Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-05-21 18:38 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Hej,

Har en VW-buss 86a med en 112hk insprutningsmotor som går bra på ca 80-90% etanol skulle jag tippa. Nästa långresa (GBG-Malmö;)) kommer jag fylla på med endast E85 så då blir det definitivt 100%.

Änsålänge har jag inte märkt någon bränsleförbrukningsskillnad, har mätt en gång och då var förbrukningen densamma som med bensin.

Thats it.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-21 19:16 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
OK, och det kan innebära?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-21 21:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Inte så mkt om den saknar turbo (och det gör den ju!) och katalysator.
Den kyls ändå bättre än på bensin vilket annars (med turbo) skulle kunna vara ett problem på fullvarv/fullgas.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-21 21:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, 112 hk-motorn "DJ" saknar ju lambdareglering, så om man kör den på E85 okonverterat medför det ofelbart för mager bränsleblandning.
De risker man brukar tala om i det sammanhanget är framför allt överhettning av t ex kolvtoppar och avgasventiler. Men i och med att E85 kräver så mycket mer ångbildningsvärme än bensin så är nog överhettningsrisken rätt liten ändå. Vad som är värre är att den magra bränsleblandningen (teoretiskt sett kanske det blir frågan om lambda = 1,3 eller något sådant vid normal körning) medför höga utsläpp av kväveoxider (NOx).

Å andra sidan så kan ju åldringsfenomen i insprutningssystemet, t ex att luftmängdmätarens returfjäder mattas ut med tiden eller att spridarna slits och släpper igenom ett större flöde än vad som var tänkt från början, medföra att motorn får en fetare blandning än den egentligen borde få.
Fel på motortempgivaren så att insprutningssystemet tror att motorn är kallare än den verkligen är, är också vanligt och kan medföra att allting faktiskt går relativt bra på E85. Men det är ingen stabil lösning, en tempgivare som har börjat konstra kan bli konstigare och konstigare med tiden.

Saker du bör vara observant på är om motorn känns svag vid något visst varvtalsområde eller om den svarar dåligt på plötsligt gaspådrag. Likaså om tomgången är opålitlig. Jag skulle inte rekommendera att du tankar fullt med ren E85 före en långresa, utan nöj dig med att tanka t ex 75 % fullt och ta med en stor reservdunk med bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-21 22:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vad som är värre är att den magra bränsleblandningen (teoretiskt sett kanske det blir frågan om lambda = 1,3 eller något sådant vid normal körning) medför höga utsläpp av kväveoxider (NOx).


Nja, detta gäller ju om man har en katalysator efter som pga magerkörning slutar att omvandla NOx.
Har man ingen kat skulle jag snarare påstå att lite magerkörning bara är bra för miljön.
Visst, ngt lite NOx om man bara magrar ut lite men skulle det bli fråga om så mkt att motorn tappar effekt ngt så blir snarare NOx lägre än i orginalutförande.
Dessutom sjunker HC och CO markant vid magerkörning samtidigt som förbrukningen pga E85 kan klara mkt magrare blanding än bensin utan misständningar.
Går motorn bara jämnt och fint utan misständningar finns det ingen anledning till oro. Sedan väljer man själv hur magert man vill köra med tanke på effekt/moment.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 13:57 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Vad som är värre är att den magra bränsleblandningen (teoretiskt sett kanske det blir frågan om lambda = 1,3 eller något sådant vid normal körning) medför höga utsläpp av kväveoxider (NOx).


Nja, detta gäller ju om man har en katalysator efter som pga magerkörning slutar att omvandla NOx.

Om du har en för mager bränsleblandning resulterar det i NOx då syret i färskgaserna inte används till att bara oxidera bränslet. Har du tillräckligt med temperatur räcker det för att bilda NOx.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 18:25 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Hej igen,

Nu har jag genomfört resan som jag nämnde tidigare i denna tråd. Jag började med att tanka bussen med 8 liter bensin och fyllde sen upp den med 39 liter E85. De första två milen gick utmärkt, sen i backarna mellan Åsa och Frillesås började bussen kännas seg och den började också hacka när motorn fick arbeta i uppförsbackarna. Sen blev det lite bättre igen. Vid hallandsåsen fick han bekänna färg jag la ganska tidigt i trean och fick nästan ha fullgas för att bilen skulle ligga i 70 km/h, jag testade sedan att lägga i fyran vilket inte gick så bra och när jag lade i trean igen började bussen hacka otrevligt, men klarade sig upp iaf. I nerförsbacken gick det bättre.

Under resten av resan så kändes bussen lite slö när man behövde motorkraft i backar och mindre sluttningar, och ibland hackade den också.

Väl framme i Malmö så gick den lite ojämnt på tomgång, men inte så farligt.

Vad tror ni om dessa symptom??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 19:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Är det inte bara så att detta är tecken på att din INTE har klarat att kompensera för den etanolblandningen?

Vid hög belastning, fullgas uppför backar så skulle den normalt ha gått på lite fet blandning, men om du har blandat in för mkt E85 kommer den att gå magert och därmed bli slö...bland annat...

Vid lugn körning med lätt last så kan man säkert klara högre etanolinblandning på en bil som inte är konverterad/går bra på ren E85, men vid belastning och hårdare körning kommer det att märkas!

Som slutsats angående dina (bilens) symptom så tycker jag det låter som ett typexempel på hur en bil beter sig om den körs med för stor andel etanol..

Tror det är dags att konvertera på ett eller annat sätt om du skall köra den bilen på E85 med bra resultat!

Hur du skall konvertera din bil på bästa/enklaste/billigaste sätt överlåter jag till de som kan sånt bättre att utreda...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 10:27 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Hej,

Nu har jag kört upp från Malmö, med ungefär samma blandning, ingen förändring, den gick fortfarande lite kass när motron pressades.

Nu gjorde jag så att jag slängde i 5 liter bensin när jag kom till GBG och då gick bussen klockrent igen.

Vid denna höga iblandning E85 drog bussen på motorväg mellan Malmö-Gbg ca 25% mer än innan. 1,46l/mil mot innan knappt 1,1l/mil.

Slutsats: MIN VW-buss från -86 med en 112i-motor går alldeles utmärkt med upp till 70% E85 helt okonverterad.


Senast redigerad av Anton lör 07-06-30 16:15, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 19:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I och med att den inte har någon lambdareglering så kan man ju börja fundera på om motorn av någon anledning egentligen får för fet blandning när den går på bensin.
Vanliga orsaker till det är t ex kylvattentempgivaren (antingen kan det bli glapp i den eller också beter den sig som en korrekt givare med ett fast motstånd i serie, alltså ungefär som om man skulle ha ett kallstartmotstånd ständigt inkopplat), eller luftmängdmätaren (den är ju av elektromekanisk typ, fjäderbelastad klaff som påverkar en potentiometer. Om det har samlat sig mycket smuts i luftvägen på den så kommer den att mäta fel så att styrdonet tror att luftflödet är större än det verkligen är, resultatet blir ju för mycket bränsle. Samma sak om returfjädern har utmattats med tiden och blivit för svag).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011