessa ryckningarna är inget nytt, de upplevde jag även med BF98 och fick då utföra diverse åtgärder som innebar bla isopropanol. Hade det varit sot i ventilerna då hade man märkt det genom extremt hög bränsleförbrukning. En vän till mig hade liknande problem med sin GDI och förbrukningen på BF98 var nästan 2 liter/mil.

Vi får se om min teori stämmer vid nästa tankning då jag tänker tanka 100% bf98. Rycker den ändå och rykningarna avtar med tiden då vet vi att det är spridarna med största sannolikhet. Gällande avsotning så var det en del sot i spjällhuset som jag åtjärdade. Har ej sotat av djupare in utan förlitade mig på blandtakning och att etanolen skulle komma in baklänges via EGR och sakta men säkert lösa upp eventuell gegga.

Gällande kallstarter så tror jag att det är så enkelt som att det helt och hållet beror på etanolens relativt höga antändningspunkt (13 grader C).

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-16 23:40 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
Här kommer lite godis för er som har GDI motorer och vill forska vidare gällande startmotstånd samt finjustering genom ändring av tempsensorn. Har ej själv hunnit pga tidsbrist, men skriv gärna era erfarenheter.

Temperaturgivare för insugsluft
Var? I boxen nära luftfiltret. Kontakter nr 5 och 6 på det åttapoliga jacket [12345678]:
20'C 2,3KOhm-3,0KOhm
80'C 0,3KOhm-0,42KOhm
Samma tempgivare är kopplad till databoxen pin nr 72, spänning:
0 'C 3,2V-3,8V
20'C 2,3V-2,9V
40'C 1,5V-2,0V

Temperaturgivare för kylvätska(motorblocktempgivare)
Var? Nära termostaten till vänster om bilbatteri. 2 kontakter på själva sensorn om minnet inte sviker mig:
20'C 2,1KOhm-2,7KOhm
80'C 0,26KOhm-0,36KOhm
Samma tempgivare är kopplad till databoxen pin nr 83, spänning:
0 'C 3,2V-3,8V
20'C 2,3V-2,9V
50'C 1,0V-1,6V
80'C 0,3V-0,9V

:idea: OBS! Lägre KOhm värden på sensorn betyder högre temperatur. Alltså skall motstånd antingen seriekopplas eller ersätta tempsensorn helt. Parallelkoppling skulle göra ryckningarna ännu värre.

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-04 15:08 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-07 11:28
Inlägg: 4
"Intressant läsning!

Jag kör nu med ca 50-60% E85. Allt fungerar perfekt, knackningarna är borta.

Så det verkar fungera bra.

Tack."

Detta skrev jag för dryga veckan sen. Efter ett par körningar på ca 80% etanol gick bilen riktigt illa vid lägre varv, framförallt när den var kall. Jag körde slut och tankade BF98. Går bättre men fortfarande hackigt.

Kan den fina soten släppt och satt igen något?

Hur går det för er?

Mvh

Johan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-18 00:30 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
Hej,
lite uppdatering:

Vid kallstart av GDI-motorn sprutar soppan in under insugsfasen.
Det betyder att kondensering mot cylinderväggar kan ske.


Har vid kallstart provat att lura motorstyrningen med fasta motstånd med värden motsvarande varm motor och växellåda.
Startbarheten blev sämre pga för mager blandning.

Jag kan köra på 25% bensin och resten e85 sommar som vinter utan några problem. Mer e85 än så ger ryckningar under acceleration.

Vid marchfart 120 drar den 0.70 med ren bensin och 0.9 med e85-blandning.

Den varning som utfärdats gällande e85 i GDI-bilar tycker jag man kan avfärda.

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-05 08:39 
Offline

Blev medlem: fre 08-08-22 07:57
Inlägg: 6
Ort: Tyresö
Jag har en Carisma 1,8 GDI-99 som jag nu har testat att blandtanka några månader i olika blandförhållanden (1/3, 1/2, 2/3 och 100% E85). Den blandning som fungerar bäst är 50%. Då går bilen ungefär som med 100% bensin.

Den går i och för sig inte klockrent, men det gör den inte när man enbart kör på bensin heller. Jag tror att det har att göra med att mina ventiler tickar ganska kraftigt (typfel på Carisma). Den är alltid lite ryckig och svag på låga varv, oavsett bensin eller E85. Det blev förvisso något bättre när jag bytte bränslefilter.

Något svagare på låga varv med E85-blandning är den, men inte direkt så att det är störande.

