Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 00:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men hur kör man magert med vanligt spjäll?
Om man inte öppnar det när man kör magert (och motorn blir skö ändå) så sparar man ju inte så mkt?
Om du vill kunna feta på ordentligt så är nog det bästa att komplettera med portinsprutare (ell i insuget).
Stora mängder direkt in kräver som sagt större spridare och då kan du få problem med för korta öppningstider när du vill köra 40:1.
Dessutom kanske det inte finns så stora som du vill ha...
En motor kan aldrig få nog av sprit, det har jag märkt!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 09:20 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
Det är just det jag menar, jag misstänker att ECU:n reglerar in snålkörning succesivt vid måttligt gaspådrag med hjälp av kortare spruttider, möjligen behöver man gasa lite mer också.

Kan någon GDI-ägare med -97 till -99 bekräfta detta?

Hur är det med etanol och mycket luft, har läst någonstans att motorn knackar lättare med ultra-lean etanolblandning, i alla fall i kombination med turbo.

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 09:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Zurf skrev:
Det är just det jag menar, jag misstänker att ECU:n reglerar in snålkörning succesivt vid måttligt gaspådrag med hjälp av kortare spruttider, möjligen behöver man gasa lite mer också.

Kan någon GDI-ägare med -97 till -99 bekräfta detta?

Hur är det med etanol och mycket luft, har läst någonstans att motorn knackar lättare med ultra-lean etanolblandning, i alla fall i kombination med turbo.


Tror du kan utgå från att den inte knackar med etanol. Däremot säkert ett problem på fulsoppa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-23 20:27 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
>"Jag vill kunna köra motorn i super-lean burn dvs 40:1 för bensin som i Japan (max 20:1 i europa), och motsvarande för E-85, samt även kunna köra fetare än original för maxeffekten, både med bensin och etanol".


I Japan hade de länge 100 RON oktanig bensin med 0 ppm svavelhalt, därav annolunda mjukvara och 40:1 mode. Minns ej om JDM GDI motorerna hade samma kompression som EU modellen.

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-24 00:57 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
Har just fattat att det är utökat lean-burnområde på japanska GDI:er, man kan alltså belasta motorn mer innan den går in i closed loop.

Det innebär att jag måste ändra ECU-programmet, eller lura ECU:n på något sätt.


Det är samma kompression i Japan-modellerna t.ex. ASPIRE Viento eller Galant med 1.8 GDI.

http://media.mitsubishi-motors.com/pres ... il646.html

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-24 13:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Zurf skrev:
Har just fattat att det är utökat lean-burnområde på japanska GDI:er, man kan alltså belasta motorn mer innan den går in i closed loop.

Det innebär att jag måste ändra ECU-programmet, eller lura ECU:n på något sätt.


Det är samma kompression i Japan-modellerna t.ex. ASPIRE Viento eller Galant med 1.8 GDI.

http://media.mitsubishi-motors.com/pres ... il646.html


Eftersom svavelhalten är mkt låg i E85 så bör den ju gå bra på 40:1 ur den aspekten (att katten inte blir förgiftad av svavel)
Kanske det enklaste är om du ber ngn snäll japan att skicka dig mjukvaran eller ett helt chip/ECU från en skrot?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-26 23:07 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
Hmmm... vad heter skrot på japanska.



Kanske dags att importera en sån här:

http://media.mitsubishi-motors.com/pres ... il446.html


eller slänga på en snurra på carisman, och köra på E85 förståss.
Turbo + GDI är en mycket bra kombination.

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-16 22:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hur går bilen nu då?
Har du fått några ordentliga kallstarter än?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-02-17 21:36 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
karlmb skrev:
Hur går bilen nu då?
Har du fått några ordentliga kallstarter än?


Den startar, men problemet är att chokefunktionen vid kallstart ger ett AFR på 5:1 som lägst, och det räcker inte runt noll och nedåt.
Så fort jag gasar lite så dör den och misständer, tills den blivit lite varmare, då går det bra. Men ett annat problem är att acc-tillskottet är för litet för etanol, så den svarar sämre.
På konstant varv känns den dock lite starkare.

Slutsatsen är:
utan ombyggnad, kan man köra på bensinsoppa vintertid och etanol på sommaren.

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-18 18:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Zurf skrev:
karlmb skrev:
Hur går bilen nu då?
Har du fått några ordentliga kallstarter än?


Den startar, men problemet är att chokefunktionen vid kallstart ger ett AFR på 5:1 som lägst, och det räcker inte runt noll och nedåt.
Så fort jag gasar lite så dör den och misständer, tills den blivit lite varmare, då går det bra. Men ett annat problem är att acc-tillskottet är för litet för etanol, så den svarar sämre.
På konstant varv känns den dock lite starkare.

Slutsatsen är:
utan ombyggnad, kan man köra på bensinsoppa vintertid och etanol på sommaren.


Knepigt, varför behövs chokefunktion öht?
Ingen väggvätning skall ju uppkomma i dessa motorer..
Lösningen heter uppvärmning av soppan hur som helst.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Trevlig läsning.
InläggPostat: ons 07-03-07 11:41 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-07 11:28
Inlägg: 4
Hej. Jag har en carimsa -99 (nya looken, om det säger något).

Min bil går knackigt och ganska ryckigt så jag förmodar att den är full med sot. Vid kallstarter och accelerationer (som tex påfart till motorväg) känns det som motorn bitvis tappar all effekt, kan jämföras som soppatorsk.

