Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 05:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-10 15:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vill egentligen bara tillägga att den kan finnas visst fog för BSR:s varningar, om du har en turbo/överladdad motor vill säga.
Dessa förlitar sig i hög grad på att få kylning i form av bränsleöverskott vid höga laster.
Därav den ibland enorma bränsleförbrukningen hos dessa bilar.
Främst är det turboagregat och intillliggande komponenter som inte skulle klara att gå på stökiomtrisk blandning i samma utsträckning som en sugmotor.
Det kan tänkas (ej grundligt redovisat i någon saklig rapport dock) att en turbomotor som inte klarar att feta upp hela vägen skulle kunna få överhettad turbo etc om man kör på E85 utan att kolla upp hur mkt bränsle motorn får vid höga laster/varvtal.
Å andra sidan har som sagt E85 bättre kylande egenskaper så det kanske tar ut varann.
SAAB har iaf nämnt att man med E85 inte behöver feta på lika mkt vid höglast som med bensin.

Har du en sugmotor kan du som sagt glömma hela den här frågeställningen.
Allt som händer när en 4-takts sugmotor går magert är att effekten sjunker, liksom de flesta temperaturer i motorn.
Hade det varit på bensnin kunde man möjligen även tänka sig knackningsproblem, men inte med E85.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 13:35 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
torbjorn skrev:
För att avgöra vad motorstyrsystemet egentligen håller på med så bör man inte bara se på om varningslampan lyser eller inte utan man bör också via bilens testuttag läsa av felkoder, eventuellt loggat data mm och dra egna slutsatser om vad som händer. För de flesta bilar från de senaste 10 åren (alltså sådana som har det standardiserade OBD-II-testuttaget) går sådan avläsning att göra med en PC, programvara som kan hämtas fritt på nätet, och ett interfacekablage som kan köpas för några hundralappar eller eventuellt självbyggas.


Vet du möjligen var jag hittar denna programvara och kablage passande en Citroën C5 V6/Peugeot 407 V6? Man vill ju inte alltid uppsöka en verkstad för felkodsavläsning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 13:41 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Tack för upplysningarna torbjorn och karlmb!

Visst är det så att det är svårt att lita på folk som har ett affärsintresse i branschen eller journalister (inte minst de från kvällstidningarna) som helst vill göra rubriker. Dock har jag fortfarande lite svårt att förbise det faktum att inte ens alla bilar som säljs i Brasilien går på etanol. Då verkar AutoFFV ändå som lite "bonntrimning".... Finns det något skäl att inte erbjuda sådana bilar där?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 15:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Roger Gustavsson skrev:
torbjorn skrev:
För att avgöra vad motorstyrsystemet egentligen håller på med så bör man inte bara se på om varningslampan lyser eller inte utan man bör också via bilens testuttag läsa av felkoder, eventuellt loggat data mm och dra egna slutsatser om vad som händer. För de flesta bilar från de senaste 10 åren (alltså sådana som har det standardiserade OBD-II-testuttaget) går sådan avläsning att göra med en PC, programvara som kan hämtas fritt på nätet, och ett interfacekablage som kan köpas för några hundralappar eller eventuellt självbyggas.


Vet du möjligen var jag hittar denna programvara och kablage passande en Citroën C5 V6/Peugeot 407 V6? Man vill ju inte alltid uppsöka en verkstad för felkodsavläsning.


http://readytech.se/Diagnostikkabel.php ELM323
http://readytech.se/Lasare.php

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 06:46 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Roger Gustavsson skrev:


Dock har jag fortfarande lite svårt att förbise det faktum att inte ens alla bilar som säljs i Brasilien går på etanol. Då verkar AutoFFV ändå som lite "bonntrimning".... Finns det något skäl att inte erbjuda sådana bilar där?


Det är riktigt av olika skäl rullar inte ens i "etanollandet" Brasilien alla bilar på ren etanol, men enligt uppgifter så rullar iaf drygt 7 miljoner rena etanolbilar där även ett stort antal efterkonverterade bilar ingår med bland annat AutoFFV.
Utöver dessa så är det ungefär övriga 12 miljoner helt vanliga bensinbilar som rullar på så kallad E22, så för egen del kan jag inte alls påstå att tex AutoFFV verkligen inte är fråga om någon "bonntrimning" det är min erfarenhet efter 14000 vedbodtrimmade mil och malpassin..

Ursäkta i övrigt off topicen från tråden,,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 07:34 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Peter skrev:
Det är riktigt av olika skäl rullar inte ens i "etanollandet" Brasilien alla bilar på ren etanol, men enligt uppgifter så rullar iaf drygt 7 miljoner rena etanolbilar där även ett stort antal efterkonverterade bilar ingår med bland annat AutoFFV.
Utöver dessa så är det ungefär övriga 12 miljoner helt vanliga bensinbilar som rullar på så kallad E22, så för egen del kan jag inte alls påstå att tex AutoFFV verkligen inte är fråga om någon "bonntrimning" det är min erfarenhet efter 14000 vedbodtrimmade mil och malpassin..

Ursäkta i övrigt off topicen från tråden,,,,


Tycker det är tillräckligt on-topic... Men ändå är det ju något som gör att biltillverkarna inte bara slänger in en AutoFFV ens på dessa bilar i Brasilien? Volvo ställer om nästan alla sina modeller till etanoldrift men några förblir rena bensinbilar. Något problem finns det tydligen där och vad säger att det inte är likadant för andra fabrikat? En mer eller mindre passande alla bilar eftermonterad enhet som AutoFFV kan ju knappast vara likvärdig med en flexibil från fabrik? Hur kan det tänkas se ut avgasmässigt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 10:26 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Okey då,, tillräckligt då, men med tanke på rubriken hör detta egentligen till en egen tråd, men men,,
Ja i så fall räcker det med att titta på varför inte alla bilar här hemma är konverterade än då,, kanske är det likadant där att priset på bränslen inte är tillräckligt fördelaktiga för etanolen, för att det skall efterfrågas mer.