Vid 2/3 E85 är den körbar, men lite för ryckig vid låga varv för att det ska vara bekvämt att köra. Vi 100% E85 går den knappt alls. Motorstyrningslampan tänds och den rycker ohejdat.

Bränsleförbrukningen vid 50% E85 är ca. 10% högre än vid ren bensindrift, 0,77 l/mil istället för 0,70.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-05 19:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: fre 06-12-29 08:31
Inlägg: 71
Ort: Gävle
Zurf skrev:
Hej,
lite uppdatering:

Har vid kallstart provat att lura motorstyrningen med fasta motstånd med värden motsvarande varm motor och växellåda.
Startbarheten blev sämre pga för mager blandning.


Skulle varit intressant om du också hade gjort tvärt om!! Lurat motorn att tro att den är kallare!!

//David

_________________
Volvo 965 E 3,0 Etanol Edition
Min bil går på vete, trä och vin

Volvo 745 GLT 16V -88 (på bensin än så länge)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 10:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Precis, kondenseringen i kyla är ju det som kräver choke, även på vanliga ottomotorer.
Så man måste lura motorn att det är kallare än vad det är.
Antagligen så hinner man inte få in tillräckliga startmängder via direktinsprutningen utan måste förlänga pulserna bakåt i tiden, in i insugningsfasen.
Synd, då blir inte motorn mer lättstartad kanske än en vanlig Otto.
Ngt vi ju hoppats på för GDI:erna.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ang sotigt insug!
InläggPostat: tis 09-07-14 20:15 
Offline

Blev medlem: tis 09-07-14 20:09
Inlägg: 1
Ort: Vänersborg
Kan ju nämna att jag, som betraktar mig som glad amatörmekaniker, rev ned insuget på min Carisma 1,8GDI, utan några större problem, o fick det blästrat. Kostnad, ca 500, inkl några packningar!
Ett par timmar att få isär det (Som vanligt när man inte vet vad man gör) - någon timma att få ihop!
Så med andra ord, helt klart värt att göra själv!
Behöva 10mm, 12mm, o 14mm nycklar (funkar med spärrhandtag överallt t o m) o en tång till slangklämmorna!

Jag hade för övrigt tre kanaler helt igentäppta med sot - men jodå, bilen gick allt!

Nu ska jag testa att blanda grogg o se om jag lösa upp det sista i toppen oxå :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GDI-motor och E85
InläggPostat: sön 12-08-05 09:45 
Offline

Blev medlem: lör 12-07-28 14:36
Inlägg: 4
Hej tar upp en gammal tråd.Jag har en pajero med 3,5 gdi motor och undrar om det är spridarna som tar stryck om man kör ex 40% etanol 60% 95 mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GDI-motor och E85
InläggPostat: lör 13-07-06 07:10 
Offline

Blev medlem: fre 13-07-05 14:44
Inlägg: 3
Jag har blandtankat min Carisma (årsmod -00) med GDI-motor i tre års tid nu, och har inget alls att klaga på. När mätaren närmar sig noll så tankar jag 13-15 liter BF95 och resten E85. Enda skillnaderna är att när bilen är kall behöver jag starta motorn två gånger, alt köra startmotorn lite längre, och att bilen är ganska klen första minuten innan den blivit varm.
Bilen drar stadigt 0,72 liter milen (färddatorn visar 0,71).
Nyligen skruvade jag bort insuget bara för att "kolla läget" och det såg fint ut. Inga sotbeläggningar, bara en svart fet yta som insug brukar ha. Å andra sidan har min EGR sotat igen sig själv sen länge, så inget mer sot kommer in den vägen.

Happy happy :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GDI-motor och E85
InläggPostat: lör 13-07-06 12:07 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Nu är det inte en GDI-motor vi har på vår Polo, men vi kör ung. samma. Jag tankar 10 liter BF95, sedan fyller jag med E85 resten. Vad som går i är dagsform på bilen, för den ska rymma 45 liter tanken men jag får i både 30, 40 och ibland 45 liter till.

Jag har kört den på endast E85, men den är tjurig som attan när den är kall då och går inte helt OK vid gaspådrag. Men jag körde från Malmö till Stockholm på bara E85 så det är inte några problem.

Blandtankat enligt ovan så drar den ung. 0,75 liter/mil, men det är lite svårt att säga då man får i så olika mängd bränsle hela tiden. Den drar ung. 0,65 liter/mil när jag kör på BF95.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011