Jag läser denna tråd med 2 eg. baktankar.

1. att bitvis blanda i e85 för en billigare och miljövänligare gång.

2. att etanolen ev. löser upp den ev. soten som gör att bilen går så pass hackigt.

Vad tror ni om detta?
Om det verkar som en reson idé, till hur stor andel E85 ska man först börja med?
Som jag förstår det så kör Zurf på 100% e85 och det går bra, kan man då (på eget ansvar såklart) anta att motorn inte tar skada av Etanol?
Ska man begära en avsotning innan man börjar tanka små delar e85?

Jag är jättetacksam för att det finns ett sånt här forum.

Mvh
Johan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-07 18:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Troligtvis fungerar det som du skriver.
Det borde gå bra att sota av fossilresterna mha E85.
Med visst förbehåll att bilen kanske går sämre ett tag innan sotet försvunnit helt ur motorn.
Men att sota ur den först på traditionellt sätt med de där nötskalen kan ju vara bättre, det vet vi inte idag.
Vad vi vet är att en del har rappporterat problem som man kopplat (kanske felaktigt) till just E85 användningen.
Zurf:s rapporter motsäger ju detta.
Vill då ändå prova:
Ur alla aspekter, även motorstyrmässiga så är det bra att ändra bränslesammansättningen stegvis.
Man brukar säga att man kan börja med 20%, öka till 40 osv tills man nått 100% E85.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trevlig läsning.
InläggPostat: tor 07-03-08 17:47 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
JohanOeberg skrev:
Hej. Jag har en carimsa -99 (nya looken, om det säger något).

Min bil går knackigt och ganska ryckigt så jag förmodar att den är full med sot. Vid kallstarter och accelerationer (som tex påfart till motorväg) känns det som motorn bitvis tappar all effekt, kan jämföras som soppatorsk.

Jag läser denna tråd med 2 eg. baktankar.

1. att bitvis blanda i e85 för en billigare och miljövänligare gång.

2. att etanolen ev. löser upp den ev. soten som gör att bilen går så pass hackigt.

Vad tror ni om detta?
Om det verkar som en reson idé, till hur stor andel E85 ska man först börja med?
Som jag förstår det så kör Zurf på 100% e85 och det går bra, kan man då (på eget ansvar såklart) anta att motorn inte tar skada av Etanol?
Ska man begära en avsotning innan man börjar tanka små delar e85?

Jag är jättetacksam för att det finns ett sånt här forum.

Mvh
Johan




Hej Johan,
jag tycker absolut att skall göra stora avsotningen med valnötsskal innan.

Det finns en liten avsotning också där verkstan häller in ett lösningsmedel
i insuget och den kan hjälpa mot lindrigt sot vid spjället som gör att det fastnar.

Alla GDI:er blir sotiga pga den stora mängden EGR (30%) och det sätter igen insuget samt insugningskanalerna ända in till ventilerna och resulterar i andnöd hos motorn, det händer inget vid gaspådrag 2000 rpm eller så drar motorn ojämt genom registret.

Själv åker jag omkring med ett centimetertjockt lager sot innanför spjällhuset och framåt och det suger bokstavligt talat. Har ett beggat insug liggande och en topp på gång som skall rengöras och mekas på, blir i alla fall billigare än nötskal (6000 kr)

Det verkar som om du har samma variant som jag: 125 hk, nya karossen, elektroniskt spjällhus samt aluminiuminsug.
Du borde också kunna köra 100% E85 utan motorvarningslampor.

Det som däremot blir renare vid körning med partysoppa är de sotiga delarna i förbränningsrummet och jag har till och med blivit av med knacket i en hydraulisk lyftare pga spriten i motoroljan.

Jag nollställde ECU:n av misstag en gång med Sprit i tanken och då gick den ju tillbaka till factory bensin default, men det enda jag märkte var att den drog jävligt lite i 5-10 min varefter den anpassade sig, så jag tror att du nog kan tanka 100% E85 direkt och se glad ut.

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-09 17:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Har du inte märkt om etanolen börjat lösa upp det där sotlagret?
(Som alltså i grunden kommer från för stora droppar som brinner med sotbildning som följd, samma problem som på en diesel) .
Och dras runt till insugsidan via EGR)
Är det risk för att för stora sjok av sotet lossnar på en gång (och sätter sig mellan en ventil och dess säte eller så som då blir otät och börjar läga med bränning som följd) eller varför menar du att man bör ta bort det först?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-03-10 11:42 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:47
Inlägg: 30
Ort: Solna
karlmb skrev:
Har du inte märkt om etanolen börjat lösa upp det där sotlagret?
(Som alltså i grunden kommer från för stora droppar som brinner med sotbildning som följd, samma problem som på en diesel) .
Och dras runt till insugsidan via EGR)
Är det risk för att för stora sjok av sotet lossnar på en gång (och sätter sig mellan en ventil och dess säte eller så som då blir otät och börjar läga med bränning som följd) eller varför menar du att man bör ta bort det först?


Hej karlmb,
hur skulle förbränd etanol från EGR:en kunna lösa upp ett sotlager i insuget?

Möjligen sotar den mindre med sprit, men det gamla sotet, som är på gränsen till smetigt, är kompakt och sitter väl grundat i insugets metallväggar, och sjoksläpp kan bara uppstå om man löser upp sotet med något genomträngande lösningsmedel.

Nej, sotlagret är så tjockt, att det är som att köra runt med en strypning, det är huvudanledningen.

_________________
Carisma 1.8 GDI


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011