Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

GDI-motor och E85
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=86
Sida 1 av 6

Författare:  Zurf [ tis 07-01-02 03:23 ]
Inläggsrubrik:  GDI-motor och E85

I listan står det:

"VARNING! Mitsubishi & Volvo med GDI motor ska ej köras på etanol"

Vad grundar sig den varningen på?


Håller på och testar lite, kör på 30% etanol nu.
Tacksam för svar.

Författare:  Zurf [ tis 07-01-02 14:41 ]
Inläggsrubrik: 

Ok, det känner jag till


finns det något annat skäl som motiverar varningen
speciellt för GDI-motorer?

Författare:  PaNiC [ tis 07-01-02 17:58 ]
Inläggsrubrik: 

Lind skrev:
Dessa motorer har en benägenhet att sota igen. Etanol verkar påskynda igensotningen.


Njae..
Dessa motorer har en benägenhet att sota igen, när etanolen kommer till lossnar sotet och sätter igen allt möjligt.

Författare:  Peter [ tis 07-01-02 18:19 ]
Inläggsrubrik: 

Jo det var väl så att det var någon som fick lite problem, men ändock är det åtskilliga GDI ägare som bra länge kört på både etanolblandat till så ren etanolåka det bara gått utan öppenbara problem.

Och tydligen kan dessa motorer vara lite känsliga för sotansammlingar men genom att vi i flera år nu haft en viss mängd etanol i den mesta bensinen som vid det här laget borde rensat upp en hel borde det inte vara några problem heller för GDIarna.

Författare:  Zurf [ tis 07-01-02 19:13 ]
Inläggsrubrik: 

Det jag oroar mig för är brända ventiler,

men det borde inte vara något problem om ECU:n loopar in lambda=1 hela tiden eller hur?
Etanol ger ju kallare förbränning än bensin också.

Kan det vara så, om man pressar motorn på höga varv, att spridarna då inte räcker till och att motorn går magert och varmt och ventilerna bränns?

Kör på 40% etanol nu, nollade ECU:n då drog den lika som med bensin först, men hackade vid gaspådrag, efter en halvtimme ställde den om sig och hackandet försvann och förbrukningen steg. Normalt?

Författare:  Zurf [ ons 07-01-03 20:49 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har kört på 10, 20, 30, 40% etanol den senaste veckan, undrar om sotet på ventilerna är upplöst nu?

Vid 40% etanol drar den ca 12-15% mer bränsle enligt förbrukningsdatorn, så det verkar som den reglerar in lambda=1 fortfarande.

Jag fortsätter med över 50% etanol i kväll.

Jag tror tvärtom att GDI-motorn lämpar sig mycket väl för etanoldrift under förutsättning att spridarna räcker till.
Inget problem med tomgång borde existera, 12:1 i kompression original etc, etc

Författare:  Peter [ tor 07-01-04 09:38 ]
Inläggsrubrik: 

Nä har själv tyvär ingen egen GDI erfarenhet,, men det är iaf ett antal GDI ägare som jag varit i kontakt med under åren, som tämligen länge kört på mer eller mindre bara E85 utan problem, både blandtankare och konverterade, synd att inte fler av dessa delger sig med erfarenheter bara.

Säker eller ej,, erfarenheten hitills visar förutom ett fall då, än så länge att det inte är några större problem ens med GDIarna, så bidra gärna till den erfarenheten,,, :wink:

Författare:  Zurf [ tor 07-01-04 12:03 ]
Inläggsrubrik: 

Nu kör jag på 70-75% E85, vilket nu på vintern motsvarar 54-56% etanol
inga problem med tomgång, ingen varningslampa etc.


Det jag undrar nu är om bränslefiltret klarar etanol?
Såg någonstans att vissa delar kunde mjukas upp och lossna.

Författare:  karlmb [ tor 07-01-04 13:54 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Sotet kommer från den stora mängden EGR.

Men kanske, med någon mängd tur, det går bra om man ökar etanolmängden sakta och löser upp sotet i lagom takt.

Det sot som borde lösas upp först är det på ventilerna, och det är det sotet som kan orsaka brända ventiler.
Det mesta sotet brukar annars sitta i insuget, där det inte brukar göra så
mycket skada förrän det täpper till någon vaccum ledning


Nja, sotet kommer från den allt för korta tiden för ångbidning av sprayen vid direktinsprutningsmoden.
Kanske kan den höga EGR-mängden påverka men egentligen borden den minska problemet efterosm man eldar upp stora sotpartiklar en gång till så de borde bli mindre.

Hur som helst är det intressant att nu få läsa att många faktiskt kört sina GDI-bilar på 100% e85 utan problem. Det gick ju år innan vi fick detta bekräftat i det gamla forumet...

Då kan man nästan utgå från att de som haft problem har med upplöst sot att göra.
Är väl sotet borta borde det inte återkomma några problem.

Författare:  karlmb [ tor 07-01-04 13:57 ]
Inläggsrubrik: 

Zurf skrev:
Nu kör jag på 70-75% E85, vilket nu på vintern motsvarar 54-56% etanol
inga problem med tomgång, ingen varningslampa etc.


Det jag undrar nu är om bränslefiltret klarar etanol?
Såg någonstans att vissa delar kunde mjukas upp och lossna.


Strålande! Kallstarterna borde väl gå som en dans också? Ingen återkondensation på kalla insugningsrör och kanaler!

Filterproblemen du läst om har enbart bestått i att vissa filter kan ge problem om man sätter dem åt fel håll. Troligtivs även vid bensindrift.

Författare:  Zurf [ tor 07-01-04 15:57 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Zurf skrev:
Nu kör jag på 70-75% E85, vilket nu på vintern motsvarar 54-56% etanol
inga problem med tomgång, ingen varningslampa etc.


Det jag undrar nu är om bränslefiltret klarar etanol?
Såg någonstans att vissa delar kunde mjukas upp och lossna.


Strålande! Kallstarterna borde väl gå som en dans också? Ingen återkondensation på kalla insugningsrör och kanaler!

Filterproblemen du läst om har enbart bestått i att vissa filter kan ge problem om man sätter dem åt fel håll. Troligtivs även vid bensindrift.



Nä, insprutarna är väl riktade direkt mot tändstiftet typ, så det går kanske att köra på 100% etanol året runt,
kanske sotproblemet försvinner då också.

Hur kallt klarar man då, utan återkondensation? -30C?

Författare:  Etalappen [ tor 07-01-04 19:39 ]
Inläggsrubrik: 

Bäste Zurf !

Hmm... (Jag "Hmm-ar" nästan alltid lite först )...

Välkommen till ett bra forum, där vi försöker
vara seriösa och svara så gott vi själva vet...

Ser att du börjar oroa dig för kallstarter...

Normalt brukar det inte vara så stora problem,
om alls några, som inte också uppträder vid drift
enligt bilens instruktionsbok osv...

Har du blockvärmare i motorn och använder den
borde du klara dig lika bra som jag gör på mina breddgrader...

Annars har vi under åren bakåt diskuterat en hel del i
rubriken Kallstarter...

Hälsar Etalappen

Sida 1 av 6 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/