Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-04 20:15 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Peter skrev:
Nä har själv tyvär ingen egen GDI erfarenhet,, men det är iaf ett antal GDI ägare som jag varit i kontakt med under åren, som tämligen länge kört på mer eller mindre bara E85 utan problem, både blandtankare och konverterade.

Hur konverterar man en GDI-motor? Chip?

J.K Nilsson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-05 09:11 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Vet ej,, en kille med GDI var iaf inne på att använda Flextune,, har inte hört mer från honom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-05 11:03 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
Etalappen skrev:
Bäste Zurf !

Hmm... (Jag "Hmm-ar" nästan alltid lite först )...

Välkommen till ett bra forum, där vi försöker
vara seriösa och svara så gott vi själva vet...

Ser att du börjar oroa dig för kallstarter...

Normalt brukar det inte vara så stora problem,
om alls några, som inte också uppträder vid drift
enligt bilens instruktionsbok osv...

Har du blockvärmare i motorn och använder den
borde du klara dig lika bra som jag gör på mina breddgrader...

Annars har vi under åren bakåt diskuterat en hel del i
rubriken Kallstarter...

Hälsar Etalappen



Hej Eta,

jag oroar mig inte för kallstarter, snarare brända ventiler eller uppbränd katalysator eller liknande.

Eftersom jag har direktinsprutning med 50 bars tryck kommer dimman inte i kontakt med några kalla metalldelar, utan träffar tändstiftet direkt, det gör att GDI:n borde kallstarta bättre än andra bilar med etanol.

Dessutom har vi inte haft kallare än -3 C här i Solna i vinter.

/Zurf

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-05 11:11 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
J.K Nilsson skrev:
Peter skrev:
Nä har själv tyvär ingen egen GDI erfarenhet,, men det är iaf ett antal GDI ägare som jag varit i kontakt med under åren, som tämligen länge kört på mer eller mindre bara E85 utan problem, både blandtankare och konverterade.

Hur konverterar man en GDI-motor? Chip?

J.K Nilsson


Hej J.K.

Hittills har min etanolkonvertering varit:

1. Skruva loss bensinlocket.
2. Tanka E85.
3. Bensinlock på.
4. Kör!


Kör med ca 75% E85 i dag,
i kväll 85-90% E85, sen 100%

/Zurf

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-05 15:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Spännade!

Att chippa om är nog mkt vanskligt eftersom man måste veta inte bara hurlänge extra spridarna skall vara öppna utan också och när de skall öppna och stänga.
Det går inte att lägga hela extramängden på slutet som ju en flexitune gör eftersom den då kan komma att sprutas in mitt i förbränningen vilket troligen blir för sent och kanske kan skada spridarna.
En hel del provning/beräkning krävs troligen för detta.
Kanske vet ECU:n om detta och har ngn slags extramängds-algoritm redan från början i händelse av bensinkvalitet med lågt värmevärde eller så (eller rent av alkoholer...:-), med tanke på att motorn går så bra på dessa höga halter E85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-01-06 13:20 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
karlmb skrev:
Spännade!

Att chippa om är nog mkt vanskligt eftersom man måste veta inte bara hurlänge extra spridarna skall vara öppna utan också och när de skall öppna och stänga.
Det går inte att lägga hela extramängden på slutet som ju en flexitune gör eftersom den då kan komma att sprutas in mitt i förbränningen vilket troligen blir för sent och kanske kan skada spridarna.
En hel del provning/beräkning krävs troligen för detta.
Kanske vet ECU:n om detta och har ngn slags extramängds-algoritm redan från början i händelse av bensinkvalitet med lågt värmevärde eller så (eller rent av alkoholer...:-), med tanke på att motorn går så bra på dessa höga halter E85.


Hej Karlmb,
jag är inte säker på hur Flexitune funkar, är det fyra kanaler som aktiveras samtidigt med hjälp av signaler från tändspolen, eller funkar det sekvensiellt? Aktiverar den spridarna i kompressionsfasen?

Jag tror att min ECU försöker reglera in lambda=1 oavsett bränsle, och räcker bara spridarna till, funkar det för alkohol också.

Kör nu på knappt 90% E85, utan knot.
Vi får se om den klarar 100% E85 vinterkvalitè som ju har 76.5% etanol.

Kan man få tag i ren etanol och prova med? Jag menar E100.

/Zurf

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-01-06 18:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Zurf skrev:
----Kan man få tag i ren etanol och prova med? Jag menar E100.
/Zurf
Det är nog inte att hoppas på, det närmaste jag vet är rödsprit men den innehåller ung 5% vatten och är därför inte blandbar med bensin.

Jag tycker du kan vara jättenöjd om du klarar E75 eller E85 utan några åtgärder alls.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-01-06 18:52 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
GL skrev:
Zurf skrev:
----Kan man få tag i ren etanol och prova med? Jag menar E100.
/Zurf
Det är nog inte att hoppas på, det närmaste jag vet är rödsprit men den innehåller ung 5% vatten och är därför inte blandbar med bensin.

Jag tycker du kan vara jättenöjd om du klarar E75 eller E85 utan några åtgärder alls.