Så det finns lite att ta reda på innan man dömmer ut en viss produkt på förhand om man säger så,, och visst vad jag känner till finns inga vidare belägg hur avgasvärdena verkligen ser ut under en hel körcykel osv med ett konverterat fordon, för det skulle verkligen behövas!

Detta får väl i så fall bli dess återförsäljares del att sprida den kunskapen då, kan bara själv som användare utan att ha tillgång till rullande landsväg bara säga posisitivt om just AutoFFV och är så långt det är möjligt övertygad att den är minst lika likvärdig en "riktig" etanolbil.

Men visst där har troligt biltillverkarna en helt annan version,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 14:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Att en tillverkare inte etanolanpassar alla sina motorer/bilar förstår man om man betänker att varje ny modell måste utvecklas (ja det är ju inte så mkt jobb men ändå), provas och framförallt certifieras för varje marknad den skall säljas på.
Även en hängiven etanolbilstillverkare besinnar sig säkert när man räknar på kostnaderna för vissa mindre säljande modeller med få år till pension kvar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 21:47 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Jo, det sistnämnda verkar vara en tänkbar förklaring. Fast om de å andra sidan redan har skaffat sig erfarenheter från modeller tillverkade i större upplagor borde de relativt enkelt kunna gå över hela sortimentet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-24 22:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Ville bumpa den här tråden, för den är relevant för mig.

(På tal om relevant, jag har sett att ett flertal som skrivit inlägg om E85s varande eller icke-varande, har bilar med andra motorer än just den som denna tråd handlar om: dvs. Peugeot/Citroën 24v V6:a från -97 och framåt.
Jag vill inte kritisera er som har bidragit med allmänna kunskaper om stökiometri och temperaturer och så vidare, men jag förstår inte inläggen typ "min bil går bra på E85" om man inte kan tala om att man kört v6:an...)

För att förtydliga, jag har en Peugeot V6:a (-98 med 194hk) som har motorbeteckningen ES9J4, och bränslesystemet BOSCH MP7,0
Senare modeller av motorn (som trådskaparen har) har 210hk men i modellprogrammet för Peugeot som jag läst är det samma styrsystem.


Är det fler som har erfarenheter av Peugeot/Citroën V6 24v?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-08 02:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Ville bumpa denna tråd igen med info som visserligen är postad i en annan tråd, men det är ju relevant med tanke på vad som diskuterats:

Var ute under dagen och mätte lite på insprutarna:
Gjorde lock-down till trean på automatlådan, och mätte insprutarnas duty-cycle vid fullgas vid tre olika varvtal:
3000rpm --> 40%
4000rpm --> 60%
5000rpm --> 80%

Om bränslemängden behöver ökas med 30% när man kör E85 så kommer full duty-cycle att inträffa vid ca 4700rpm. Frågan är då, hur mycket fullgas-anrikning får motorn vid fullgas mellan 4000 och 6000 (där rödmarkeringen börjar)? Alltså, hur många av de 80% är fullgasanrikning vid 5000rpm?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 00:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Om man plottar in värdena i en graf ser man att vid 1000rpm har man 0% spridar-tider.
Detta är ju orimligt om inte kurvan är brantare just på grund av fullgasanrikningen. Tyvärr tänkte jag inte på att ta fler mätvärden när jag var ute, för det hade varit intressant att se hur kurvan ser ut under 3000.
Uppenbarligen börjar fullgasanrikningen senast vid 3000rpm och ger en linjär kurva därifrån och uppåt.

På tomgång, 800rpm ligger tiderna på 4,2% med kall motor och ca 3.5% med varm motor. Om man antar att motorn arbetar lambda-reglerat med start på 800rpm och 5% spridartider upp till 3000rpm, skulle en tänkt stökiometrisk kurva ge spridartider som ligger minst 10% under uppmätta och interpolerade värden på 5000 och 6000 varv.
Rätta mig om ni tycker jag för ett felaktigt resonemang...
En stökiometrisk blandning an BF95 skulle då vid ca 5500rpm ge 75% duty-cycle . Tankar man bara E85 och antar att flexitune förlänger spridar-tiderna 35% är det vid 5500rpm som man skulle få 100% duty-cycle.

För mig låter det som om det vore perfekt att köra på E85, motorn verkar klara det bra. Det är ju väldigt sällan man gasar upp till 6000varv och de korta stunderna motorn ev. går lite snålt borde inte skada.
Edit: rödmarkeringen på varvtalsräknaren börjar vid 6000 och automatlådan har aldrig släppt motorn över det varvtalet innan den växlar.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 21:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Insåg precis att jag gjort ett tankefel i mitt resonemang om spridartiderna. Jag har stirrat mig blind på att den generella bränsleåtgången vid drift är ~30% extra. Men den siffran baseras ju på att verkningsgraden på motorn ökar och kompenserar den 41%-iga ökningen som är den stökiometriska siffran. :oops:

Har man som i mitt fall spridare som med BF95 når 100% duty-cycle vid början på rödmarkeringen, är det frågan om hur långt det kommer att räcka till... Antagligen bottnar de redan vid 4400-4500rpm.

Det blir att fundera på alternativa lösningar. Kanske större spridare, och något trixigt sätt att sänka bränsletrycket för att kunna nöd-köra på BF95.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011