Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-12 00:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dels kommer väl en del oförbränd etanol igenom vid kallstarten, dels tänkte jag mest på de gaser som kommer via vevhusventilatione och som troligen också bidrar till becket som bildas.
Och vevhusgaserna är ju till del oförbrända gaser som läckt förbi kolvringarna.
Men effektivast hade förstås varit portinsprutare...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-15 13:29 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
Jag fick hem en beg. mössa till motorn som gått 10 000 mil,
den ser väldigt svart och sotig ut, en reflektion är att förbränningsrummet är omgivet av många vattenkylda utrymmen, säkert utformade för att slippa spikningar pga hög kompression. Tillsammans med oljesprutet på undersidan på kolvarna gör detta att förbränningsytorna kan hållas kalla.
Den här motorn är som gjord för att turbotrimmas.

Kanske kan den här effektiva kylningen bidra till sotbildningen?
I vilket fall så mår förbränningsutrymmena säkert väldigt bra av etanoldrift då sotbeläggningen borde lösas upp och minska.

Man kanske kan spruta in etanol framför turbon, med risk för misständning och poffar i insuget, så att sotet i insuget löses upp och sugs in, men vart tar det vägen då?
Brinner det upp, sätter det igen avgasrör och katalysator eller vad?

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-15 17:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, effektiv kylning kan nog öka sotmängderna som fastnar.
Jag tror att om du monterade en extraspridare (lämpligt att ha dels pga etanolkonverteringen, dels pga trevliga laddtryck) någon decimeter före det ställe där sotet brukar sitta i spjällhus/insugningsrör, så borde sotet lösas upp med tiden. (Sitter inte spjällhuset efter turbon?)
Risken är ju möjligen som du säger att för stora sjok skulle kunna lossna på en gång och leda till att ngn ventil inte stänger helt, varpå den bränns om du inte inte märker den lägre kompressionen på den cylindern direkt.
Men har man motoröra, inte för högt ställd stereo och alltid kör bilen själv kanske man skulle våga testa.
Men du kan väl skrapa bort det mesta med skruvmejsel och andra lämpliga verktyg så det mer blir det tunna skiktet närmast aluminiumen som behöver tvättas av spriten.
Då kan det ju aldrig bli så stora sjok.
Eller kommer man inte åt?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-30 10:16 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
Problemet är dom sista 2 decimetrarna från plenummet, in till ventilerna, som delar sig och går runt tändstiftet.
Där hjälper det nog bara med nötskal eller att riva av insuget och köra flaskborste doppad i E85 i mössan.

Kanske är det läge att montera vanliga insprutare i insugskanalerna i kombination med direktinsprutarna och sen en fin styrning till det hela.

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trevlig läsning.
InläggPostat: tis 07-04-17 13:38 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-07 11:28
Inlägg: 4
Zurf skrev:
JohanOeberg skrev:
Hej. Jag har en carimsa -99 (nya looken, om det säger något).

Min bil går knackigt och ganska ryckigt så jag förmodar att den är full med sot. Vid kallstarter och accelerationer (som tex påfart till motorväg) känns det som motorn bitvis tappar all effekt, kan jämföras som soppatorsk.

Jag läser denna tråd med 2 eg. baktankar.

1. att bitvis blanda i e85 för en billigare och miljövänligare gång.

2. att etanolen ev. löser upp den ev. soten som gör att bilen går så pass hackigt.

Vad tror ni om detta?
Om det verkar som en reson idé, till hur stor andel E85 ska man först börja med?
Som jag förstår det så kör Zurf på 100% e85 och det går bra, kan man då (på eget ansvar såklart) anta att motorn inte tar skada av Etanol?
Ska man begära en avsotning innan man börjar tanka små delar e85?

Jag är jättetacksam för att det finns ett sånt här forum.

Mvh
Johan




Hej Johan,
jag tycker absolut att skall göra stora avsotningen med valnötsskal innan.

Det finns en liten avsotning också där verkstan häller in ett lösningsmedel
i insuget och den kan hjälpa mot lindrigt sot vid spjället som gör att det fastnar.

Alla GDI:er blir sotiga pga den stora mängden EGR (30%) och det sätter igen insuget samt insugningskanalerna ända in till ventilerna och resulterar i andnöd hos motorn, det händer inget vid gaspådrag 2000 rpm eller så drar motorn ojämt genom registret.

Själv åker jag omkring med ett centimetertjockt lager sot innanför spjällhuset och framåt och det suger bokstavligt talat. Har ett beggat insug liggande och en topp på gång som skall rengöras och mekas på, blir i alla fall billigare än nötskal (6000 kr)

Det verkar som om du har samma variant som jag: 125 hk, nya karossen, elektroniskt spjällhus samt aluminiuminsug.
Du borde också kunna köra 100% E85 utan motorvarningslampor.