Ok,
kunde inte låta bli att zurfa lite, vad sägs om denna:

http://www.kemetyl.se/Produkter/filer/S ... ydd/T-99,5%%20Frysskydd%20-%20Produktdatablad%20.pdf

flampunkt 11C, men det brinner väl vid lägre temp om det är dimma?

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-01-06 20:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Zurf skrev:
----
Ok,
kunde inte låta bli att zurfa lite, vad sägs om denna:

http://www.kemetyl.se/Produkter/filer/S ... ydd/T-99,5%%20Frysskydd%20-%20Produktdatablad%20.pdf

flampunkt 11C, men det brinner väl vid lägre temp om det är dimma?

Ja den var ju lite bättre än Rödsprit men det blir svårt att starta på den ändå, se min sammanfattning här.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=415#415
Men om motorn är varm går den säkert bra. Dock behövs ännu längre spridaröppningstider med ren etanol, ca 11% längre än med E85. Det är inte säkert att det finns en så stor marginal i systemet.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-07 05:56 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
Lind skrev:
Zurf skrev:
GL skrev:
Zurf skrev:
----Kan man få tag i ren etanol och prova med? Jag menar E100.
/Zurf
Det är nog inte att hoppas på, det närmaste jag vet är rödsprit men den innehåller ung 5% vatten och är därför inte blandbar med bensin.

Jag tycker du kan vara jättenöjd om du klarar E75 eller E85 utan några åtgärder alls.



Ok,
kunde inte låta bli att zurfa lite, vad sägs om denna:

http://www.kemetyl.se/Produkter/filer/S ... ydd/T-99,5%%20Frysskydd%20-%20Produktdatablad%20.pdf

flampunkt 11C, men det brinner väl vid lägre temp om det är dimma?

Finns två saker (minst) som talar emot den produkten. Den är svindyr och den äe lika fossil som bensin.

Om det är dimma eller ej har ingen betydelse. Den går att tända från +11 oavsett.



Jag är inte så säker på det, hittade följande i ett EU-dokument om explosionssäkerhet:

"Märk: Om vätskor fördelas i små droppar, t.ex. sprutas, måste man räkna med att explosiv atmosfär bildas även vid temperaturer som understiger flampunkten.

Användning av en vätska vid höga tryck (t.ex. i hydraulsystem)."


Ta diesel som exempel, den har en flampunkt på 60C men startar ändå på vintern pga finfördelningen.

Jag har 50 bar som via insprutarn finfördelar bränslet rakt mot gnistan, bör bli en antändbar dimma även med ren etanol i minusgrader. Eller hur?

Dokumentet:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 15:SV:HTML

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-07 12:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Flampunkten är ju den temperatur då det står tillräckligt med ångor över en stillastående vätskeyta i fria luften för att det ska gå att sätta eld på dem. Den har ingenting alls att göra med möjligheterna att få bränslet att brinna under andra förhållanden. Om man kapslar in ångorna, t ex i en dunk, så kan man få brännbar koncentration vid lägre temperaturer, om man å andra sidan har luftdrag förbi vätskeytan så späs ångorna ut så man kanske måste upp i en högre temperatur för att få antändning.
Och när det gäller andra antändningssätt än just stillastående vätskeyta så finns det ingen mening alls att använda flampunktsbegreppet.
Det är ju t ex inga problem att tända en fotogenlampa vid minusgrader trots att flampunkten hos fotogen är uppåt 120 grader.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-07 18:15 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
Edit:

torbjorn:

jag är övertygad om att kallstart inte är något problem för GDI:n, inte ens med ren etanol, men det återstår att prova.

Är dock oroad för katalysatorn, den verkar gå varmare än med bensin och luktar mera bränt.

Kör på 95% E85 nu.
Vill se var gränsen går.

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-09 09:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Zurf:

Det är inte så säkert att endast en fungerande lambdareglering ger en bra funktion på GDI-motorn.
I gamla forumet redde jag ut hur GDI-motorn funkar och jag orkar inte göra det igen just nu.
Men om du är orolig för katten så koppla in en voltmeter på lambdasondens så du kan se vad som händer.
Är värdet normalt (tror du har en bredbandslamda, vad är normalt värde för en sån, torbjörn=) så behöver du itne oroa dig för katten.
Lukten kan vara etnanollukt helt enkelt, har du luktat på en vanlig etanolbil och jämfört?
Luktar det jämt eller mer vid kallstart t.ex.?

Mkt bra att du vågar prova trots allt, det såna som du som driver världen framåt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-09 10:35 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
Nu kör jag på ren E85!
Min tomgång har blivit lägre, sjunkit från 800 rpm till 400, annars går den som vanligt ungefär, bortsett från högre soppaförbrukning.

Har haft lite övergående startproblem strax efter höjning av blandprocenten, måste ibland aktivera startmotorn i 2 sekunder istället för 1 för start. (samma beteende för 15C och 7C)
Men detta har normaliserats efter mera körning.

Lukten som jag pratar om finns i högre utsträckning än förut och förekommer efter körning när jag tex parkerar i garage.
Det luktar som på utsidan av ett blåbränt avgasrör ungefär, under bilen.

Lambdaspänningen återstår att kolla, kanske går den för fett och katalysatorn blir varmare av det.

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011