Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 06:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-05-22 10:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Håller på att testa gränserna och är nu uppe i 70% E85 utan att nån varningslampa har tänts. Däremot tycker jag den känns aningen slöare och tvekar en del när den är kall. Månntro om tänd varningslampa alls är att vänta? Nån som vet?


Senast redigerad av Baggis ons 07-05-23 08:50, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 11:19 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Du er litt modigere enn meg:-) Jeg har aldri pushet innblandingen iom at jeg alltid tanker fullt (for å måle forbruk), samt at når jeg først kjører så legger jeg ut på langtur i områder med få bensinstasjoner og mennesker.
At bilen går dårlig når den er kald er jo ikke så rart, iom at den da kjører på innlært fuelmap uten lambdaregulering. Hvis du har simtec 56.1 skal du få feilkode 44 om den går for magert, og da skal lampen tenne. For ordens skyld; motorlampen din virker, ikke sant?

Jeg vil anbefale deg å lage GLs lambdaindikator. Du trenger bare to NPN-transistorer og en 12V diode fra biltema. Koble deg inn på lambdans signalkabel (svart) og trekk den inn i bilen gjennom døren. Da ser du om bilen får tilstrekkelig med drivstoff.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 11:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
magnul skrev:
Du er litt modigere enn meg:-) Jeg har aldri pushet innblandingen iom at jeg alltid tanker fullt (for å måle forbruk), samt at når jeg først kjører så legger jeg ut på langtur i områder med få bensinstasjoner og mennesker.
At bilen går dårlig når den er kald er jo ikke så rart, iom at den da kjører på innlært fuelmap uten lambdaregulering. Hvis du har simtec 56.1 skal du få feilkode 44 om den går for magert, og da skal lampen tenne. For ordens skyld; motorlampen din virker, ikke sant?

Jeg vil anbefale deg å lage GLs lambdaindikator. Du trenger bare to NPN-transistorer og en 12V diode fra biltema. Koble deg inn på lambdans signalkabel (svart) og trekk den inn i bilen gjennom døren. Da ser du om bilen får tilstrekkelig med drivstoff.

Det är inte en 12V diod utan en lysdiod. En sådan brukar ha 2 till 3 V över sig när den lyser. För kopplingsschema se beskrivningen i min signatur. Till Baggis: jag kom till mer än 80 %etanol före jag konverterade. Lampan lyste aldrig men svagare kändes motorn i alla fall.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 12:07 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det var litt upresist å skrive diode ja.
Jeg byttet ut LED+motstand i din oppskrift med en 12V LED fra biltema, og det funket like bra. Det er vel bare sånn at 12V LED har en integrert motstand? Jeg sjekket i hvert fall med en likestrømskilde på labben, og den slo fortsatt om ved 2-3 V. Årsaken til at jeg byttet var bare at biltema-LEDen var enklere å montere.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 07:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
magnul skrev:
For ordens skyld; motorlampen din virker, ikke sant?
Jadå, den lyser med tändningen påslagen och slocknar när motorn startas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 07:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
GL skrev:
jag kom till mer än 80 %etanol före jag konverterade. Lampan lyste aldrig men svagare kändes motorn i alla fall.
Oj, 80%! Du gav alltså upp då pga att den kändes svagare, eller var det pga att du såg att den gick magert?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 08:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Baggis skrev:
GL skrev:
jag kom till mer än 80 %etanol före jag konverterade. Lampan lyste aldrig men svagare kändes motorn i alla fall.
Oj, 80%! Du gav alltså upp då pga att den kändes svagare, eller var det pga att du såg att den gick magert?

Den var svår att kallstarta vid höga etanolhalter så kallstartmotståndet var det stora lyftet. Tryckhöjningen gjorde sedan att kraften blev normal eller bättre än med bensin. Inte förrän senare mätte jag med lambdaindikatorn.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 08:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Märkligt nog så är inte min direkt svårstartad med 70% E85, iofs är det ju inte så kallt nu men om jag jämför med min Scorpio så var den svårstartad även i 5-10 plusgrader. Däremot är den svag direkt efter kallstart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-29 15:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
I morse fick jag trots en "varm" natt och c:a +10 grader för första gången erfara vissa startsvårigheter. Bilen hade då stått sen i fredags. Det krävdes 3 startförsök innan den orkade spotta igång.

Jag har även kollat om några felkoder fanns lagrade, fanns dock inga. Undrar om den alls kommer att varna hur hög andel E85 jag än ger den, hehe?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-07 11:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Med c:a 80% E85 så är den lite svårstartad trots sommarvärmen. Rycker och tvekar en del ett tag efter kallstart också. Sen när den är varm känns den rätt så normal igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-03 11:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Fick ett infall och tankade 30 liter E85 i c:a 15 liter 70%:ig E85 för att pressa gränserna ytterligare :wink: Kallstart var påtagligt svår idag trots över 20 grader, 6-7 försök innan den orkade igång. Iofs helt förväntat då jag inte har något kallstartsmotstånd. Däremot inte helt förväntat att den kändes aningen piggare sen den blev varm! Och fortfarande ingen tänd motorvarningslampa. Skulle verkligen behöva få till lambda-dioden också, men många saker har fått bero pga långvarigt krångel med hälsan :( Tillika märkligt om den går på kanske 100% E85 okonverterad, förutom kallstarterna då.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-04 19:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ingen som tycker jag är tokig eller hjältemodig, hehe? Kollade vilken felkod man kunde förvänta sig om den går för magert på sidan http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod ... _codes.htm och tycker det borde vara "44 Oxygen sensor Lean exhaust (weak mixture) ". Håller ni med?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-04 22:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det har ju förekommit förut att just Oplar har gått bra på 100 % E85 utan konvertering...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-05 07:09 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
torbjorn skrev:
Det har ju förekommit förut att just Oplar har gått bra på 100 % E85 utan konvertering...

Jo, har sett det, men var inte det den äldre generationen "A" det var frågan om?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-05 14:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, det finns ju goda rapporter om både C20NE-motorer med Motronic 4.1 (och kanske 1.5), och om C16LZ, C16NZ, C18NZ m fl med GM-insprutningssystem (P4, TBI, Multec etc, kärt barn har många namn).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011