Det som däremot blir renare vid körning med partysoppa är de sotiga delarna i förbränningsrummet och jag har till och med blivit av med knacket i en hydraulisk lyftare pga spriten i motoroljan.

Jag nollställde ECU:n av misstag en gång med Sprit i tanken och då gick den ju tillbaka till factory bensin default, men det enda jag märkte var att den drog jävligt lite i 5-10 min varefter den anpassade sig, så jag tror att du nog kan tanka 100% E85 direkt och se glad ut.


Kostar en avsotning 6 papp?!?!?

Oj då. Sicken tur att jag känner ägaren av mitsubishi-verkstad då =)

Jag ska prova blanda i 20% först och se vad som händer.

Jag har en snittförbrukning på 5,7 liter/10mil så man ska kanske inte klaga på det ekonomiska.

Tack för svar Zurf!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 03:20 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
Kort rapport efter 3 tankningar med olika bränsle.

Körde full tank på B98, sen körde jag full tank med 50% E85 (utan att sota av motorn på min Carisma GDi 1998) och nu igen full tank på B98. Det jag märkt är att bilen börjat rycka lätt efter tredje tankningen, vilket jag hoppas ska enkelt åtjärdas med isopropanol blandad med B98. Precis som några gånger innan så gissar jag att spridarna blivit täpta trots att bränslefilret byttes relativt nyligen.

Databoxen behövde ej nollställas mellan tankningarna då den verkar vara väldigt duktig att anpassa sig till olika bränslen redan efter några få körda meter. Detta märks direkt på färddatorn. Jag nollställde ändå men alltså ingen skillnad. Hade inga problem med CEL (Check Engine Light).

Förbrukning:

1:a tankning av 100% B98: IRL 8 l/100km, färdatorn visar 7.4 l/100km.
2:a tankning av 50% E85: IRL 10l/100km, färddatorn visar 9.4 l/100km.
3:e tankning av 100% B98: IRL 8 l/100km, färdatorn visar 7.4 l/100km.

Vid 100% E85 gissar på ca 12 l/100KM, har dock ej testat än...

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-16 00:22 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
Uppdatering: Ryckningarna försvann av sig själva efter några tankar BF98 men det roliga är att bilen känns piggare samt färdatorn visar nu 6,0 l/100km. Tydligen gjorde etanolen något för jag kör som jag alltid gjort...

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 10:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
fellow skrev:
Uppdatering: Ryckningarna försvann av sig själva efter några tankar BF98 men det roliga är att bilen känns piggare samt färdatorn visar nu 6,0 l/100km. Tydligen gjorde etanolen något för jag kör som jag alltid gjort...


På E85?...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-28 01:59 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
Nej, på BF98.

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-29 13:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hur skall vi nånsin få veta om denna motor klarar 100% E85...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-10 21:32 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
Jag antar att du får reda på nu. :D Tankade för första gången full tank 100% E85. Utetemperatur +19 C, stadskörning, förbrukning ca 12 l/100km. Gick bra utan att check engine lampa tändes samt startar på första försöket. Gäller Mitsubishi Carisma GDI, 1998 års modell, okonverterad förutom webasto värmaren som sitter i serie efter bilens lågtrycks BTR. För de som inte vet så har Carisma 2 separata system (en 3 bars och en annan 50 bars). Webasto har en inbyggd BTR som också är på 3 bar så den börde ej påverka motorns funktion. Det var det enklaste sättet att montera Webasto på eftersom den har specialdesignade slangar och dubbla bränslesystem.

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-11 18:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
:D Perfekt, tack! :D
Låt oss veta ev. problem..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-11 23:23 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
Självklart :wink: . Jag ville allt skulle gå vetenskapligt till så i fall den pajar nu så vet vi för säkert att det var etanolen som pajade den 8). Innan jag tankade så tömde jag tanken så det skrek om reservlampan, ja nästan tills den började rycka pga bensinbrist. Tänker dock växla mellan 100% E85 och 100% BF98 så skitet i spridarna får en chans att självrensas. Misstänker att spridarna är den delen som eventuellt får mest problem just pga smuts.

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-12 12:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK!
Bara du inte ger upp pga att motorn rycker lite..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-13 22:06 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
Motorn går ganska ryckigt de första minuterna vid +15 C. När den nått upp arbetstempertur så går den bra. Startar på första försöktet, dock behöver den "malas på" lite längre än vanligt (5 sek i stället för 1 sek). Inga problem alls med check engine lampan, fortfarande släckt trots ordentliga urgasningar i alla växlar. Bilen tål alltså 100% E85 utan extra ingrepp, iaf på sommaren.

Blandad förbrukning 100% E85 ca 11 l/100km
Förbrukning stadskörning 100% E85 ca 12 l/100km.

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011